› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Et godt begynder-teleskop?
- Dette emne har 16 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 10 måneder siden af clauskaf. This post has been viewed 253 times
-
ForfatterIndlæg
-
21. april 2014 kl. 14:04 #117025
astrojakobDeltager- Asteroid
Siden jeg var lille har jeg interesseret mig meget for rummet, planeterne og stjernerne. Fornylig har tanken om at købe et teleskop fyldt meget. Nu er spørgsmålet bare hvilket.
Først og fremmest: Er det bedst med et spejlteleskop eller et linseteleskop?
Jeg kommer nok mest til at bruge teleskopet i min baghave og kun sjældent tage ud og se på stjerner et andet sted hvor der ikke er ligeså meget lys. Jeg har hørt at et linseteleskop skulle være bedre til baghaver og et spejlteleskop bedre til “feltarbejde”. Passer det?
Jeg vil helst ikke give over 2 tusind men vil heller ikke købe noget bras. Mit mål er at kunne se noget på niveau med, tydeligt at kunne se jupiter og saturn.
Jeg har surfet en del på nettet og fundet disse to teleskoper af samme mærke.
http://www.lyra.dk/teleskoper/newton-teleskoper/celestron-astromaster/astromaster-114eq.html
http://www.lyra.dk/teleskoper/linseteleskoper/astromaster-70-eq.htmlJeg har hørt godt om dem begge – der var vidst noget med at en af dem har vundet en pris – men lige som spørgsmålet tideligere er forskellen at det ene er et linseteleskop og det andet et spejlteleskop.
Hvilket et af dem vil være mest oplagt at købe som nybegynder?
Er der nogle andre forslag til teleskoper inden for den skrevne pris?
Jeg vil sætte stor pris på alle svar
21. april 2014 kl. 14:06 #117026
En lille rettelse: Jeg vil helst give UNDER 2 tusind.
21. april 2014 kl. 14:55 #117028
Søren HansenDeltager- Giant
Hej Jakob, velkommen hertil.
Første spørgsmål: Den ene type er ikke nødvendigvis bedre end den anden, det afhænger af hvad du vil.
Nu kan jeg ikke se hvor i landet du bor, så mit aller bedste råd er: Meld dig ind i en astro forening i nærheden af hvor du bor. Derefter mød op et par gange, og spørg, spørg og spørg igen.
Jeg er ikke glad for at gøre dig ked af det, men under 2000,- kommer du ikke langt med hvis det skal være nyt. Du vil nok endda få svært ved at få noget brugbart hvis du både skal have kikkert og stativ selv om det må være brugt.
Men spørg endelig løs herinde, du kan kun blive klogere 😀
21. april 2014 kl. 15:55 #117035
Anonym- Super Nova
AstroJakob wrote: Siden jeg var lille har jeg interesseret mig meget for rummet, planeterne og stjernerne. Fornylig har tanken om at købe et teleskop fyldt meget. Nu er spørgsmålet bare hvilket. Først og fremmest: Er det bedst med et spejlteleskop eller et linseteleskop? Jeg kommer nok mest til at bruge teleskopet i min baghave og kun sjældent tage ud og se på stjerner et andet sted hvor der ikke er ligeså meget lys. Jeg har hørt at et linseteleskop skulle være bedre til baghaver og et spejlteleskop bedre til “feltarbejde”. Passer det?Jeg vil helst ikke give over 2 tusind men vil heller ikke købe noget bras. Mit mål er at kunne se noget på niveau med, tydeligt at kunne se jupiter og saturn. Jeg har surfet en del på nettet og fundet disse to teleskoper af samme mærke. http://www.lyra.dk/teleskoper/newton-teleskoper/celestron-astromaster/astromaster-114eq.htmlhttp://www.lyra.dk/teleskoper/linseteleskoper/astromaster-70-eq.htmlJeg har hørt godt om dem begge – der var vidst noget med at en af dem har vundet en pris – men lige som spørgsmålet tideligere er forskellen at det ene er et linseteleskop og det andet et spejlteleskop. Hvilket et af dem vil være mest oplagt at købe som nybegynder? Er der nogle andre forslag til teleskoper inden for den skrevne pris?Jeg vil sætte stor pris på alle svar
Var det mig ville jeg vælge denne her til ca. 1150,- dkr incl forsendelse og vekselgebyr, fremfor begge de to du linker til:
Eller endnu bedre denne her til ca. 1300 incl alt før nævnte:
En 90mm med kraftigere montering men tilsyneladende ikke på lager i øjeblikket, ca. 1400,- dkr incl alt:
Og endelig denne her, en dobson som er helt enkel at betjene. Mest ydelse for pengene i forhold til alle før nævnte men lidt over dit budget. ca. 2650,-kr
http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p39_GSO-Dobson-Teleskop-200-1200mm-mit-2–Crayford-Auszug.html
natteravn 2014-04-21 16:07:17 21. april 2014 kl. 16:57 #117036
Tak for svaret.
Det skal jeg prøve!
21. april 2014 kl. 17:53 #117043
Hvis du bor her på Sjælland kan du komme forbi, og jeg kan vise dig de forskellige mounts eller deres lige der er linket til her i tråden.
21. april 2014 kl. 18:17 #117045
Hej og tak for dit svar.
