Et underligt glimt?

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Et underligt glimt?

• Dette emne har 2 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 8 måneder siden af edbbob. This post has been viewed 46 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

edbbob
    Deltager
      • Super Nova

Når man nu er begyndt at kigge op på nattehimlen, dukker der en masse spændende ting op.

Natten til lørdag kl ca 1-2, mens jeg var ved at pakke sammen, stod jeg og glanede mod sydøst. Ud for Altair i mørket så jeg pludselig et ret kraftigt difust glimt. Ret kort, ca 0,3 sek, og ca 0,5 grad i diameter. Jeg er ret sikker på at det ikke var et stjerneskud. Det var kuglerundt, stod bomstille og var større og mere difust. Min umiddelbare fornemmelse var at lyset kom langt væk fra.

Er der nogen som har et bud på hvad det var? Måske en hjernecelle, der døde

Vh

EdbBob

henrik
      Deltager
        • Nova

Hej EdbBob

Det kunne lyde som et Iridiumglimt som er så kraftige at de kan opleves som havende en udstrækning, men de har det jo med at flytte sig og vare lidt længere tid end du skriver.

Det kunne også være et stjerneskud; Jeg har selv oplevet 2 stjerneskud der havde retning direkte mod mig og derfor “stod stille”. Sådan et kunne jo ende i et glimt som du så har set.

Udover andre forklaringer som UFO’er, vejr-balloner, Opblæste politikere oa. forklaringer naturligvis 🙂

Mvh Henrik

edbbob
        Deltager
          • Super Nova

Mange tak.

Jeg har set mange stjerneskud efterhånden (inkl en ildkugle med lyd), men aldrig sådan et her. En gang skal jo være den første, måske… Men det kunne jo også være et Iridiumglimt. Kiggede efter en satelit bagefter, men så intet bevæge sig. Jeg fandt denne artikel, med en beregner/forudsiger af Iridiumglimt. Det må prøves. Så kan jeg måske finde ud af om det var sådan et jeg så.

http://www.24.dk/groups_forumviewthread.jsp?group=astronomi&thread=32189&perpage=20

Vh

EdbBob

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'Et underligt glimt?' er lukket for nye svar.