Et velkendt mønster?

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Et velkendt mønster?

• Dette emne har 54 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 2 måneder siden af jens. This post has been viewed 2818 timesjacobsen. This post has been viewed 2818 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 55 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Hejsa.

Mens man går og udnytter de lune, men overskyede decemberaftener til at figurere en 12″ spejl, er der også tid til at læse lidt artikler på internettet om andres oplevelser med den spændende hobby, spejlslib.

Her er en interessant artikel fra Mike Lockwood, om test af et 12″ spejl. Jeg syntes med det samme at jeg kunne genkende mønstret på polerstriberne, de folk som havde lejlighed til at kigge i min foucaulttester under efterårets Starparty, vil sikkert kunne nikke genkendende til mønstret.

http://www.loptics.com/intheshop/shop40.html

Bemærk hvad Mike Lockwood skriver om den anvendte glassort..

Man får desværre hvad man betaler for, holder også her.

mvh Jens

Lars Malmgren
      Deltager
        • Super Nova

Black cross of death!

http://www.loptics.com/intheshop/shop41.html

Altså man skal nærmest være uduelig for at lave et dårligere spejl.
        Så længe man ikke gå i ekstremer hvad angår f-tal, tyndt glas osv.

Alle kan lære at slibe og polere deres eget spejl til 1/4 lambda, i hvert fald i 6-10 tommer størrelsen…

viggo.t
        Deltager
          • Super Giant

Interessant læsning Jens og Lars.

Famler vi efterhånden alle i blinde eller er det bedst at punge ud i første omgang? Og kan man da være sikker? Nej vel. Lars og jeg oplevede da et par skrækkelige spejle på Herzberg Teleskoptreffen 2013 som havde kostet kassen, men alligevel var ad h. til. Det er ikke morsomt at være nybegynder i dag, selvom optik efterhånden ingenting koster.

mvh Viggo

Anonym
            • Super Nova

Hej med jer. For selvfølgelig har i ret mht. pris kontra kvalitet. Eller hvad? Jeg snakkede engang med Jens om hvorledes det var førhen. Da kunne et specifikt størrelse teleskop koste 4 gange så meget som i dag, og man måtte måske vente et halvt år på at få det leveret. Jeg synes selv, jeg både har prøvet, at have dyre teleskoper, jeg ikke var tilfreds med, og nu har jeg været heldig med min TS102, som har vist sig at være den kikkert, jeg er blevet mest glad for nogensinde. Lad mig med det samme sige, at jeg ikke er særlig begejstret for kinesernes indtog overalt – men jeg tror mere og mere på, at held spiller ind når man køber, uanset pris! Det som nogle kalder en kedelig udvikling, har dog trods alt også givet adgang til vores hobby for alle samfundslag!

Mvh.

Lars Malmgren
            Deltager
              • Super Nova

Når vores varer bliver produceret i fjernøsten, så er der så langt mellem forbruger og producent, at de aldrig ser hinanden i øjnene! – så at sige.

Det jeg mener er, at en producent i f.eks. Kina aldrig hører om sine utilfredse kunder.
              Så hvorfor skulle han så sætte en ære i sit arbejde eller besidde bare den mindste faglige stolthed!??!

Det handler om at få fyldt de skibs-containere inden det næste Mærsk skib afgår mod Europa og USA.
              Så snart det sejler er den sending glemt.

Der er desværre også lign eksempler til ting, der er produceret i USA og solgt i Europa, som viser sig at være noget skrammel.
              Det er afstanden, der er problemet, afstanden mellem producent og forbruger.

Jeg synes, at man i det små kan se en renæssance, nok mest indenfor fødevare og mad.
              Vi ser bla. i TV bonderøven gøre det selv, ligesom økologi osv har vundet frem.

Måske kommer vi en dag til den erkendelse, at alle disse billige øst-vare ikke er den lave pris værd.
              Og at selvgjort er velgjort. Eller at nær-produktion er godt.

Måske er jeg naiv!

Jeg sparer ikke penge på at slibe spejlet til mit eget teleskop, langt fra!
              Men jeg synes det er sjovt, og jeg ved hvad jeg står med i hænderne.

Måske, eller snare sandsynligvis, bliver det ikke et bedre teleskop end hvad jeg kunne købe. Men det er blevet til at mine egne hænder, jeg ved præcis hvordan det virker, og jeg vil være pavestolt over det.

PS Johannes, har i fået fyret op under slibemaskinen ?? Er der kommet nogle projekter i gang ?

Anonym
                • Super Nova

Hej Lars.

Du har fuldstændig ret her! Men heldigvis kan vi da tage fat i importøren/forhandleren. Dette har jeg selv måttet gøre f.eks. ved TS, for at få rettet nogle ting. Men det gør han så til gengæld også, gratis og uden problemer. Om han så ser kineserne i øjnene, ved jeg selvfølgelig ikke. Måske, hvis han får for mange reklamationer på den samme ting.

Nu er jeg nok den dårligste at spørge mht. spejlslibemaskinen – men jeg ved da, at de har haft den prøvekørt med et tilfredstillende resultat. Sidst vi snakkede om den, skulle de have udskiftet et par drivremme! Henrik Schneider og til dels også Jens Jacobsen, er foregangsmændende her. Men vi går jo alle og håber på en permanent godkendelse til at blive på stedet, hvor den står – så vi evt. kan flytte flere aktiviteter derud!

