› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Et par minimalistisk aftner under stjernerne
- Dette emne har 8 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 10 Är, 3 mÄneder siden af tom. This post has been viewed 33 timesa. This post has been viewed 33 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
26. november 2013 kl. 12:35 #110542
tom.aDeltager- Super Giant
Jeg har vĂŠret ude med min 10×50 prismekikkert de sidste par aftener. Og det er der blevet et par lange beretninger ud af. SĂ„ jeg har delt beretningen i to bider. Her er det fĂžrste.
se Uranus med det blotte Ăžje. Tilbage i september havde jeg markeret positionen
af Uranus pÄ et print af omrÄdet, og nu nÊsten tre mÄneder senere har Uranus
flyttet sig nok til at det er Äbenlyst.Mine Þje behÞve ikke lang tid til at vÊnne sig sÄ meget til mÞrket
, sÄ Uranus var synlig. Som en svag, men nem stjerne. Det mest vanskelig var at
Uranus stod tÊt pÄ 44 Pisces som er lige sÄ klar, sÄ et Þjeblik var jeg i tvivl
om hvilken af de to der var Uranus. Dog bestemte jeg mig hurtigt for at det var
den Ăžstlige af de to stjerner som var Uranus – Der var et eller andet over den
stjerne som gjorde at det mĂ„tte vĂŠre Uranus.Efter at jeg havde markeret Uranus’s position pĂ„ kortet, sĂ„
rettede jeg prismekikkerten mod “stjernen” og det var nu Ă„benlyst at
jeg havde ret, den Ăžstlige “stjerne” var tydelig grĂžnlig i farve. SĂ„
det var Uranus.Uranus er svag, men bestemt ikke umulig fra et mĂžrkt sted.
Det som efter min mening gĂžr den vanskelig at se, er det faktum at der er mange
stjerner som er lige sÄ svage, sÄ hvilken af dem er Uranus? Og sÄ tÄler planeten
ligesom stjernerne, heller ikke lysforurening. SĂ„ at se Uranus visuelt krĂŠver
et mĂžrkt sted.Efter Uranus hoppede jeg lidt tilfĂŠldigt rundt fra objekt
til objekt med prismekikkerten.M31 er imponerende stor omkring 2,5 grad i lĂŠngden. M32 og
M110 var ogsÄ synlige. M32 som en lille diffus stjerne pÄ kanten af M31. M110
som et tydelig stĂžrre diffus objekt.M45 er utrolig flot i prismekikkerten med de 6 klare diamanter
pÄ en sort baggrund og med et utal af svagere stjerner blandet op mellem de
klare. M45 er bare bedst i en prismekikkert!Lokalisere M34 med det blotte Ăžje og retter prismekikkerten
i mod hoben, som oplĂžses i et dusin svage til meget svage stjerner og med endnu
flere stjerner som et svagt baggrundslys i hoben.NGC 752 og M33 er ogsÄ synlige med det blotte Þje. 752 er
den nemmest af de to, i prismekikkerten er den oplĂžst i en stĂžrre svĂŠrm af
svage stjerner. Men en helt anden type hob end M34. M33 er synlig som et stĂžrre
diffus plet, ca. 1×3/4 grad i udstrĂŠkning. Lyset i M33 virke meget homogent fordelt,
sÄ ingen kerne, som ved M31.Mens jeg nu sad og filosoferede over hvad jeg nu skulle se
pÄ, bemÊrkede jeg et tÄget og meget svagt lysbÄnd, som startede lige under M45
og forsatte over mod Uranus. Som faktisk var placeret midt pÄ bÄndet. Det er
lÞgn!! Kan det passe!?! RÞg der gennem mit hoved. Sidder jeg er kigger pÄ
ZodiakalbÄndet. Et lysfÊnomen forbeholdt de absolut klareste og mÞrkeste steder
pÄ Jorden!!Flyttede til en ny placering, sÄ lysbÄndet kom fri af
hĂžjspĂŠndingsledningerne, det kunne jo vĂŠre et synsbedrag, som fĂžlge af Ăžjne der
arbejder pÄ grÊnsen af deres formÄen og de svage mÞrke skygger fra
hĂžjspĂŠndingsledningerne. Fik sat liggestolen op direkte under
hÞjspÊndingsledningerne, sÄ var de vÊk fra synsfeltet og lysbÄndet var der
endnu!! Kunne det vĂŠre airglow? NĂŠppe, for det var tydelig afgrĂŠnset mod syd og
nord, og forlÞb perfekt med ekliptika. SÄ mÄtte det vÊre rigtig!Noterede mig at lysbÄndet havde fÞlgende forlÞb.
ZodiakalbÄndet startede lige under M45, som Gegenscheinet befandt
sig et par grader Þstfor (Note: Gegenscheinet var ikke pÄfaldende tydelig).
