› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Et par spørgsmål fra en ny.
- Dette emne har 10 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 6 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 31 times
-
ForfatterIndlæg
-
13. august 2013 kl. 01:10 #105647
jimgaard- Asteroid
Hej i forummet.
Jeg har efter at have læst herinde (og på en del andre sider) i et par uger været ude og købe et teleskop. Valget faldt på et brugt og velholdt 12″ Meade Lightbridge.
http://meade.dk/product/meade-12-lightbridge-50/
Efter at have været ude tre nætter i træk, så har jeg fundet af, at et enkelt okular ikke er nok.
Jeg ringede til for at høre Meade.dk hvad de vil anbefale. Ham jeg fik fat i anbefalede deres prokuffert: http://meade.dk/product/astro-okular-kuffert-pro-1269/
Er der nogen der har erfaringer med denne kuffert? Er det et fint køb?
Jeg vil helst ikke ud købe okularer, der koster det samme, som jeg gav for teleskopet (4000,-), men jeg har på den anden side heller ikke lyst til at lede efter Messierobjekter gennem en hinkesten.
Et andet spørgsmål: Er der andre herinde fra Sønderborg-området? Jeg er som sagt ret ny i det her og vil derfor gerne kigge andre lidt over skulderen, så jeg kan blive bedre.
Mvh Jimmy
13. august 2013 kl. 01:27 #105648
Anonym- Super Nova
Hej Jimmy,
Jo der er et par stykker fra Sønderborg/omegn, mig selv incl.
Okular og filterkufferten du henviser til har jeg ingen erfaring med men ser ud til at være et ok startsæt i forhold til prisen.
Venter selv på en tolver som blev bestilt i sidste uge, må derfor selv gøre nogle erfaringer med en 12″ dob.
Vh
Rodi
natteravn 2013-08-13 01:31:25 13. august 2013 kl. 08:24 #105652
chrjensen- Super Giant
Hvilket okular har du? Jeg vil tro, at du vil kunne komme langt med ét ekstra okular og en barlow.
Jeg har iøvrigt selv rimelig god erfaring med de her fra SW. De er rimeligt billige og giver et acceptabelt billede, og så har de et dejligt bredt FOW. Men det skal så siges, at jeg aldrig har været den store visuelle observatør
13. august 2013 kl. 10:03 #105655
tom.aDeltager- Super Giant
Min vurdering er at du næppe har noget at bruge farvefiltrene til. Jeg er selv visuel observatør og bruger ikke farvefiltre til planeter. Og jeg vil ikke anbefale nye at bruge farvefiltre til planeterne som det første.
Okularene er udmærket. Men 6 og 8 mm, har en kort eyerelief og synsfeltet er ikke særlig stort, så de vil ikke være rare at bruge på en dobsonian.Mit råd vil derfor være, at i stedet for at købe de mange forskellige dele der er i kufferten, hvor du højest sandsynlig vil ende med kun at bruge nogle få af dem. Så brug de 1400 kr. på et eller to kvalitetsokular med et tilsyneladent synsfelt på mindst 60 grader. Det vil gøre det sjovere at bruge okularene på dit teleskop.
Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/13. august 2013 kl. 10:10 #105656
astrojensenDeltager- Neutron star
Hej Jimmy
Tillykke med købet! Jeg har selv en 12″ Meade Lightbridge og det er et meget brugervenligt teleskop, der er let at forstå sig på og bruge.
Jeg har fundet, at man i mange tilfælde kan nøjes med kun to okularer på den. Et ca 20mm – 25mm og et 9mm – 10mm. Især hvis de har stort synsfelt. Har man så også en barlowlinse, ja så kan man klare sig med kun de to okularer og barlowen i 99% af tilfældene.
Men en f/5 dobsonian er nede på et f/forhold, hvor den begynder at blive kræsen med hensyn til okularvalg, og det af flere grunde.
Én grund er, at man på grund af den manuelle tracking gerne vil have et ret stort synsfelt i okularerne, så det er lettere at holde objektet indenfor synsfeltet. Plössl kan gå an op til ca 150x (10mm okular), men derover begynder det at blive lidt irriterende med det lille synsfelt. Ved 300x kan det være direkte svært at holde objekterne i synsfeltet.