Mvh.

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

Det er en udbredt myte, at teleskoper tidligere var håndlavet og altid af god kvalitet. Læser man gamle tidsskrifter, finder man snart ud af, at sådan forholdt det sig aldeles ikke! Snarere er begynderteleskoperne i dag af generelt meget højere kvalitet, end de var for 50 – 100 år siden, plus at de er langt mere avancerede og meget større.

Kvalitet har man altid kunnet få og det har altid kostet kassen.

En af grundende til myten er, at de dårlige teleskoper fra dengang forlængst er røget på lossepladsen, eller er blevet kannibaliseret af fantasirige ATM’ere. Kun det virkelig gode er tilbage, stort set, fordi det er blevet anerkendt som godt og derfor bevaret, og derfor får man det forkerte indtryk, at teleskoper fra dengang alle var gode.

Også optikken, især spejloptik, og da særlig Cassegrain-typer, kunne tidligere ikke sjældent være af uhyre tvivlsom kvalitet. Også fra meget velrenommerede firmaer.

Thomas, Bornholm

jens.jacobsen
                  Deltager
                    • Neutron star

Hejsa

Thomas, du har som sædvanlig ret. Det gamle skrammel er for længst røget ud, derfor ser vi det ikke (så meget) mere. Men der er solgt bunker af elendige kikkerter, med plastic-linser, enkelte brilleglas objektiver, blændet ned til 20 mm med en blændering og meget mere. De er stort set væk, men jeg husker godt de gamle reklamer for den slags.

Desværre er der en tendens til at selv de lidt mere seriøse kikkerter er ved at sløje af på de grundlæggende ting. Hvor det før var okularerne man bandede over, de elendige 24.5 mm med et lillebitte hul til at kigge i, et vakkeltvornt stativ, eller måske endda en dårlig focuser, så påpeger Mike Lockwood nu at den tendens man har set i de senere år med at lave primærspejle i BK7 og fremhæve det som kvalitet, i virkeligheden er et stort tilbageskridt. Javist, man skal da gerne have rimeligt tynde spejle, men selv glasset kan man nu få lavet “så billigt” at det kun lige er på grænsen af anvendeligt. Som nævnt, “Meget blødt glas” en dårlig anløbning af glasset= mange indre spændinger og en ru figur. Han nævner ikke coatningen, men den har sikkert kun en holdbarhed på gode et år eller to, inden en recoat. Og det værste, en langsomt ændring i figuren. Jeg tror ikke på at de kinesere der har lavet det spejl har ofret mere end højst nødvendigt på glasset, den rå glaspris er sikkert ikke mere end 20-30 kroner. Og med så billigt arbejde som de har i kina, har det sandsynligvis ikke kostet en hundredkroneseddel at fremstille det spejl. Hvordan skulle man ellers kunne sælge en 12″ kikkert i danmark eller tyskland for nogle få tusinde?? Profitten skal være der, inklusiv udgifter til transport og forhandleravance.

Man får hvad man betaler for, vil man have kvalitet må man punge ud.

mvh
                    Jens

Lars Malmgren
                    Deltager
                      • Super Nova

Eller lave det selv Wink

hoest
                      Deltager
                        • Nova

Hvem laver så ordenlig optik, OO måske . Er der nogen der ved det Exclamation

outlook
                        Deltager
                          • Super Nova

OO har haft (stadig) kvalitets issues. Men ellers er der flere producenter af kvalitetsspejle og jeg nævner i flæng producenter som Royce, Obcession, Starmaster, Ostahowski og flere andre. En fællesnævner er her, at det koster kassen og sådan er det med kvalitet.

Sig mig Henning, hvordan gik det i øvrigt med den store Zeiss mak som du bød ind på?

Hilsen Leif,
                          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

allan_dystrup
                          Deltager
                            • Nova

Obsession producerer nu ikke selv spejle

(de sourcer dem fra Galaxy og OMI )

Allan

Lars Malmgren
                            Deltager
                              • Super Nova

Der er folk, også her inde fra, som har købt dyr optik af velrenommeret spejl-producent fra den anden side af andedammen, som ikke levede op til hvad der var lovet.
                              Jeg kender til et tilfælde, hvor spejlet blev sendt til re-figurering flere år efter købet!

Pointen er, at 99,9% af alle amatør astronomer ikke er i stand til at teste deres spejl, enten med foucault-test, interferens-test eller bare en stjerne-test.
                              Den medfølgende zygo-test er jo bare et stykke papir! Kan du stole på det ?

Finn
                              Deltager
                                • Neutron star

Hej Lars

Papiret burde man vel kunne stole på, hvis det er et OO eller bedre.

Mener bare at det er jo ikke alle der kan udføre de test som du beskriver.

Eller måske hvordan ??? Stjernetesten er jeg rimlig med på, men de andre fremmedord der er jeg lost.

Og hvad med sekundærspejlet i den sammenhæng ????

mvh Finn

Finn2013-12-13 16:44:00

hoest
                                Deltager
                                  • Nova

Hej Leif
                                  Den zeis gik til anden side der var en der bød over

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 55 i alt)
                                • Emnet 'Et velkendt mønster?' er lukket for nye svar.