BĂ„ndet forlĂžb dernĂŠst langs ekliptika, mellem VĂŠdderen og de to nordligste
stjerne i Cetus’s (Hvalfisken) hoved. Forsatte imellem de to stjerne Eta og Omi
i Pisces (Fiskene) og ramte dernÊst Uranus. Herefter gled ZodiakalbÄndet over i
lysforureningen fra byerne vest for mig (Hjelm, StubbekÞbing og NykÞbing F.).ZodiakalbÄndet var 5-7 grader bredt.
Hold da op. Det havde jeg ikke lige regnet med at se.
Klokken var nu lidt i 22 og nÊste dag var en arbejdsdag, sÄ sengen kaldte. Men
inden jeg gik i seng var der tid til at lave en skitse af ZodiakalbÄndets
forlÞb mellem stjernerne. (Skitsen kommer pÄ min blog, nÄr jeg engang nÄr sÄ langt)
AvnĂž Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemĂžrket mĂždes.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/26. november 2013 kl. 12:36 #110543
Og den anden aften.
25. november 2013 kl.
Det blev lidt sent inden jeg slap ud under stjernerne. Igen “kun”
20.50 til 21.45 CET
med en prismekikkert som optisk hjĂŠlp.Der var ikke nogle plan for aftenen, men planen udviklede
sig som tiden gik.Startede med et kig pÄ M45 og M31, mens Þjerne vÊnnede sig
til mĂžrket. Svingede dernĂŠst over til M1, som ved 21-tiden stadig stod relativ
lavt pÄ himlen. Skulle lige tjekke om jeg kunne skelne den fra stjernerne i
prismekikkerten. M1 var synlig som en lillebitte let diffus plet, ikke en stjerne,
men tÊt pÄ. SÄ det kunne jeg godt.Nu jeg var i det omrÄde kiggede jeg ogsÄ pÄ M37, som var en
flot, meget rig, svÊrm af ganske svage stjerner, som lÄ pÄ grÊnsen af det
synlige i prismekikkerten. Flot, men ikke helt pÄ hÞjde med synet gennem et
stĂžrre wide-field teleskop. M36 var en kompakt svĂŠrm af svage stjerner, men dog
klarere end stjernerne i M37. M36 virker nÊste fattig pÄ stjerner i forhold til
M37. M38 er helt anderledes igen. lige sĂ„ stor som M37, men med lige sĂ„ “klare”
stjerner som M36. M38 har ganske mange stjerner, men slet ikke pÄ hÞjde med
M37. M38 var derfor nem oplÞst i prismekikkerten.Nu jeg havde fundet hobene i prismekikkerten, sÄ skulle jeg
da ogsÄ lige se om jeg kunne finde dem med det blotte Þje. M37 var nemt fundet
som en tÄget plet. M38 var vanskelig, men jeg fandt den, som en ganske svag
tÄget plet. M36 fik jeg blandet sammen med nogle af de svage (6-7 mag. ) i
omrÄdet, sÄ jeg blev aldrig sikker pÄ at jeg sÄ den med det blotte Þje.NÄ, videre til M45 igen. Den er altsÄ fantastisk smuk den
hob! Nu var mine Þjne godt mÞrketilvÊnnet, sÄ der dukkede blÄ tÄger op om alle
fire stjerner i M45’s vognkasse. Huh! De flest af de blĂ„ tĂ„ger affĂŠrdigede jeg
som farvefejl i prismekikkerten, men tÄgen omkring Merope, var aflang og
strakte sig ned mod Sà (himlen). PrÊcis som pÄ billeder. SÄ mÄtte den tÄge da
vÊre Êgte og ikke en farvefejl. Har tidligere set tÄgen i min 80mm Vixen, men
havde ikke forventet at den ville vĂŠre synlig i en 10×50 prismekikkert!
Fantastisk, sÄ fik hoben lige en ekstra dimension.Nu viste jeg ikke helt havde jeg skulle kigge pÄ / efter.
PrÞvede Califonia tÄgen. Men var ikke sikker pÄ noget her. Rodede dernÊst rundt
i omrÄdet med Taurus Molecular Clouds og endte ved stjernen 52 Taurus, som
sammen med fire andre stjerner lĂ„ som en aflang Ăž midt i alt det mĂžrke “tomhed”,
absolut ingen stjerner. Men bevĂŠgede jeg synsfeltet et halvt synfelt (ca. 3
grader) vĂŠk fra 52 Tau, dukkede stjerneskyerne fra MĂŠlkevejen op igen. Undtaget
mod Sà her forsatte manglen pÄ stjerner i endnu to fulde synsfelter, mens jeg
krydsede henover B19. Det omrÄde brugte jeg lang tid pÄ at udforske og skal
helt sikkert tilbage og kigge igen. Utroligt af manglen pÄ stjerner kan virke
sÄ fascinerende.SÄledes ladet op med nye synsindtryk var det pÄ tide at
vende nĂŠsen og de dybtfrosne fingre med husets varme igen.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/26. november 2013 kl. 13:00 #110545
astrojensenDeltager- Neutron star
Fascinerende beretninger! DesvÊrre var jeg om aftenen d. 24 plaget af meget kraftig vind og til tider drivende skyer, sÄ jeg observerede ikke. D. 25 var det slet ikke klart her om aftenen! Jeg havde bestemt mig for, at gÄ ud tidligt om morgenen d. 26 og se pÄ MÄnen, men jeg sov beklageligvis over mig, sÄ det blev ikke til noget.