En anden grund er simpelthen f/forholdet, der presser okularerne rent optisk. Plössl er stadig OK ved f/5, men mest pga deres relativt lille tilsyneladende synsfelt på 50°. Nu vil man jo oftest gerne have et noget større tilsyneladende synsfelt, gerne 70° eller større. Her starter vanskelighederne, for så skal okularerne være af avancerede konstruktioner for at kunne fungere optimalt ved f/5. Jeg observerede i starten med GSO Superview okularer, mest et 20mm og et 10mm, og 20mm var ikke for godt, så snart man så lidt væk fra midten af synsfeltet og ud mod kanten var det meget lidt kønt. Meget uskarpe stjerner. 10mm GSO Superview var meget bedre og jeg brugte det meget.
Det er derfor, til en dobsonian, bedre at investere i to gode okularer og en god 2x barlow, frem for et helt sæt mindre gode okularer, som man alligevel skifter ud, når man en gang prøver noget bedre og bliver hooket på det.
Jeg har investeret i nogle Explore Scientific okularer med 82° tilsyneladende synsfelt. Det er gode okularer, som jeg kan anbefale på det varmeste. De er meget bedre end mine gamle GSO Superview. Nu skriver du ikke, hvilket okular, der fulgte med din 12″, men er det ikke et 26mm? Jeg vil i så fald anbefale en 2″ 2x barlow og et ca 10mm okular. Det vil, sammen med et ca 25mm okular, give fire ikke overlappende forstørrelser på ca 60x, 120x, 150x og 300x. Mere behøver man kun yderst sjældent til almindelige observationer af alle slags objekter. Kun få gange om året kan man bruge mere end 300x med fordel her i landet.
Jeg vil vente lidt med en helt specifik anbefaling, indtil jeg får lidt mere info om det okular, du allerede har.
Thomas, Bornholm
13. august 2013 kl. 11:02 #105662
Anonym- Super Nova
Enig med andre i at et par gode kvalitets okularer samt evt. en barlow ville være tilstrækkeligt, men der er det vigtigt først at gøre sig lidt erfaring mht. okularvalg for at være rimelig sikker i valget inden man fyrer de store sedler af henover disken!! Især for en der lige er startet på hobbyen.. det jo alt andet end småpenge man pludselig snakker om når det drejer sig om kvalitet og med stort synsfelt.
Du ka jo kigge forbi sydals med dobben engang du har tid en weekend og hvor himlen er klar! jeg har nogle udmærket okularer (68 gr, 82 gr, et par helt alm. billige pløsl samt 2″erfle 65-70gr) de strækker sig fra brændvidderne:
3mm – 32mm som du ka få lov at afprøve.
Send mig en besked herinde fra hvis du er interesseret.
Vh
natteravn 2013-08-13 11:10:21 13. august 2013 kl. 11:45 #105665
det jo alt andet end småpenge man pludselig snakker om når det drejer sig om kvalitet og med stort synsfelt.
Jeg vil fremhæve Explore Scientific (ES) som et særdeles godt produkt i mellemprisklassen. Meget høj kvalitet, der nærmer sig det bedste, til 1/3 – 1/2 af prisen.
Eksempler: 24mm ES82: 1800kr 9mm ES100: 2200kr 8.8mm ES82: 1000kr.
Ikke helt småpenge, måske, men slet ikke i nærheden af, hvad man skal give for topprodukter. Jeg er meget tilfreds med mine ES okularer. De opfylder mine behov, til en økonomi, jeg har råd til. Engang i fremtiden kan der så måske blive råd til det allerbedste, men indtil da kan jeg så nyde det næstbedste.
Thomas, Bornholm
13. august 2013 kl. 12:20 #105670
jimgaard- Asteroid
Tak for de mange kommentarer.
I øjeblikket har jeg kun følgende 26 mm okular: http://meade.dk/product/meade-serie-4000-qx-vidvinkel-okular-451/
Det giver et fint billede af Andromeda-galaksen og Pleiaderne, men jeg blev lidt skuffet, da jeg så hvor stor(lille) Jupiter og ringtågen var.
@natteravn: Tak for tilbuddet. Det vil jeg gerne på et tidspunkt.
Mvh. Jimmy
13. august 2013 kl. 12:47 #105672
Hej Jimmy
Det lyder som om, du skulle investere i et godt 10mm eller 9mm okular og en 2x barlow. Glem alt om filtre og lignende lige nu.
