Et kort øjeblik med kikkerten

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Et kort øjeblik med kikkerten

• Dette emne har 20 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 2 måneder siden af johnny. This post has been viewed 142 timesb. This post has been viewed 142 timesa. This post has been viewed 142 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • Forfatter

astrojensen
    Deltager
      • Neutron star

Da jeg kom hjem fra arbejde i går aftes ved syvtiden, så jeg, at det kortvarigt var klaret en smule op. Man kunne i hvert fald se en del stjerner mellem skyerne, selvom det stadig var noget diset.

Under disse forhold ville det være tidsspilde at sætte et teleskop op, så jeg tog min 20×80 prismekikkert – uden stativ – og gik ud bagved, hvor der var rimeligt mørkt.

Med et øjebliks mørketilvænning kunne M31 skimtes med det blotte øje, så helt dårligt var det altså ikke omkring zenith. Med den store prismekikkert kunne M31 selvfølgelig ses ganske let og de to ledsagegalakser sås også let. Støvbåndet kunne ikke ses direkte, men man kunne udlede dets eksistens ved at M31 er betydeligt mere skarpt afgrænset på den side.

På den anden side af Beta Andromedae fik jeg M33 i feltet. Den sås med lethed, men dog uden detaljer.

Oppe i Auriga sås de åbne stjernehobe M36, M37, M38 og NGC 1907. Alle tre Messier-hobe naturligvis opløst i stjerner.

I Tyren sås M1 ganske svagt.

I Pegasus stod M15 ret godt. Jeg så efter M2, men den stod for lavt mellem skyerne og disen.

Oppe lige i zenith stod NGC 7789, den store stjernehob i Cassiopeia, ganske klart.

Over mod Nordøst så jeg M81 og M82, der er et virkelig herligt par i den store kikkert. Forholdende var dog ikke gode nok til at se NGC 3077 nærved. Jeg så også efter M101, men den var ganske usynlig denne aften.

Dobbelthoben blev naturligvis ikke glemt og stod da også ganske fint, omend en smule dæmpet. Stock 2 nærved sås også fint.

Jeg forbavses hver gang over, hvor meget man kan se med denne prismekikkert, selv håndholdt. Sættes den på stativ, øges ydeevnen yderligere, men noget af charmen og enkelheden forsvinder, hvis i forstår, hvad jeg mener. Den er fantastisk til at udnytte huller i skydækket, fordi den ikke kræver nogen opsætning og tager sekunder at rette mod et nyt objekt, når skyerne flytter sig. Alle, der observerer visuelt, burde have en. Alle de ovenstående observationer tog måske ti-femten minutter, ikke mere.

Thomas, BornholmAstrojensen2014-12-10 22:38:05

troels
        • Planet

Hej Thomas!

Tak for din inspirerende beretning.

Efter at have boet 15 år under en sjællandsk grå himmel afbleget af bylys og private “tyveforskrækkere”, kom jeg til at mindes mine skønne, sorte nætter på Møn med min gamle Vixen 16×70 prismekikkert. Det var min favorit da de store kometer kom forbi. Sikke et syn.

Nå, men nu får jeg lyst til at få den frem igen (når vejret tillader det). Her i det midtjyske, hvor jeg har boet siden februar, er det egentlig ikke så værst, når man bare kommer lidt væk fra villavejen.

vh Troels

allan_dystrup
        Deltager
          • Nova

Jah, M- og NGC-hop med en håndkikkert er uovertruffent til aftener/nætter med drivende skyer, samt til opvarmning/pauser for teleskopobservation.

Jeg dyrker det selv, mest med mine 10×50 binoer, og ofte kombineret med en liggestol samt en “monopod” til at støtte kikkerten, hvis det er nødvendigt.