Thomas, Bornholm
26. november 2013 kl. 21:26 #110581
allan_dystrupDeltager- Nova
Herlige beskrivelser af dine aftener med 10×50’eren Tom. Keep them coming đ
Jeg var ogsĂ„ ude med en 50’er de to aftener, nemlig min lille Zeiss E50/540 refraktor.
Jeg sĂ„ pĂ„ nogle af de samme objekter som dig, og registrerede lidt af de samme ting : M31 (Andromeda) og M32 var tydelig; jeg kiggede ogsĂ„ efter M110, men sĂ„ den ikke med sikkerhed — naboen havde da ogsĂ„ tĂŠndt sit ude-lys, sĂ„ betingelserne var langt fra optimale).
Jeg brugte ogsĂ„ en del tid sammen med M45 (Pleiaderne), og kunne ogsĂ„ som dig registrere svag tĂ„ge omkring stjernerne i vognkassen (og ja, jeg checkede, om der var begyndende dugdannelse pĂ„ objektivet?; og nej!, det var der ikke…)
Allan
26. november 2013 kl. 22:11 #110583
FinnDeltager- Neutron star
Det er dejlige beskrivelser du laver Tom, men at skrive ” Kun med prismekikkert ” det er jo et super godt instrument du har i den.
mvh Finn
27. november 2013 kl. 00:58 #110601
finnrDeltager- Main Sequence
Wow, der mĂ„ godt nok vĂŠre mĂžrkt dernede pĂ„ MĂžn! Det er aldrig lykkedes mig at se M1 i en 10×50’er, selvom jeg prĂžvet fra rimeligt mĂžrke steder … Ed det en sĂŠrlig fin prismekikkert du bruger?
FinnR27. november 2013 kl. 11:59 #110610
FinnR wrote: Wow, der mĂ„ godt nok vĂŠre mĂžrkt dernede pĂ„ MĂžn! Det er aldrig lykkedes mig at se M1 i en 10×50’er, selvom jeg prĂžvet fra rimeligt mĂžrke steder … Ed det en sĂŠrlig fin prismekikkert du bruger?
FinnRJeps, der er dejligt mĂžrkt her pĂ„ MĂžnDet er ikke en sĂŠrlig fin prismekikkert, men den er rigtig god. Det er en TS 10×50 MX MARINE. Knivskarpe billeder i de centrale 80% af synsfeltet og den bedste kontrast jeg har set i en prismekikkert hidtil.Og sĂ„ overrasker TS’en sĂŠrdeles positiv, med vĂŠre den bedst afbalanceret prismekikkert jeg nogensinde har holdt. Til trods for en times brug begge aftner blev jeg ikke trĂŠt i armene og jeg kunne hĂ„ndholde kikkerten meget roligt, selv ved lĂŠngerevarende observationer.FinnR wrote: …, men at skrive ” Kun med prismekikkert ” det er jo et super godt instrument du har i den.
mvh Finn
Ja prismekikkerten er alt for undervurderet og det er den holdning som jeg er kommet til at videregive – Ups!!Prismekikkerter er kanongode til en hurtig tur ud under stjernerne, og de viser overraskende meget.TS’en nĂŠrmere sig vist det man kan kalde et super godt instrumentOg den kommer til at blive brugt rigtig meget. Meget mere end de prismekikkerter jeg har haft hidtil.
Tom A 2013-11-27 11:03:14
Min blog http://grib-stjernerne.dk/27. november 2013 kl. 12:31 #110612
outlookDeltager- Super Nova
Et par fine skildringer. Der er ikke noget som stereo syn pĂ„ himmelobjekterne. En 10×50 mĂ„ dog vĂŠre max uden at billedet begynder at ryste mĂŠrkbart.
Man kan med en sĂŠrlig modvĂŠgtsanordning slippe for at holde kikkerten og tillade stĂžrre og mere lysstĂŠrke prismekikkerter. Og sĂ„ endda samtidig med at man kan ligge behageligt i en liggestol godt pakket ind. Og sĂ„ lade vĂŠre med at falde i sĂžvn…
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting27. november 2013 kl. 12:44 #110617
outlook wrote:
…Man kan med en sĂŠrlig modvĂŠgtsanordning slippe for at holde kikkerten og tillade stĂžrre og mere lysstĂŠrke prismekikkerter. Og sĂ„ endda samtidig med at man kan ligge behageligt i en liggestol godt pakket ind. Og sĂ„ lade vĂŠre med at falde i sĂžvn…Jeg er igang med at bygge en parallelmontering til prismekikkerten. Det bliver rigtig sjovt nĂ„r jeg fĂ„r gjort den fĂŠrdig
Min blog http://grib-stjernerne.dk/ -
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Et par minimalistisk aftner under stjernerne' er lukket for nye svar.