Et underligt støjproblem med Starlight Xpress

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Et underligt støjproblem med Starlight Xpress

• Dette emne har 9 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 5 måneder siden af Frank Larsen. This post has been viewed 58 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Hejsa.

Har bøvlet et par dage med Viggo Pedersens Starlight Xpress CCD kamera, et ældre MX716 til parallelport.

Det viste sig at efter lidt tid, så opstår der nogle støjlinjer på de optagne billeder.

Måling med oscilloskop viste ikke rigtigt noget, men det var især når strømforsyningen var varm det skete.

Jeg prøvede så med en anden strømforsyning fra mit MX916, de er ens. Her kom problemet også med det specielle 10 meters kabel jeg har lavet til Viggo.
      Så prøvede jeg at lave et kortere kabel, men også her var problemet synligt.

Jeg prøvede så en anden computer, men også her kunne det fremprovokeres. Et hurtigt skift til en anden strømforsyning, og problemet var væk. Nu var jeg så godt som sikker på at problemet lå i strømforsyningen.

Jeg åbnede så forsyningen, og så at stabilisatoren på udgangen er en LM2940. Denne stabilisator er forskrevet til at køre med en 22 uf kondensator mellem udgang og stel. I strømforsyningen sidder netop en 22uf kondensator, men en elektrolyt. Denne kondensator sidder lige op af regulatoren og bliver temmelig varm. Producenten af regulatoren anbefaler en tantalkondensator, da de har gode højfrekvens egenskaber. På bagsiden af printet er der god plads, og da jeg i min rodekasser fandt en 22 uf/35 volt tantal, blev den lige loddet parallel med den gamle elektrolyt.

Nu har strømforsyningen kørt en god times tid, ingen støj synlig.

Jeg tror at min egen strømforsyning også skal have en tantal eftermonteret, da dens elektrolyt garanteret er tørret lige så meget ud…

mvh
      Jens

Frank Larsen
      Moderator
        • Super Nova

Hmm, lyder til at du har fået styr på det.

Så var det ikke helt ved siden af at vi mistænkte udgangen for at være ustabil. Årsagen var bare en anden.

jens.jacobsen
        Deltager
          • Neutron star

Hej Frank.

Ja, jeg tror det. Sådanne periodiske problemer er altid noget af en udfordring.
          Men man bør altid mistænke gamle elektrolytter. Især når de sidder i et varmt miljø.

Nu må vi se.
          Jeg tager en stribe darks til science frames’ene og ser hvor meget residual der er i.

mvh
          Jens

nightsky
          Deltager
            • Neutron star

Interresant, måske er det samme problem jeg periodisk ser på mit kamera.

Lars Malmgren
            Deltager
              • Super Nova

FLOT arbejde, Jens !! Clap

Gamle tørre elektrolytter skaber meget ofte problemer.
              Altid noget jeg kikker efter, når jeg har noget elektronik der driller.

Jeg har jo selv et starligt kamera. Det kan være jeg skal tjekke strømforsyningen, just in case Stern%20Smile

jens.jacobsen
              Deltager
                • Neutron star

Hejsa.

Jeg lavede lige en test af det monochromt-modificerede kamera, der har bøvlet med støjproblemer.

Her er en stack af nogle M45 optagelser, ca 20 ialt. Det er 60 sek optagelser, og der er trukket dark fra:

Darks på 60 sekunder ser således ud:

Jeg fik ikke lavet flats, men hvis jeg laver en midlet dark på 30 stk 60 sekunders, og så trækker den fra en enkelt dark, får jeg dette:

Det ser vist meget tilforladeligt ud.

Så misæren er nu lokaliseret, det er støj fra LM2940-12 kredsen i strømforsyningen. Den bliver ustabil, når den og dens udgangskondensator bliver meget (meget!) varm.

Dette er helt sikkert et problem i mange af de gamle Starlight Xpress kameraer, med den firkantede strømforsyning med 5 polet DIN stik i toppen.

mvh
                Jens

Torben Taustrup
                Admin
                  • Neutron star

Hej Jens

Vi har periodisk oplevet sildeben på billederne fra vores H9. Vi har ikke kunnet identificere fejlen.
                  Jeg har tjekket strømforsyningen – den er ret ukompliceret. Jeg har lidt svært ved at se, at en
                  almindelig elektrolyt pga. almindeligt forbrug skulle blive meget varm. Den har en lækstrøm, men
                  den er ikke så stor, at der afsættes nogen nævneværdig effekt i komponenten.

Jeg kontaktede på et tidspunkt StarlightXpress, og her oplyste man, at problemet kunne stamme
                  fra en dårlig tantalkondensator inde på kameraprintet.
                  Jeg har på et tidspunkt været i gang med at røntgenundersøge printet, fordi vi troede at fejlen lå
                  i USB-stikket.

Vi har ikke skiftet tantalen, men har i mellemtiden fået ny kamera-pc, og så vidt jeg husker, så har
                  vi ikke set problemet siden – men mystisk er det.

mvh
                  Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

viggo.t
                  Deltager
                    • Super Giant

Dejlig læsning og tak til Jens. Konklusionen kan sikkert hjælpe andre SX brugere.

mvh Viggo

astrojensen
                    Deltager
                      • Neutron star

Røntgenfotografere en strømforsyning, for at finde fejlen… Okay, det er nørderi på højt plan.

Thomas, Bornholm

Frank Larsen
                      Moderator
                        • Super Nova

Der er jo visse personale goder ved det sted Torben arbejder….Terma

Så avancerede er vi ikke Hos os, men nogle gange kunne det være rart at kigge ind i kabler og stik uden at skære dem op.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'Et underligt støjproblem med Starlight Xpress' er lukket for nye svar.