Her en OK god barlow, som du kan bruge med dit 26mm okular, for at få den dobbelte forstørrelse:
http://meade.dk/product/astro-2x-og-15x-ed-barlow-linse-2-264/
Det vil give et fint billede med dit nuværende okular på mange objekter.
Her er et super godt 8,8mm okular, der vil give plössl m.m. baghjul:
http://www.optical-systems.com/explore-scientific-82deg-eyepiece-88mm-125-p-22955.html
For sammenlagt 1500 kr får du MEGET mere for pengene end det sæt med plösslokularer til 1300kr. Tro mig. Brændvidden på 8,8mm okularet er lidt mindre end de 9mm – 10mm jeg har anbefalet, men jeg bruger selv både 9mm og 8,8mm på min 12″ og forskellen er ikke stor. Og det 8,8mm ES okular er meget skarpt og har et stort felt. Jeg kan anbefale det. Jeg har også et 9mm ES100 og det er et aldeles fantastisk okular, men det er dobbelt så dyrt som 8,8mm ES82.
Jeg læser med glæde, at du allerede har fundet Ringtågen og M31. Det lover godt for fremtiden. Har du allerede nogen erfaring fra et mindre teleskop eller prismekikkert?
Thomas, Bornholm
13. august 2013 kl. 14:05 #105675
Anonym- Super Nova
Thomas, dine ES okularer er uden tvivl rigtig gode okularer! Men selv 1800,- kan for nogen være en høj pris, især hvis det alligevel ikke lige var det okular, “type, forstørrelse ell. andet” man ønskede, Har gjort denne erfaring et par gange, trods andres velmente meninger, dog ikke kun på okularer siden!!
Mit råd er derfor køb billigt i starten hvis det bedste ” at afprøve ” ikke er muligt.
Men siden du har et teleskop præcist magen til, er dit råd mht. okularvalg sikkert udmærket!
natteravn 2013-08-13 14:11:18 13. august 2013 kl. 15:53 #105680
Hej Natteravn
Ja, det er jeg udmærket klar over. Derfor foreslog jeg netop også kun en barlow og et 8,8mm ES82, der tilsammen kun koster 1500kr, kun 200kr mere end den okularkasse, Jimmy var blevet anbefalet, som jeg mener indeholder for meget “spild” som han alligevel ikke får brug for.
Jeg vil stadig i det allermindste anbefale en 2″ 2x barlow, der jo kan bruges med alle okularer i fremtiden. Skal vi holde os til en samlet pris på omkring eller under 1000kr, så vil jeg i stedet for 8,8mm ES82 rekommendere et 10mm ES70 i stedet:
http://www.optical-systems.com/explore-scientific-70deg-eyepiece-10mm-125-p-22943.html
Det koster kun 360kr og skulle være tilsvarende mit 10mm GSO, som jeg brugte i et stykke tid på min 12″ Meade med godt resultat.
Jeg vil igen fremhæve, at jeg i reglen kun bruger TO okularer på min 12″ Meade: Et 30mm ES82 og et 9mm ES100. Jimmy’s 26mm Meade er sikkert OK til at starte med, så han behøver reelt kun et 9mm – 10mm okular for at være godt kørende i lange tider.
Men for at få det bedste ud af en f/5 dob, så bør man ikke købe de billigste okularer, dem vil man alligevel skifte ud ret hurtigt. Kan han klare det økonomisk vil jeg endda stærkt råde ham til at købe et 9mm ES100 som det første, da det fungerer helt fabelagtigt godt sammen med en 12″ f/5 dobsonian. Forstørrelsen er ikke alt for overdrevet høj (169x), hvilket gør, at den kan bruges rigtig mange nætter om året her i Danmark, samtidig med at den er så tilstrækkelig høj, at den giver en dejlig mørk himmelbaggrund, der rigtig lader galakser og kuglehobe komme frem. Endelig er synfeltet stadig tilstrækkelig stort til at de allerfleste Messier- og NGC objekter snildt kan holdes indenfor synsfeltet. Det er sammenlagt en utrolig attraktiv kombination.
Thomas, Bornholm
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Et par spørgsmål fra en ny.' er lukket for nye svar.