› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHĂR › Et fantastisk filter mod lysforureningen
- Dette emne har 18 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 8 Är, 3 mÄneder siden af Heiko. This post has been viewed 230 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
22. november 2015 kl. 19:46 #139447
HeikoDeltager- Super Giant
Hejsa,
pĂ„ vores forum for atmosfĂŠriske fĂŠnomener har nogen fundet ud af, at der eksisterer et filter mod lysforureningen gennem det gule natriumlys. Filteret er ikke konstrueret for astronomi, egenligt for optagelser i naturen. Resultaterne er fantastisk ogsĂ„ for astronomien. Det handler sig om et “Didym-Filter”. Jeg har bestilt et, det fĂ„r man kun i Ăstrig.
Her et link til vores forum med resultater og mÄlinger dertil:
http://forum.meteoros.de/viewtopic.php?f=1&p=206937#p206937
Linket til firmaet i Ăstrig:
https://www.e-tec.at/frame1/liste.php?shopart=pv&wg=FOJ
Filteret stammer fra Hoya, “Intensifier rot”.
(Link korrigeretâŠ)Heiko 2015-11-24 22:51:38 23. november 2015 kl. 00:15 #139462
mikael_joeDeltager- Super Nova
Flotte resultater i trÄden. Ret overbevisende.
23. november 2015 kl. 10:13 #139474
jonas.cDeltager- Super Giant
Hej,Jag tycker mig ha hört talas om didymiumfilter tidigare men minns inte i vilket sammanhangHur som helst, ser det verkligen lovande ut! Billigt ocksÄ!
Kan det verkligen vara sÄ bra att det Àr ett alternativ till dyra LP-filter. VÀrt att testa i varje fall! Finns det nÄgon i gruppen som testat det?/Jonas23. november 2015 kl. 10:51 #139476
astrojensenDeltager- Neutron star
Hoppsan! Her var mÄske endelig det magiske lysforureningsfilter, der ogsÄ virker pÄ galakser!!!!
Thomas, Bornholm
23. november 2015 kl. 11:02 #139477
RudiDeltager- Neutron star
Det ser meget spĂŠndende ud, jeg er ikke helt stiv i Tysk, er det til modificerede kameraer?
Hvis nej, sÄ bestiller jeg straks et til mit 85mm f/1.4 objektiv.
/Rudi B. Rasmussen
23. november 2015 kl. 14:25 #139480
outlookDeltager- Super Nova
Det ser overbevisende ud, gĂžr det!
Hej Rudi, sĂ„ vidt jeg kan se er det til alm. kameraer. Men findes det i de gĂŠngse 2″ og 1.25″?? Det gĂžr det vist ikke.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting23. november 2015 kl. 14:47 #139482
erdalDeltager- Asteroid
Kan det filter benyttes hvis man ikke bruger kamera, men kun er til visuel observation?
23. november 2015 kl. 15:30 #139484
viggo.tDeltager- Super Giant
Hej alle.Didymium er en blanding af to grundstoffer som har den egenskab, at det absorberer Na 589nm doublet linien og ikke sĂ„ meget andet jeg har kunnet lĂŠse mig til.Som Thomas skriver vil det sikkert kunne bruges til galakser og i moderat lysforurening, men filteret tager jo ogsĂ„ linien fra galaksen. SĂ„ det mĂ„ komme an pĂ„ en prĂžve.Jonas: Du husker rigtigt:Filteret referes sommetider til ” The poor mans light polution filter”.Hoyas Didymium filter har vĂŠret i handelen ihvertfald de sidste 10 Ă„r.Men lĂŠs selv: https://en.wikipedia.org/wiki/Didymiummvh Viggo23. november 2015 kl. 17:56 #139485
Hej allesammen,
kom lige fra arbejdet og har lige lĂŠst jeres kommentarer. GlĂŠder mig, at jeg kan hjĂŠlpe. Ja, vi var ogsĂ„ alle overrasket om resultaterne. Mange tak til Michael Theusner…
@ Rudi: tror jeg ikke, at Michael har et modificerede kamera.
@ Erdal: det skulle fungere ogsÄ til visuelle observationer.PÄ vores forum betyder:
Ohne Filter = uden filter
Mit = medVi er begejstret, vi har bestilt to filtre i gĂ„r, et for observatoriet i Radebeul og et til mig. De undrer sig med sikkerhed i ĂstrigâŠ
@ Jonas: jo, prisen er uovervindelig… jeg fĂ„r mit pĂ„ fredag i Radebeul, billeder dertil fĂžlger.
PS: Filteret virker ikke mod lyset af kviksĂžlvdamplamper, som Michael Theusner har skrevetâŠ
Heiko 2015-11-23 17:09:51 24. november 2015 kl. 22:09 #139536
Arnstein DaleDeltager- Planet
Ser ikke ut for at det gĂ„r Ă„ registrere seg som kunde unntatt i visse land…
Eller har jeg oversett noe??
Mvh
Arnstein Dale
24. november 2015 kl. 22:33 #139537
Hej Arnstein,
nej, det fungerer… har jeg ogsĂ„ lavet fra Tyskland.
https://www.e-tec.at/frame1/liste.php?suche=Intensifier+Rot&Submit=&token=
1. Du sĂžger dit filter (M52, 67, o.s.v.)
2. SĂ„ gĂ„r Du pĂ„ button “In Warenkorb” (i kurven)
3. SĂ„ gĂ„r Du pĂ„ button “Zur Kasse” (til kassen)
4. SĂ„ pĂ„ “Einkauf abschlieĂen” (IndkĂžb afslutte)
5. SĂ„ pĂ„ “oder per Versand” (eller per forsendelse), et punkt ved “mit Paketdienst” (med pakketjeneste) og pĂ„ “Weiter”
6. SĂ„ kommer siden med udvalget af et land o.s.v.Heiko 2015-11-24 21:36:48 24. november 2015 kl. 22:37 #139538
Arnstein DaleDeltager- Planet
Aaahh, supert Heiko
Takk đ
Mvh Arnstein
24. november 2015 kl. 22:40 #139539
Det var sĂ„ lidt…
Vorname: fornavn
Nachname: efternavn
Adresse er klar…
Anrede: tiltale1. december 2015 kl. 11:44 #139695
helgerasDeltager- Giant
Jeg kan ikke fĂ„ det til at virke, da jeg kun kan vĂŠlge mellem Tyskland, Ăstrig, Schweiz, Italien, Slovenien, Ungarn, Slovakiet, Tjekkiet, Frankrig og, sjovt nok, Finland.
Hvordan kan man vĂŠlge at sende til Danmark?
Mvh. Helge
1. december 2015 kl. 16:50 #139702
Hej Helge,
jo, det er dumt. Ser jeg nu for fĂžrste gang
PrĂžver engang det:
PLZ = Postleitzahl/postnummer
Ort = By
StraĂe/Nr = gade/husnummerSkriver enkelt bag Ort: “Albertslund/Denmark”. Det ser de der med sikkerhed.
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Et fantastisk filter mod lysforureningen' er lukket for nye svar.