› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Et Stellarium-mysterium…!
- Dette emne har 8 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 2 måneder siden af morten. This post has been viewed 47 times
-
ForfatterIndlæg
-
1. januar 2012 kl. 22:44 #75396
astrojensenDeltager- Neutron star
Eller hvad man nu skal kalde det.
Jeg var ude i går aftes, ved 16.30-tiden, for at se på Jupiter og Månen med min 6″ akromat. Jeg så med det samme at to af Jupiters måner stod ganske nær ved planeten, så måske var der sjove ting i vente. Jeg gik ind og tjekkede med Stellarium og ganske rigtigt. Ganymedes passerede gennem Jupiters skygge og Io skulle okkulteres af Jupiter. Europa stod foran Jupiter og ville snart komme frem.
Huh? Jeg kunne da tydeligt se Ganymedes og Io stod længere fra Jupiter end Stellarium viste. Jeg kontrollerede indstillingerne for observatoriets længde og breddegrad samt tiden, men alt så ud til at passe. Jeg gik ud til teleskopet igen.
Ganymedes var en lille smule svagere end før, altså var den begyndt at bevæge sig ind i skyggen, men ifølge Stellarium skulle den allerede have været der for længst. Io skulle have first contact med Jupiter ca kl 17.05, men kl 17.15 var der stadig en mørk stribe himmel mellem Io og Jupiter! Først henad kl 17.30 var der tydelig kontakt og Io forsvandt først helt omkring 17.40, hvor Stellarium påstod at dette skulle være sket 17.10! Ganymedes forsvandt omkring 17.20 og Europa så jeg aldrig dukke frem! Jeg fik dog heller ikke chancen, da det blev overskyet igen.
Sååå – hvorfor i al verden er mit Stellarium så meget galt på den???? Er der noget, jeg har glemt at kontrollere eller indstille? Længde og breddegrad fik jeg fra Google Earth og er ned til ét buesekunds nøjagtighed.
Thomas, Bornholm
1. januar 2012 kl. 23:26 #75398
jesperDeltager- Neutron star
Lysets tøven?
1. januar 2012 kl. 23:42 #75401
Hmmmmmmm. Måske! Men skulle Stellarium ikke tage højde for dette??
Regnede lidt hastigt på det og tidsforskellen passer mistænkelig godt med lysets hastighed og afstanden til Jupiter…!
Ergo kan problemet godt være at Stellarium glemmer at tage dette i betragtning ved beregningerne.
Thomas, Bornholm
1. januar 2012 kl. 23:45 #75403
Det kunne være rigtig morsomt at se, om man kunne time en Jupitermånokkultation nøjagtigt og så sammenholde dataene med Stellariums data og se om man kunne udregne lysets hastighed!!
Thomas, Bornholm
1. januar 2012 kl. 23:54 #75405
jesperDeltager- Neutron star
Jeg gættede bare, men hvis det passer kunne du måske gøre udviklerne opmærksomme på manglen? (Jeg bruger ikke selv Stellarium).
1. januar 2012 kl. 23:58 #75407
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Man kan vel sige, at Stellarium er forud for sin tid 😉
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
2. januar 2012 kl. 00:43 #75411
jay- Main Sequence
Jeg googlede det, og det viser sig at Stellarium per default ikke simulerer lysforsinkelsen, men den kan godt. Du skal bare ind i opsætning og slå det til.
Du skal gå ind i “Himmel og visningsindstilliner” (F4) og så under “Planeter og måner” vælge “Simuler lyshastighed”.
jay 2012-01-01 23:46:11 2. januar 2012 kl. 20:23 #75444
Hej jay.
Tak for det! Det vil jeg straks rette på i indstillingerne. Hvor morsomt, at Jesper gættede det i første hug!
Torben, den vits der var så dårlig, at jeg skammer mig over ikke selv at have tænkt på den…!
Thomas, Bornholm
2. januar 2012 kl. 20:34 #75449
mortenDeltager- Super Nova
virkelig god tråd
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Et Stellarium-mysterium…!' er lukket for nye svar.