Et skarpt skud fra Toa,en.

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Et skarpt skud fra Toa,en.

• Dette emne har 23 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 262 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 24 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Super Nova

Skal du have en stor opløsning, skal man jo have en stor kikkertåbning, siges det. Men der var også en som fortalte mig, at det var vigtigere at have 12 tommer mellem ørerne end 12 tommer på kikkerten.

Tjah – her er i hvertfald hvad 130 mm. på TOA,en kan præstere på M13.

Data: Kikkerten er reduceret med TOA reducer til ca. 730 mm. brændvidde og billedet er taget med Qcam8 – ialt tre frames på samlet 12 min. Originalbilledet er tilmed langt skarpere, da billederne her desværre bliver reduceret til 300 kb.

Med venlig hilsen Johannes

Finn
      Deltager
        • Neutron star

Ja Johannes, man kan godt se en del forskel i forhold til det du sendte til mig, det er faktisk ret synd, da det ikke rigtigt kommer til sin ret her.

rigo
        Deltager
          • Super Nova

nice!.. hvis du gider må du godt sende mig en god version på mail

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Ville da også gerne se den store udgave, hvad med at oploade den til min server? Så kan vi alle se den.

wieben
            Deltager
              • Nova

Rigtig flot M13.

tommyf
              Deltager
                • Neutron star

Meget flot opløsning og fint skud.

PS, jeg har også masser af upload plads hvis du vil..

ovec
                Deltager
                  • Giant

Jeg er grøn af misundelse.. det se flot, og så en galakse ude til højre.
                  OveC

soeren
                    • Main Sequence

Den m13 sidder da lige i kassen..Wink

Mvh

Søren

Torben Taustrup
                    Admin
                      • Neutron star

Nydelig optagelse Johannes. Den optik tegner virkelig fint. Har du slet ikke vredet i skarphedsgashåndtaget?

Jeg synes, at stjernernes farver er forskellige fra, hvad man normalt ser. Har du skruet på farven?

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Anonym
                        • Super Nova

Hej Torben.

Jo selvfølgelig har jeg da det, men du kan ikke vride noget frem som ikke er der i forvejen. En god skarphedsgiver jeg bruger til denne type objekter, er noget som på tysk hedder Iteratives PSF-Falten i programmet Fitswork. Farver gengives forskelligt i forskelligt udstyr. De Takahashier jeg kender, er det man kalder underkorrigeret og trækker farverne lidt mod det grønne, hvor en Williams trækker mod det rødlige, min Scopos trækker mod det blå. I efterbehandlingen vægter jeg stjerneadskillelsen højere end den store farvelade, og det er til gengæld lykkes mig bedre her med 5 tommers topkvalitet end jeg tidligere har opnået med 12 tommers åbning af god kvalitet. Billedet er tilmed et croppet udsnit på ca. en fjerdedel af originalbilledet som du kan se her.

johannes2009-03-25 18:55:19

Torben Taustrup
                        Admin
                          • Neutron star

Hej Johannes

På mange aftener vil en refraktor med den åbning som din har tage tils så skarpe billeder som instrumenter med større åbning. TOA’ens teoritiske opløsningsevne ligger lige omkring 1″ vil jeg gætte på, og lufturoen vil stort set altid være værre end det – måske mellem 2 og 3″.

Det kunne være interessant at se et udsnit i samme forstørrelse som f.eks. vores optagelse af stjernehoben så der kunne foretages en sammenligning. Der er sikkert mange som er nysgerrige efter at se det.

Vores feltstørrelse er godt 19′ på den længste led.

Vi har for vane at vende billederne så nord er op – så er det nemmere at finde rundt Smile

Jeg vil tro, at vi med den nykorrigerede optik vil kunne gøre et lidt bedre..

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

hoest
                          Deltager
                            • Nova

Johannes den er smuk.Der er en dybde i den der suger en til sig
                            Høst2009-03-27 17:34:31

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

Opløsningen skulle vist nok være lidt under 0,9″ på en TOA-130…

Anonym
                                • Super Nova

Hej Torben.

Nu har du jo bedt om en direkte sammenligning af vores M13, og den får du her. Hvis du kigger godt efter kan du finde de sammenlignelige stjerner på begge fotos. Størrelsesforholdet er nu nøjagtig ens, så hvis du vil placere billedet over hinanden på midten, passer stjernerne sammen. Skal jeg kommentere resultatet, vil jeg sige, at det er efterbehandlingen, som i højere grad skaber forskellen, end vores forskellige grej. Og jeg skal ikke lægge skjul på, at et billede som dette her kræver en indsats langt ud over det sædvanlige.

Mvh.

johannes2009-03-28 00:27:55

andreas
                                  • Super Giant

Det er et rigtigt flot billede, meget imponerende.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 24 i alt)
                                • Emnet 'Et skarpt skud fra Toa,en.' er lukket for nye svar.