Et nødråb!

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC Et nødråb!

• Dette emne har 26 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 2 måneder siden af alan. This post has been viewed 1161 times
Viser 12 indlæg - 16 til 27 (af 27 i alt)
  • Forfatter

henrik.schneider
    Deltager
      • Nova

Torben Taustrup wrote: Elmotorer

mvh

Torben

Fine motorer, Torben. Men lidt vel dyre til dette projekt. Wink

henrik.schneider
      Deltager
        • Nova

Lars Malmgren wrote: Hvad med en motor fra en vaskemaskine?
        De bortgives jævnligt gamle vaskemaskiner i den blå.

Her selv overvejer sådan en til en hjemmebygget slibemaskine…

Hej Lars,

Jeg tror disse vaskemaskine motorer har for lille effekt, dog ikke sikker.
        Og normalt kan de køre alle mulige hastigheder, så det kunne blive lidt komplekst at få til at flyve.
        Jeg tror vi må holde os til konventionelle motorer, lidt et forsøg på KISS.

horsevad
          • Asteroid

Undskyld den sene besvarelse; men der var et par projekter på arbejde der tog længere tid end beregnet.

Jeg har vedlagt foto med mål af pågældende motor. Motoren stammer fra en gammel kompressor som stod af for et par uger siden. Jeg formoder fejlen er i kompressorblokken – jeg formoder samtidigt at motoren er OK. Såfremt målene passer til den påtænkte anvendelse finder jeg tid til at lave et lidt mere dybdegående check af motorens sundhedstilstand.

Jeg huskede i øvrigt fejl – det var ikke 3hk, men 3kW… Der er – som bekendt – en vis forskel.

//Kim Horsevad (kim@horsevad.dk)

horsevad2015-12-09 21:58:37

Lars Malmgren
          Deltager
            • Super Nova

henrik.schneider
            Deltager
              • Nova

horsevad wrote: Såfremt målene passer til den påtænkte anvendelse finder jeg tid til at lave et lidt mere dybdegående check af motorens sundhedstilstand.

//Kim Horsevad (kim@horsevad.dk)

Hej Kim,

Jeg tror sagtens den motor kan være der, så kan den køre tror jeg vi kan komme i mål Tongue

henrik.schneider
              Deltager
                • Nova

Lars Malmgren wrote: De vaskemaskine motorer jeg kan finde info på er typisk på 115 V / 5-6 A , det gir mellem ½ – 1 HK ved 90% effektivitet.
                De ser meget kompakte ud. Om en vaskemaskine solgt i Europa har en 220 – 240 V motor ved jeg ikke.
                Men de ser meget kompakte ud !

115volt duer ikke for os, medmindre vi kunne sætte en frekvens konverter på (og sådan en har vi heller ikke) (Note: frekvens konverter kan normalt også reducerer spænding)

De øvrige motorer er sikkert fine, men jeg er lidt usikker på antal vindinger, mekanisk montering og ikke mindst at der på nogle af disse er mærket 10750 rpmShocked så bliver vores spejle jo færdige før vi kommer igang

alan
                Deltager
                  • Super Giant

Jeg har fået en anden søjleboremaskine, så hvis motoren fra den gamle kan bruges til slibemaskinen, så gives den gerne til formålet.

Motoren er 3/4 hk 230v og med remskive. Lige klar til brug. ca 30cm lang og Ø15cm

Mvh Alan

jens.jacobsen
                  Deltager
                    • Neutron star

Hej Alan.

Uha det ser godt ud. Mon Henrik Schneider kigger med og kan vurdere om den vil passe?

mvh
                    Jens

henrik.schneider
                    Deltager
                      • Nova

Helt Enig Jens

Den er helt perfekt 🙂

dvs.

nu har vi 2 motorer.

En fra Brian og en fra Allan.

Så mangler vi bare en til så er alle motorerne 220volt 😉

alan
                      Deltager
                        • Super Giant

Jeg sætter motoren af hos Jens næste gang jeg skal til Jylland,men den kan selvfølgelig også hentes hos mig.

Mvh Alan

jakob.andersen
                        Deltager
                          • Super Giant

Kunne det ikke være en ide, at læsse den af hos Enstrøm og lade ham tage den med videre? Han kommer jo til de fleste arrangementer.

alan
                          Deltager
                            • Super Giant

Jeg har selv tænkt samme tanke, jeg kontakter ham i det nye år.

Mvh Alan

Viser 12 indlæg - 16 til 27 (af 27 i alt)
                          • Emnet 'Et nødråb!' er lukket for nye svar.