Et forsøg med en slynge

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Et forsøg med en slynge

• Dette emne har 3 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 10 år, 7 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 616 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Hejsa.

Da jeg især ved lave deklinationer, stadigt har haft tilfælde af let aflange stjerner i 16″ kikkerten, besluttede jeg at forsøge mig med en alternativ aflastning af kanten på 16 tommer spejlet. Nemlig en slynge.

Jeg indkøbte en længde tynd stålvire, med plastic overtræk. Da jeg alligevel havde spejlet ude til tjek for støv og skidt, monterede jeg slyngen ved siden af den eksisterende kantunderstøttelse.

Her ses stålwiren oven over kantstøtterne. Der er således mulighed for at stramme wiren gradvist op, men til at begynde med bærer den kun ganske let, der er vel et par kilos træk i wiren.

Derved kan spejlets vægt flyttes mellem understøtning ved wiren eller bærearmene, med trinløse muligheder for kombination.

Det umiddelbare resultat, da der kunne ses enkelte stjerner den pågældende aften, var fuldstændigt runde stjerner selv langt nede mod horisonten. Nu skal jeg have lejlighed til at teste systemet med kikkerten i forskellige stillinger. Men umiddelbart ser det lovende ud. En ændring jeg nok ville foretage, var at bruge en bar, ikke betrukket wire. Den plasticbelagte wire “holder” sig godt fast mod spejlets overflade, hvor en blank givetvis ville slippe overfladen bedre.

Og spejlet, tja det blev pustet lidt rent for støv med en blæsebold, men det var det. Ingen snavs som retfærdiggør en vask. Coatningen er stort set som da spejlet var nyt, her efter fem vintre.

Mvh
      Jens

Anonym
        • Super Nova

Man må sige, at du er de alternative metoders mand. Hvor får du de ideer fra?

Mvh.

jens.jacobsen
        Deltager
          • Neutron star

Hej Johannes.

Langt de fleste større dobson-teleskoper har deres spejl hængende i en slynge. Gerne lavet af en sikkerhedssele fra en bil. Så det er såmænd ikke en ny opfindelse, men måske lavet på en utraditionel måde, med kombinationen af de to understøtninger.

mvh
          Jens

Anonym
            • Super Nova

Aha – er det der der kaldes en teleslynge?

Kan du sove godt!

Mvh.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Et forsøg med en slynge' er lukket for nye svar.