Et lille fif

• Dette emne har 2 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 6 år, 7 måneder siden af clauskaf. This post has been viewed 309 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

clauskaf
    Deltager
      • Nova

Jeg har for nyligt været nødt til at pille mit teleskop ned fra min altan opstilling, da jeg skulle deltage ved et arrangement på Brorfelde. Der er tale om en Nexstar Evolution 6″. Jeg lod stativet stå, da jeg har et andet der også passer til denne montering. Da jeg kommer tilbage og skal genmontere teleskop og opstilling, kommer jeg så sent i gang, at jeg ikke længere kan bruge solen som alligment, så slår det mig pludseligt: kan jeg ikke bruge et af mine landobjekter som alligment? hvis jeg skynder mig? Så jeg sætter kikkerten (manuelt) hen i nærheden af Hove senderen og taster goto Hove senderen som et af mine faste punkter, så kører kikkerten hen til hvad den “tror” er Hove senderens top, derefter løsner jeg og korrigerer, låser igen og trykker goto Jupiter og vupti Jupiter stod nærmest midt i feltet, alt dette i dagslys. Det må kunne lade sig gøre på andre opstillinger der også har goto landmode?

Hilsen ClausClausKAF2017-07-10 19:42:05

Anonym
        • Super Nova

Uha Claus jeg har to forskellige goto systemer (skywatcher/celestron) , skal helt bestemt følge op på dit gode fif….tak fordi du delte det

Hilsen Jan.H

clauskaf
        Deltager
          • Nova

Rettelse: Da man ikke kan aligne på et landobjekt, aligner man først på et eller andet på himlen f.eks. Venus og godkender dette UDEN at kunne se objektet (det skal selvfølgeligt være “synligt” på himlen) Derefter laves en goto landobjektet, som selvfølgelig ikke rammer, klemningerne løses og kikkerten centres på objektet

klemningerne låses og nu kan man goto andre objekter

Hilsen Claus

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'Et lille fif' er lukket for nye svar.