Et historisk brev

Fora ASTRO-FORUM GENEREL ASTRONOMI Et historisk brev

• Dette emne har 9 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 4 år, 11 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 1132 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

Torben Taustrup
    Admin
      • Neutron star

I 2007 i forbindelse med et bestyrelsesmøde i Wieth Knudsen Observatoriet fandt vi i et af Astronomisk Selskab gamle ringbind et par breve fra selveste Albert Einstein. Kortet er skrevet af hans datter Ilse.

Her er et postkort, som Einstein sendte fra Norge i 1920.

Einstein skulle holde foredrag i København. På det tidspunkt var formanden for AS som det fremgår Professor Strömgren – en af selskabets markante personligheder.

Da det godt kan være svært at tyde Einsteins kragetæer har jeg fået min observatoriemakkers kone Birgit til at oversætte. Birgit er tysklærer, så jeg har tillid til, at oversættelsen er korrekt.

http://tocobs.org/diverse/A_Einstein1.jpg

Herrn Prof. Dr. Strömgren
      Sternwarte (observatoriet)
      Kopenhagen

Afsender: A. Einstein
      Grand Hotel Kristiania

Bagside:
      18.VI.20

Sehr geehrter Herr Kollege!

Besten Dank für Ihren freundlichen Brief. Ich bin sehr froh darüber, bei Ihnen auf der Sternwarte wohnen zu dürfen. Ich fahre also Dienstag d.22.VI. per Schiff nach Kopenhagen, wo ich Mittwoch ankomme. Ich muss Ihnen noch mitteilen, dass meine ältere Tochter mit mir reist. Den Vortrag bitte ich nicht unnötig hinausschieben zu wollen, damit kein zu grosser Zeitverlust entsteht. Indem ich mich sehr darüber freue, bald Ihre persönliche Bekanntschaft machen zu dürfen bin ich mit freundlichen Grüssen Ihr ganz ergebener

A. Einstein.

18.06.20

Højt ærede hr. kollega!

Mange tak for Deres venlige brev. Jeg er meget glad for at få lov at bo hos Dem på observatoriet.
      Jeg rejser altså tirsdag d. 22.06. med skib til København, hvortil jeg ankommer onsdag. Jeg må også meddele Dem, at min ældste datter rejser sammen med mig. Jeg beder om ikke (at ville) udskyde foredraget unødigt, for at der ikke skal blive for meget tidsspilde. Idet det glæder mig meget, snart at kunne gøre Deres personlige bekendtskab, er jeg med venlige hilsener Deres (meget) ærbødige

A. Einstein

Forside:

Sehr geehrter Herr Professor,

Ich möchte auf keinen Fall, dass Ihnen durch mich Unbequemlichkeiten irgend einer Art auferlegt werden. Falls es Ihnen geschickter sein sollte, mich anderwo einzulogieren, so würde dies für meinen Vater wie für mich in keiner Weise störend sein. Indem ich mich freue, Ihre persönliche Bekanntschaft machen zu dürfen bin ich in ausgezeichneter Hochachtung
      Ihre ergebene Ilse Einstein.

Højtærede hr. professor,

Jeg ønsker under ingen omstændigheder, at De på grund af mig bliver pålagt besværligheder af nogen art. Såfremt det skulle passe Dem bedre at indlogere mig et andet sted, så ville det på ingen måde være til gene for min far eller for mig. Idet jeg glæder mig over at måtte gøre Deres personlige bekendtskab
      [foroven skrevet på hovedet:]
      er jeg i stor højagtelse Deres ærbødige Ilse Einstein

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

henrik.schneider
      Deltager
        • Nova

Det her syndes jeg er fantastisk.

Vildt når historiens vinde puster en’ i nakken.

paul
          • Nova

Det var noget af et fund fra før mobiltelefonens tid, lidt mere interessant end en gammel SMS. Tak for tydning / oversættelse og at vi andre må se dem.

Hvordan opbevarer man mon bedst sådan et par postkort så de ikke bliver ødelagt af lys, fugt, temperatur, syre m.m.

outlook
          Deltager
            • Super Nova

Hvilket fund. Som at finde en meteorit i baghaven.Clap

Hilsen Leif,
            “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

jesperg
            Deltager
              • Super Nova

Wauw – et nationalt astro-historisk klenodie

godt at det er bevaret, og tak for offentliggørelsen

JesperG2013-05-05 23:07:33

Jesper G.

Torben Taustrup
              Admin
                • Neutron star

Ja, jeg synes også, at det er et værdifuldt klenodie, som AS skal værne om.

Jeg har også spekuleret over, hvordan vi bedst kan bevare brevene. Som det fremgår, har tidens tand gjort sit ved brevet.

Der findes endnu et brev – det ligger her:

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Bjarne
                Moderator
                  • Super Nova

Jeg opdagede i forbindelse med udredningen af Big Bang teoriens oprindelse (til dette forum), at Birkhoffs teorem (af betydning for det kosmologiske princip) i virkeligheden blev fundet af Jørg Tofte Jebsen i foråret 1920. Jeg lærte også at de studerende i Oslo inviterede Einstein til at holde foredraget i 1920, da professorerne var skeptiske over for teorien. Man ved at Jebsen hørte foredraget; men han talte åbenbart ikke med Einstein, da Einstein sammen med en anden forfatter (hvis navn jeg har glemt) i 1946 viste netop dette princip i en kosmologisk sammenhæng. Han indrømmer i en rettelse til artiklen at han ikke kendte Birkhoffs teorem. Dette og mere kan man læse hen mod slutningen af mine indlæg om Big Bang.
                  http://en.wikipedia.org/wiki/J%C3%B8rg_Tofte_Jebsen
                  http://arxiv.org/abs/physics/0508163

Torben Taustrup
                  Admin
                    • Neutron star

Jeg synes, at det var fint nok, at vores formand fik lejlighed til at reklamere lidt for AS i medierne. Jeg hørte hende i radioen.
                    Er der nogen som ved, om hun også var i tv?

mvh
                    Torben

Bjarne
                    Moderator
                      • Super Nova

Det mest signifikante synes at være den hellige digitaliserings erstatning af et velfungerende postvæsen med spam mail, og det der er værre (Facebook).
                      Jeg havde glemt, at jeg i denne her forbindelse fortalte, at Einstein i 1946 beviste Jebsen-Birkhoff teoremet, samt at han ikke kendte til dets eksistens.
                      Jeg tror nu ikke, at dette ville have gjort nogen forskel for Einstein i 1921. På det tidspunkt fandtes to metoder til måling af tiden: Kvartsure og efemeridetid. Den generelle relativitetsteori antager, at disse 2 tider er proportionale. GM for Solen ville variere med den kosmiske tid, hvis de ikke var proportionale.

Rudi
                      Deltager
                        • Neutron star

Et fantastisk fund! Jeg så det på Tekst-TV i går aftes.

/Rudi B. Rasmussen

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.