Jeg har et gammelt Vixen 80 mm f:1200 mm teleskop fra 80’erne, som jeg er rigtig glad for. Det eneste minus er, at den originale Polaris montering efterhånden er meget slidt, så der er en del slør i den og det faktum at RA-motoren døde for et årstid siden, gør det heller ikke bedre.
Så da jeg købte en ny Vixen GPDX montering til min Schmidt-Newton, var det også en del af planen at bruge GPDX’en sammen med linseteleskopet. Henover sommeren har jeg derfor lånet stativhovedet fra stativet til Schmidt-Newton’en. Stativhovedet passer næsten til de massive træben fra Vixen-stativet. Næsten, for jeg måtte indsætte planskiver mellem overgangstykkerne og benene for at få en brugbar stabil opstilling, men løsningen var virkelig en nødløsning. Og det faktum at jeg måtte flytte stativhovedet mellem to sæt ben var sk… besværligt. Så linseteleskopet er slet ikke blevet brugt nok.
Løsningen har været at lave et nyt stativhoved, som er tilpasset træbenene fra det gamle Vixen-stativ. Et lille hyggeligt projekt som jeg har rodet med her i december.
Resultatet kan ses på billedet her og flere detaljer om konstruktionen finder I på min blog grib-stjernerne.dk