› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Et DIY (næsten) projekt
- Dette emne har 5 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 3 år, 9 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 970 times
-
ForfatterIndlæg
-
16. maj 2020 kl. 12:03 #325623
outlookDeltager- Super Nova
Et DIY projekt omkring en mikroskop binoviewer fra navnkundige Zeiss for rimelige penge kan aktualiseres med et par køb på eBay og lidt adaptere fra en online butik. Denne bino er fra et Zeiss mikroskop af typen Axio- med 30mm okular indtag. Bino’en har 25mm åbning til teleskop siden i modsætning til de alm. kinesiske bino’er med 22-23mm. På okular siden har den omkring det samme. Den er derimod lidt mere besværlig at bruge i et 1.25″ system, fordi der oprindeligt er koblet et mellemstykke på. Men mellemstykket er ikke videre formålstjenlig her, da det bare unødigt vil forlænge den optiske vej og dermed øge glasvejen.
Her er i stedet en blank rund fastgøringsplade med en krave på 5mm og 32mm i diameter. Og her melder spørgsmålet sig så, hvordan man skal fastgøre den til en diagonal. Nu findes der imidlertid en såkaldt 1.25″ – T2 projektionsadapter, men som kun er 31,7mm i indvendig diameter, så kraven på bino’en skulle slibes lidt til for at opnå en, hvad man kan kalde en let pres pasning. Herefter kan de 3 skruer på adapteren fastgøre denne til kraven og det holder virkelig. Faktisk bedre end den Baader adapter bajonet, der normalt bruges på Zeiss bajonetten. Derudover kan man om man vil, lime den blanke runde plade til 1.25″ adapteren for yderligere hold, men det er ikke nødvendigt. Det efterlader binoen med et han T2 gevind. Der skal således en T2 adapter mere til med indvendigt gevind i begge ender for at adaptere en tredie adapter som tilkobler en diagonal, i dette tilfælde et prisme, til bino’en, når man har fjernet okularholderen på diagonalen. Men alle adapterne er smalle, så glasvejen holdes indenfor det rimelige.
Jeg har også engang haft en Baader Mark V lignende bino. Bino’en er også fra Zeiss, faktisk den samme model med 30mm prismer og kan således udlyse 1.25″ 68 gr 24mm vidvinkel okularer uden vignettering. De skulle først ombygges til at kunne holde 1.25″ okularer og det gjorde jeg så til ug. Men rettet mod Månen var der et “ghost” billede at se som følge af refleksion i coatingen af prismerne. En ny Mark V har fået anden coating og andet, men også en helt anden pris. Det kunne jeg i længden ikke leve med og solgte den efterfølgende. Så det er ikke alle Zeiss mikroskop emner, der duer. Med den nye (brugte) Zeiss bino er der ingen reflekser og heller ikke den polariseringseffekt som man især ser, hvis man skruer et pol filter i næsen på den og pludselig er lyset i den ene halvdel af bino’en næsten halveret! Okay, så langt så godt.
Jeg har i forvejen et par 30mm vidvinkel mikroskop okularer fra selveste Unitron som tegner godt og feltet er stort omkring 10x/22 vil jeg tro. Så var det nærliggende, også at købe nogle Zeiss, da nogle typer af dem er meget velegnede til astronomi. Spørgsmålet er så hvilke, og efter at have læst en artikel på CloudyNights om disse af bino ekspert Denis Vlavatec, var det bare at gå på eBay og se om ikke der lige var et par af disse typer okularer til salg for en rimelig penge. Og minsandten om ikke der var et par som også er afbildet i hans artikel, nemlig Zeiss W 10x/25 med det samme type nummer.
Og W’et står for vidvinkel og vidvinklet skal jeg lige hilse og sige, at de er.. Rettet mod Månen i min C8 viste de god plads uden om, hvor Unitron okularerne kun lige kunne rumme en fuldmåne med en tynd margen. Skal man sammenligne med et 1.25″ okular estimerer jeg det tilsyneladende felt til at være omkring 60 gr. i Zeiss’en i modsætning til Unitron okularets vel nok 55 gr. Begge typer har dioptri udligning på hvert okular og er vigtigt, da bino’en ikke har. Det er sådan set nok at kun et af okularerne har denne udligning, men har man på begge så kan man bruge det til at finjustere fokus. Men hvordan tegner Zeiss’ene så i forhold til Unitron. I en 80mm f7.5 ED rettet mod et stjernefelt endda rigtig godt og det samme gælder for så vidt Unitron. Zeiss’er kan få kidney bean effekt, hvis man leder i feltet. Lidt billedfelt krumning har begge typer ved randen, men ellers en god afbildning.
Mere måtte til og min C8 blev rettet mod dobbelt stjernen Gamma Virginis eller Porrima som i øjeblikket har en vinkel afstand på 2,9″ mellem komponenterne. Husk, at okularerne har en brændvidde på 25mm, hvad der altså svarer til 10x okular forstørrelse i mikroskopet. Sammen med C8’erens godt 2000mm, vil forstørrelsen komme op på 80x, ja, faktisk mere grundet den længere glasvej. Unitron tegnede også her udmærket, men havde lidt svært ved at tegne gabet mellem komponenterne, måske som følge af seeingen, der ikke var perfekt. Herefter prøvede jeg med Zeiss okularerne og her var gabet mere synlig i længere tid ad gangen. Og det gentog sig flere gange som jeg byttede okularerne ud. Er man ligeglad med feltets størrelse og kun skarphed tæller, så anbefales Zeiss pl 10x/18 asfærisk.
