Et lille observatorium

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Et lille observatorium

• Dette emne har 9 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 3 måneder siden af viggo. This post has been viewed 287 timest. This post has been viewed 287 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

geni
    Deltager
      • Asteroid

Så blev jeg færdig med at bygge mit lille observatorium. Af hensyn til et par naboer blev jeg nødt til at grave det en halv meter ned. Indvendig er højden 1,90 m mod nord og 1,40 m mod syd. Det skrå tag kan trækkes ned, så der en frit udsyn mod sydhimlen og absolut intet kunstigt lys. Mod nord ligger der huse, men lyset herfra bliver afskærmet af den høje nordvæg.

Jeg har en gammel Celestron 8 fra starten af 70’erne. Den skal indstilles manuelt og føres manuelt for at følge et objekt, så der bliver ikke lejlighed til fotografering. Der er en motor, som kan følge himmelkuglens drejning, men jeg har ikke kabel og interface til 220V, 50 Hz. Så vidt jeg ved, kører de med 40 Hz i USA, så motoren er vel også født til det?!

Jeg ligger i forhandlinger om køb af en mere moderne 6 tommers Meade, med kamera.

Kan man lade kikkerten stå derude? Jeg synes, at der er ret fugtigt inde i observatoriet. Jeg er spændt på, om det fortager sig, fordi det har regnet ned, mens jeg har bygget, eller det er fugt, som kommer ind fra ‘undergrunden’, fordi det skulle graves en halv meter ned. Der er lagt betonfliser i bunden, og siderne fra bund til jordoverflade består af Lecablokke.

lindhard
      Deltager
        • Super Nova

Det ser fint ud. Og så med en ægte klassisk C-8. Det bliver du glad ved.

Det vil nok i længden være godt med strøm derude, så du kan udnytte RA-drevet.

Hvordan kommer du ind?

mvh
        Lars

viggo.t
        Deltager
          • Super Giant

Tillykke med observatoriet.

Fugt er en ting som alle med et bette observatorium frygter, da det giver kondens her, der og alle vegne. Nu kan jeg ikke se i detaljer hvordan du har lavet observatoriet. Men jeg håber du har gjort Leca blokkene vandtæt udefra. Har du ikke gjort det får du givetvis problemer. Det er også vigtigt med et velisoleret gulv da du nu har gravet det ned.

Hvis jeg var dig, ville jeg tage kikkerten ind hver gang du har observeret, indtil du finder ud af, om dit observatorium er tørt.

Held og lykke med observatoriet.

Mvh Viggo.

Torben Taustrup
          Admin
            • Neutron star

Tillykke med observatoriet. Det fremgår tydeligt, at du har gjort dig

umage med at få det til at falde ind med omgivelserne.

Mht. hensynet til naboerne – måske giver det bagslag at grave

observatoriet ned – jeg er på linje med Viggo omkring frygten for fugt

og vand på observatoriegulvet. Med et uisoleret betongulv kan du løbe

ind i problemer. Måske bliver det nødvendigt at isolere, fx med

flamingoplader med et trægulv ovenpå.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Rudi
            Deltager
              • Neutron star

Også et tillykke her fra, jeg drømmer stadig om et lille observatorie (ca 3x4m).

Mht naboer, så bemærk at reglerne for byggeri er ændret for nyligt. Man må bygge meget mere end tidligere uden tilladelse, samt tættere skel og højere, find selv de nye regler på nettet.

Jeg står selv lige for at gå igang.

/Rudi B. Rasmussen

John
              Deltager
                • Nova

Tillykke med det lille observatorium, det er jo lige som Tycho Brahe som også gravede sit observatorium ned, så kun kuplerne stak op

Rudi
                Deltager
                  • Neutron star

John wrote: … det er jo lige som Tycho Brahe som også gravede sit observatorium ned, så kun kuplerne stak op

Det vidste jeg ikke! Men jeg er sikker på at salig Tycho ikke bar hverken PC eller kamera ind efter hver session, og heller ikke kikkert!!!

/Rudi B. Rasmussen

geni
                  Deltager
                    • Asteroid

Lindhard wrote: Det ser fint ud. Og så med en ægte klassisk C-8. Det bliver du glad ved.

Det vil nok i længden være godt med strøm derude, så du kan udnytte RA-drevet.

Hvordan kommer du ind?

Bygningen i baggrunden er en lille hestestald, hvor der er strøm. Jeg regner med, at jeg kan få lov til at trække strøm derfra.

Der er en dør i det hjørne, som lige præcis ikke er med på billedet 🙂GeNi2015-12-02 13:42:36

geni
                    Deltager
                      • Asteroid

Viggo T wrote: Tillykke med observatoriet.

Fugt er en ting som alle med et bette observatorium frygter, da det giver kondens her, der og alle vegne. Nu kan jeg ikke se i detaljer hvordan du har lavet observatoriet. Men jeg håber du har gjort Leca blokkene vandtæt udefra. Har du ikke gjort det får du givetvis problemer. Det er også vigtigt med et velisoleret gulv da du nu har gravet det ned.

Hvis jeg var dig, ville jeg tage kikkerten ind hver gang du har observeret, indtil du finder ud af, om dit observatorium er tørt.

Held og lykke med observatoriet.

Mvh Viggo.

Nej, jeg har ikke gjort noget ved Lecablokkene, og nu vil det være en stort arbejde at grave op rundt om observatoriet. Kan det eventuelt hjælpe at pudse Lecablokkene indvendig fra?

Ellers må jeg jo tage kikkerten med ind hver gang! Det er jo heller ikke så mange gange. Jeg så en på Astro-forum udtale, at der i gennemsnit kun er 5 nætter, som er egnede til observationer 🙁

viggo.t
                      Deltager
                        • Super Giant

Jeg ville absolut vælge at grave op og foretage en ordentlig behandling med ex. Skalflex. Vælger du at isolere indefra får du en grundmur propfyldt med vand med stor risiko for vandindtrængning.

Det er et stort arbejde, men en ung mand som dig skulle nemt kunne grave det observatorium fri

Noget andet er, at du jo også skal have et gulv med et kapillærbrydende lag i bunden. Men det har du sikkert.

Jeg tro også du får problemer med de umalede brædder mht fugt. Skynd dig at få dem malet til foråret.

Og du mener vel 5 klare nætter om måneden. Det er nok i underkanten selv om det p.t. ser sådan ud.

mvh Viggo

PS: Pas godt på din C8’er. Det er en fin kikkert til all round brug.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'Et lille observatorium' er lukket for nye svar.