Et nyt stativhoved

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Et nyt stativhoved

• Dette emne har 4 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 2 måneder siden af tom. This post has been viewed 301 timesa. This post has been viewed 301 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

tom.a
    Deltager
      • Super Giant

Jeg har et gammelt Vixen 80 mm f:1200 mm teleskop fra 80’erne, som jeg er rigtig glad for. Det eneste minus er, at den originale Polaris montering efterhånden er meget slidt, så der er en del slør i den og det faktum at RA-motoren døde for et årstid siden, gør det heller ikke bedre.

Så da jeg købte en ny Vixen GPDX montering til min Schmidt-Newton, var det også en del af planen at bruge GPDX’en sammen med linseteleskopet. Henover sommeren har jeg derfor lånet stativhovedet fra stativet til Schmidt-Newton’en. Stativhovedet passer næsten til de massive træben fra Vixen-stativet. Næsten, for jeg måtte indsætte planskiver mellem overgangstykkerne og benene for at få en brugbar stabil opstilling, men løsningen var virkelig en nødløsning. Og det faktum at jeg måtte flytte stativhovedet mellem to sæt ben var sk… besværligt. Så linseteleskopet er slet ikke blevet brugt nok.

Løsningen har været at lave et nyt stativhoved, som er tilpasset træbenene fra det gamle Vixen-stativ. Et lille hyggeligt projekt som jeg har rodet med her i december.

Resultatet kan ses på billedet her og flere detaljer om konstruktionen finder I på min blog grib-stjernerne.dk

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
      Min blog http://grib-stjernerne.dk/

amelsen
        • Giant

Det ser sgu godt ud Tom.

Jeg kan blive ved med at blive imponeret over det craftmansship som flere af jer her på forummet fremviser!

outlook
        Deltager
          • Super Nova

Godt stykke arbejde. Men hva med en brunlakering eller…Thumbs%20Up

Hilsen Leif,
          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

joergen.k
          Deltager
            • Nova

brunlakering=bejseWink

ser godt ud Tom

tom.a
            Deltager
              • Super Giant

Tak skal I have.

Ja I har ret i at jeg mangler, at få givet stativhovedet en omgang bejse eller lak.

Lige nu overvejer jeg om den skal have klar lak, da jeg godt kan lige strukturen i birkefineren. Eller det skal være sort lak/ maling, for at beholde mere af stativets oprindelig udseende end blot benene.

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
              Min blog http://grib-stjernerne.dk/

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Et nyt stativhoved' er lukket for nye svar.