I C8’eren kunne dog ses en blanding af en smule billedfeltkrumning og coma ved randen, men det er jo forventeligt i en standard SCT. Til okularerne hører også et par øje kopper, men de har en indsnævring foran, så feltet bliver indskrænket betydeligt. Til gengæld kan de bruges på planeterne (og dobbelt stjerner) som ikke kræver så stort et felt. Naturligvis kan diagonalen udskiftes med en T2-1.25″ adapter så bino’en kan bruges med barlow i en normal diagonal med okularholder. Når nu jeg var i nærheden rettede jeg teleskopet mod 24 Comae Berenices som jo er næsten lige så smuk som Albireo. Og ja, de er smukke i begge typer okularer.
Og hvad er konklusionen så, jo, denne bino er egentlig tiltænkt som et alsidigt redskab som vidvinkel viewer med to øjne på stjernefelter og med GPC barlows til solsystemets vidundere uden unoder. Et forsøg på at få en binoviewer til begge dele, men hvor delen med barlow går uden problemer er vidvinkel delen en lidt anden og kræver at den kan nå fokus i teleskopet der anvendes. I en SCT, no problemo, men prøv ikke med en reducer, og i øvrigt er en SCT slet ikke egnet til det formål. Man KAN nå fokus med 30mm okularer med reducer og bino, jeg har prøvet med Unitron parret, men stjernefeltet var kun i orden i den midterste del. Derudover vil der være et vist åbnings tab. Hvad med en refraktor, nej ikke uden ændringer, med mindre den er lavet til det. Min ED har fået amputeret et antal cm af tubus, andre kan måske nøjes med en kortere fokuser. I en newton, nej, ikke uden ændringer osv., men det er bare så vanedannende at observere med to øjne og det er vi jo skabt til.
Al den virak er selvfølgelig overflødig, hvis man udelukkende bruger et øje på stjernerne og kun bruger bino til sol, måne og planeter. Det er vel også den oprindelige tanke med en bino og så kan man nøjes med en kina model. Jeg har blot forsøgt at få noget der duer til rimelige penge uden de sædvanlige bivirkninger. Mand, jeg ville blot købe en ordentlig bino til mine 30mm okularer og endte alligevel med at købe et par okularer mere som var dyrere end selve bino’en! Ak ja, sådan kan det gå og gør det gerne i vores hobby. Og hvad er prisen så for bino og Zeiss okularerne. Det løber op i godt 2.000 kr og må siges at være en rimelig pris. Regn med lidt mere, hvis ikke man som jeg, allerede er i besiddelse af et par af adapterne. Alt afhænger jo af priserne på eBay og man skal se sig godt for. Det er ikke uden grund at e’et i eBay står for (expensive) Bay.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting16. maj 2020 kl. 12:54 #325625
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Leif
Som det fremgår af din interessante artikel, så er den gal med dine links til illustrationer.
I øvrigt bør du nok rette grader til bueminutter 😉
https://www.michaelsjagt.dk/vare/27764-zeiss-zeiss-terra-ed-10×42
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
16. maj 2020 kl. 15:38 #325634
outlookDeltager- Super Nova
Hej Torben
Dette site er sgu ikke let, hvis man vil uploade eller andet med mindre man kan noget html kode. Først skal man uploade til et billedsite og så henvise via deep link, hvor jeg før har brugt direkte link. og så var jeg slet ikke klar over, at mit indlæg var uploaded. Sitet meldte server error og er man lidt for længe om at skrive et indlæg – server error. Jeg var lige ved at gå over til den alternative side for at skrive mit indlæg dér. Altså lige et vink med en vognstang, den anden side er væsentlig mere brugervenlig også for øjet.
ja, bueminutterne er selvfølgelig rigtig nok, men de fleste skriver grader i den sammenhæng.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting16. maj 2020 kl. 17:16 #325635
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
16. maj 2020 kl. 17:26 #325636
Hej Leif
I ovenstående eksempel er der linket til et billede på en hjemmeside.
Nederst har jeg markeret to steder, hvor man kan linke til et billede.
Den første til venstre bruger man til at indsætte et link til et billede – altså et man skal klikke på for at se billedet.Den næste bruger man, hvis billedet skal vises direkte i din artikel.
Sådan skal linjen se ud:Den sidste mulighed man har er at gå ned under skrivefeltet og bruge “Vælg fil”.
Vil man have billedet ind i tekstfeltet, bruger man funktionen “Indsæt i indhold”. Der lægges så en tekstlinje op i skrivefeltet, og den kan man så placere, hvor den hører til i teksten.
Det ser pænest ud, hvis man laver en linjeskydning på hver side af tekstlinjen.TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
Vedhæftninger:
Du skal være logget ind for at få adgang til vedhæftede filer.
18. maj 2020 kl. 09:57 #325654
RudiDeltager- Neutron star
Jeg var lige ved at gå over til den alternative side for at skrive mit indlæg dér. Altså lige et vink med en vognstang, den anden side er væsentlig mere brugervenlig også for øjet.
Du skal da være så velkommen, hvis det er astronet du refererer til 😉
/Rudi B. Rasmussen
-
ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.