Et okular andkommer

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Et okular andkommer

• Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 10 måneder siden af palle. This post has been viewed 141 timesb. This post has been viewed 141 times. This post has been viewed 141 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

palle.b.
    Deltager
      • Nova

Efter nogen overvejelse, og læsen på muligheder ved 1,25″ kontra 2″ okular. fandt jeg frem til at 32mm SP nok var det største okular man burde have i 1,25″ ! ( af hensyn til udnyttelse af feltet ) Altså hvis man vil op i størelse af felt og ned i forstørelse var vejen at købe et 2″ 50mm Okular, vejeret har kun tilladt at man kan konstantere at der er lysgennemgang Big%20smile men der er s.. godtnok tale om noget af et mandfilke okular i dette ASTRO (GSO) 50mm 2″

Syntes engang at min 32mm SP var stor men…..

Kom ASTRO 50mm 2″

Wink

Når tid og DMI tillader vil jeg komme med en bemærkning om brugen…

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

De er store de nye okularer, min SW 17mm fylder også mega meget når man ellers er vandt til ‘almindelige’ okularer.

pbm77
          • Moon

Ja de kan godt fylde lidt sådan nogle 2” okularer (det kan de større 1 ¼” for så vidt også)

Glæder mig til at høre hvad du synes om det.

palle.b.
          Deltager
            • Nova

Så har det været muligt at komme ud under en himmel med super seeing Thumbs%20Up

og jeg må sige at det er lige hvad jeg ønskede af et vide field okular denne 50mm fem element 2″ bamse… f.eks. sammenlignet med 32mm SP (med M44 i feltet) der giver ca. 20x

kan man tydeligt fornemme at man har hele denne smukke åbne hop samlet i 50mm = 13x,

hvor 32mm SP også viser mange stjerner men lidt for “tæt på”

Altså jeg er en glad ejer af et kæmpe okular til en fornuftig pris !

Kan næsten ikke vente på at M31 kommer frem igen…….
          Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Et okular andkommer' er lukket for nye svar.