› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Et forsøg med gulv og tørring
- Dette emne har 6 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 7 måneder siden af mejer. This post has been viewed 551 times
-
ForfatterIndlæg
-
6. august 2014 kl. 16:00 #120259
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hejsa.
På foranledning af at jeg lige har lagt gulvtæppe på i mit observatorium, lavede jeg idag nogle forsøg med tørring med og uden gulvtæppe på.
Mit gulv er gulvspånplade, og det havde jeg desværre ikke noget af. Så “testgulvet” er et stykke MDF plade. Det anvendte gulv er sort nålefilt, som anvendt i obs’et.
Her ses et stykke fra bagsiden, den er lysegrå, og ikke voldsomt tæt.
Min testopstilling består af et stykke MDF på ca 10 x 25 cm +-. Der er Nålefilt på halvdelen.
For at simulere enten slagvand eller optøende fygesne, blev pladen sprayet med 2 dl vand fra en sprayflaske. Det svarer i runde tal til ca 10 liter per kvadratmeter. Altså en god del.
Efter ½ time så teststykket således ud.
Billedet snyder lidt, men hvis man løftede på nålefilten, så der således ud nedenunder:
Der var lidt vådere i kanten af tæppet, men ikke så meget inden under. Så vandet har altså en tendens til at “løbe af” nålefilten, men vil også trænge igennem.
Dog tørrer det også igennem nålefilten, jeg lagde tæppet tilbage på plads igen og ventede ca tre timer med at tjekke. Da så det sådan ud.
Og med tæppet løftet:
Så vandet skal nok tørre ud, selv igennem nålefilten. Det tager blot lidt længere tid.
mvh
Jens6. august 2014 kl. 16:16 #120260
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Jens
Fint forsøg. Vi har selv de omtalte spånplader både på gulvet i observatoriet og nede i værkstedet. Disse plader er malet med alkyd gulvmaling. Det er en holdbar maling, men jeg har så opdaget, at der stadig kan trænge vand ned i samlingerne, og træet vil så bule en smule op.
Selve overfladen kan holde til en del mere vand end ubehandlet spånplade, men på et tidspunkt vil vandet trænge ned i træet, så det er en god ide at forsegle med maling – eller måske lak af en art.mvh
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
6. august 2014 kl. 16:57 #120261
mejerDeltager- Super Nova
Tak for fin test resultat af filtet.
Det var lige det jeg havde brug for at se. Tror nu jeg går lidt Torbens vej, og maler gulvet først, så der helt sikkert vare længe før der kommer noget som helst vand ned.Mejer
6. august 2014 kl. 17:59 #120264
Gulvet i mit obs er også malet sort, med dækkende træbeskyttelse, som vel nærmest er en alkydmaling, når den er på olie.
Og det er så ved at være lidt slidt på overfladen…
mvh
Jens7. august 2014 kl. 12:43 #120282
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Ja, malingen holder ikke evigt. I vores værksted er den slidt af flere steder – men i går fandt jeg så under oprydningen spanden med gulvmaling, så nu skal der lappes
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
7. august 2014 kl. 13:03 #120286
Pas på dampene fra maling har det med at være hård ved optiske flader!!
mvh
Jens7. august 2014 kl. 14:05 #120290
mejerDeltager- Super Nova
Jens.Jacobsen wrote: Pas på dampene fra maling har det med at være hård ved optiske flader!!
Så er det derfor jeg får tunnelsyn, når jeg maler i lukkede rum. Det må være dampene der er hårde ved mine hornhinder.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Et forsøg med gulv og tørring' er lukket for nye svar.