Allan Allan_Dystrup2014-12-11 08:04:21

outlook
          Deltager
            • Super Nova

Fin rapport, Thomas. En 20×80 er måske nok en temmelig stor udfordring at holde med hænderne uden alt for meget woblen vil jeg mene. Men når den er i zenith skal man jo oz kun støtte den så den ikke vælter. Men måske vælter man selv bagover. Smile

Hilsen Leif,
            “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Hej alle

Ja, jeg troede egentlig også, at en 20×80 ville være alt for voldsom til håndholdt, men den vejer kun 1,8 kg, hvilket faktisk ikke er ret meget mere, end mange gamle 10×50 vejede. Man kan faktisk holde den ret så fornuftigt og se en hel del ting, men selvfølgelig er det bedst med stativ, især til små objekter. Kan man støtte albuerne på noget, f.eks. et lavt plankeværk eller et biltag, så går det helt godt.

Havde man penge som græs, så kunne man jo altid investere i sådan en:

http://10micron.de/products/leonardo/leonardo-bm-100-bino-montierung-1450100/

Thomas, Bornholm

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

Ellers kan du bygge sådan en her Thomas:

http://www.scopesnskies.com/prod/binocular/mountings/mirror/scopeteknix/astro-engineering.html

Jeg mener at der lige har været en how-to guide i Sky At Night om en mirror bino viewer

/Rudi B. Rasmussen

johnny.b.a
                Deltager
                  • Super Giant

Hejsa

En Parallelogram montering er ret enkel at bygge selv, jeg havde en

til min Tento bino og er i disse dage ved at bygge en til min Skymaster.

Google søgning.

https://www.google.dk/search?q=parallelogram+mount&hl=en-DK&biw=1360&bih=653&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=uGCJVJCzNIbqUuychPAH&ved=0CAYQ_AUoAQ#hl=en-DK&tbm=isch&q=parallelogram+mount&imgdii=_

Mvh

Johnny

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

Ja, jeg har tænkt på selv at bygge en parallelogrammontering. Den fra 10Micron er jo for vanvittigt dyr. Jeg lagde også nærmest linket ind som en spøg. Jeg har set langt billigere p-monteringer andre steder. Dog nok ikke nogen, der var så gode som den fra 10Micron.

Thomas, Bornholm

troels
                      • Planet

Hvis du har et videostativ med elevatorfunktion, kan man sætte sådan et hoved på:
                      http://http://www.dba.dk/manfrotto-324rc2-velholdt/id-1011973045/
                      Når man klemmer sammen på håndtaget, kan man dreje og tilte, mens man styrer med håndtaget. Når man slipper, låser den. Det har jeg brugt en del til min 16×70 kikkert.

Meget fleksibelt og behageligt at arbejde med. Eneste ulempe er, at man ikke kan sidde ned, som man kan med et rigtigt parallelogram. Til gengæld vejer og fylder det minimalt.

vh Troels

allan_dystrup
                      Deltager
                        • Nova

Nææh, sku’ jeg bygge noget, så ville det blive noget i stil med denne : ->BINOCHAIR

En liggestol+monopod er dog (næsten) lige så god, meget billigere og stadig grab&go

johnny.b.a
                        Deltager
                          • Super Giant

“Den fra 10Micron er jo for vanvittigt dyr. Jeg lagde også nærmest linket ind som en spøg.

Ov! den er da sat 170 euro ned , rent røverkøb

Mvh

Johnny

lindhard
                          Deltager
                            • Super Nova

Rudi
                            Deltager
                              • Neutron star

Jo tak Lars, den ser jeg gerne under juletræet

/Rudi B. Rasmussen

edbbob
                              Deltager
                                • Super Nova

@Allan

Sejt! Det er sådan en slags kombineret lazyboy/stjernekikkert Så skal den bare have monteret nogle udtjente vejrballoner, så man kan komme lidt op i de tyndere luftlag, og selvfølgelig en kaffemaskine, så man kan holde sig vågen og varm.

allan_dystrup
                                Deltager
                                  • Nova

He he Morten, — det ku’ jo faktisk ligne “NeXT version” af ->STARCHAIR

Mit kommende projekt er nu mere i denne boldgade :

Keep it simple…

AllanAllan_Dystrup2014-12-12 07:48:57

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
                                • Emnet 'Et kort øjeblik med kikkerten' er lukket for nye svar.