Det er nogle rigtig gode eksempler du har linket til og jeg overvejer dem lidt.
Problemet er bare at jeg ikke kan finde nogen dansk netforhandler der sælger dem.Kender du nogen dansk forhandler der kan sende dem?
Kender du nogen udenlandsk forhandler der kan sende til Danmark? (Den forhandler du har linket til sender ikke til Danmark)
Kender du ellers nogle teleskopsælgende butikker i Danmark hvor man køber kontant?
Igen tak for dit svar:)
21. april 2014 kl. 20:54 #117061
helgerasDeltager- Giant
Hej Jakob.
Teleskop Service (http://www.teleskop-express.de/) sender gerne til Danmark, jeg har købt meget udstyr der.
Danske butikker:
Undskyld hvis jeg har glemt nogen.
Mvh. Helge
helgeras 2014-04-21 20:59:55 21. april 2014 kl. 21:06 #117062
Tusind tak for linket til den tyske side!
Jeg havde kendskab til hjemmesiden i forvejen men var ikke klar over at de leverede til DK
TAK!
21. april 2014 kl. 21:16 #117063
astrojensenDeltager- Neutron star
Hej Jakob
En af de grundlæggende forskelle på linsekikkerter og spejlkikkerter er, at linsekikkerten aldrig skal justeres i optikken (kun i meget sjældne tilfælde) og køler meget hurtigt ned, så den er klar til at observere med, lige så snart man tager den udenfor. En spejlkikkert er billigere ved samme størrelse eller man kan få en større for samme pris, men til gengæld skal den næsten altid justeres (i hvert fald hvis den er af newton-typen) før brug og den køler relativt langsomt ned, selv i moderate størrelser, så man må sætte den ud et stykke tid inden observationerne skal begynde. Dette kan selvsagt være svært at planlægge, opklaringer kan jo komme pludseligt.
Det ideelle er at have to teleskoper: En mindre linsekikkert til hurtige kig, og de aftener, man ikke orker slæbe noget større ud, og så et større spejlteleskop, til når man har god tid, vejrudsigten er stabil og det er weekend i morgen!
Nu skriver du ikke, hvor gammel du er, men prisniveauet du ligger på, antyder, at du ikke er så gammel. Desværre får man ikke så frygtelig meget for et par tusinde, men man får da mere, end da jeg begyndte! Boede du på Bornholm, så kunne du såmænd låne et teleskop af mig et stykke tid. Der må da være en venlig sjæl i nogenlunde nærhed, der kan låne en gammel 80mm linsekikkert ud.
Har du også tænkt på, at der skal nogle okularer til det teleskop, du ønsker at købe? Jeg ser dog, at dette teleskop:
kommer med to okularer og en barlowlinse, der tilsammen giver fire forstørrelser (men den højeste skal du ikke kunne forvente at kunne bruge hver aften). Dette teleskop vil nok ikke være noget helt dumt valg. Monteringen ser lidt spinkel ud, men den kan opgraderes senere.
Et sidste råd: Spring ikke hovedløst ud i det! Patience, young padawan!
Thomas, Bornholm
22. april 2014 kl. 14:53 #117100
Hej Thomas.
Ja den der Skywatcher Evostar du linkede til ser virkelig fin ud. Det siger anmeldelserne vidst også. Det ville nok være et virkelig godt bud på det.
22. april 2014 kl. 14:54 #117101
22. april 2014 kl. 15:50 #117103
jakob.andersenDeltager- Super Giant
Du nævner stadig ikke noget om, hvor i landet du bor henne? Der er jo masser af folk rundt omkring, der hellere end gerne vil hjælpe dig og hvor du kan komme forbi og se det udstyr, de selv har. På den måde kan det være nemmere at få et overblik over det hele.
Mange af de folk følger med her i forummet, men ellers er der, som Sidewind skriver, foreninger rundt omkring. Hvis du bor i Syd-Østjylland er der Amatør Astronomisk Forening i Kolding med ca. 50 aktive medlemmer. Nogle af dem kommer så langt væk fra som Randers, Holstebro og Sønderborg (som jeg selv). Her er der rigtig meget hjælp og viden at hente.
mvh
Jakob A.22. april 2014 kl. 20:05 #117119
Han er ikke fra Sjælland, jvf. PB mellem os, så jeg kan ikke hjælpe mere …. desværre.
23. april 2014 kl. 09:27 #117162
jakob.andersenDeltager- Super Giant
AstroJakob, hvis du ville skrive hvor i landet du bor, så ville det gøre det lidt nemmere for folk at byde ind med hjælp.
Jeg er selv startet for et års tid siden. Jeg er også en af dem, der surfer nettet tyndt for information, kigger på både butikker og producenters hjemmesider, læser fora osv. Men dette emne er bare så komplekst, at det kan være nemmere at få overblik over det hele, når man rent faktisk kan snakke direkte med nogle folk, og evt. komme ud og se noget udstyr.
Jeg ved også af egen erfaring, at der er masser af folk rundt omkring, som gerne vil dette, dvs. vise frem hvad de har, lade dig prøve at kigge i kikkerterne og snakke med dig om deres egne erfaringer og forklare hvad du skal være opmærksom på, og hvad alle de frække ord betyder… 😉
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Et godt begynder-teleskop?' er lukket for nye svar.