Et kort øjeblik med kikkerten

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Et kort øjeblik med kikkerten

• Dette emne har 20 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 2 måneder siden af johnny. This post has been viewed 143 timesb. This post has been viewed 143 timesa. This post has been viewed 143 times
Viser 6 indlæg - 16 til 21 (af 21 i alt)
  • Forfatter

troels
      • Planet

En rigtig smart løsning, Allan.

For stolen og stativarmen behøver ikke engang at være særlig stabil, når man bare bruger sin “simple” prismekikkert med indbygget billedstabilisering Shocked til 8.000 kr.

vh Troels

allan_dystrup
      Deltager
        • Nova

Joh, Troels…, det er lidt snyd med kikkerten der

Jeg er dog ganske sikker på, at Manfrotto armen vil fungere helt fint med min gamle Zeiss 10×50 porro i enden.

(og tænk så på hvad du sparer, ved IKKE at købe en STARCHAIR…)

AllanAllan_Dystrup2014-12-12 15:45:57

troels
          • Planet

Jeg har faktisk selv en lidt ældre udgave af den viste Manfrotto arm, oprindelig købt til makrofoto. Men jeg har faktisk brugt den til kikkertholder et par gange.
          Hvis man monterer den på toppen af et stabilt fotostativ, kan den stå ved siden af liggestolen (hvor du har monteret den på stolens stel), og på den måde afkobles fra stolens rystelser.

På min version af armen er der en central vippearm, som frigør kugleleddene i midten og enderne af armen. Kikkerten er så frit bevægelig i alle akser og retninger, og det hele låses låses igen med et enkelt greb.

Jeg går ud fra, at din model virker på samme måde, selv om grebet er blevet rundt.
          Egentlig ret smart tænkt. Men ikke så velegnet som et afbalanceret parallelogram-ophæng til små bevægelser af en tung kikkert. Hvis man er uforsigtig med Manfrotto-armen, får man kikkerten lige ned i hovedet, når man løsner koblingen for at skifte retning.

vh Troels

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Det lykkedes mig igen her til aften, at få et par minutter med min 20×80. Og det var virkelig kun et par minutter, men jeg fik alligevel set M35, M36, M37, M38 og NGC 1907. På trods af kun ringe mørketilvænning kunne jeg alligevel opløse alle Messier-hobene uden problemer.

Thomas, Bornholm

tommyf
            Deltager
              • Neutron star

Det ski imponerende,,, jeg kæmper stadig her med at finde 2 align stjerner(ok har en meget lille udsnit at se på) men alligevel, lækkert sted du bor..(med en fed golfbane også)

johnny.b.a
              Deltager
                • Super Giant

Jeg var ude med Skymaster 15×70 et par gange her i aften mens der blev bygget på parlellogrammonteringen.

Inspireret af Thomas’s observationer prøvede jeg hobene i Auriga og de stod fint frem i kikkerten og er meget

nemme at finde. Det blev også til en tur til M42 og M31 , jeg prøvede M1 men den kunne jeg ikke se. Monteringen er

meget tæt på at være færdig det bliver spændende at prøve Skymasteren med helt roligt billede.

Mvh

JohnnyJohnny B A2014-12-13 22:33:54

Viser 6 indlæg - 16 til 21 (af 21 i alt)
              • Emnet 'Et kort øjeblik med kikkerten' er lukket for nye svar.