Et allsky-kamera

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Et allsky-kamera

• Dette emne har 6 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 9 måneder siden af jens. This post has been viewed 154 timesjacobsen. This post has been viewed 154 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Hejsa.

Omsider er jeg klar til at bruge mit allsky kamera. Det falder jo godt sammen med starten på NLC sæsonen. Det bliver spændende om kameraet kan se dem.

Kameraet er et Mintron mono kamera PD2285-EX med en CCD fra Sony, som minder meget om de CCD’er man f.eks ser i Starlight Xpress kameraer. Meget følsomt, og meget robust. Intet plastic i kamerahuset, ud over stikket bagpå. Kameraet tager standard C-mount linser, og der er en adapter så man kan bruge de små overvågningslinser til “s-mount” tror jeg de hedder. Det er ihvertfald et M12X0.5 gevind der er på linsen.

Selve kameraet afleverer et “composite” billedsignal, som kan transporteres ganske langt i almindeligt 75 ohm coax kabel. Jeg fik fat i et stykke RG-59 coax kabel, som med en lånt crimp-tang er forsynet med BNC stik. Det virker problemfrit at overføre billedet 30 meter.

Linsen er en 2,1 mm brændvidde med et f-forhold på 1,8. Ikke det hurtigste, men det går til en start. Linsen dækker 180 grader øst-vest, og der mangler så lidt i syd og lidt i nord. Men der er fra horisont til horisont øst-vest, lige til kanten på CCD’en.

Selve huset er lavet i et 110 mm kloakrør, som er spraymalet hvidt, af hensyn til udseenede og varme.

Inde i røret sidder der i bunden en strømforsyning, som forsynes med 18V AC. Denne reguleres så til 12 V DC, med en LM317, og diverse glatningskondensatorer. Varmen fra LM317 bidrager til at holde temperaturen lidt varmere end udenfor. Derudover er der anbragt 12 stk 5W modstande, som ligeledes forsynes med ca 18V AC. Dette giver p.t omkring 10W varme. Varmen forsynes separat, så jeg kan skrue op eller ned for den efter behov. Halvvejs oppe i røret er der en lille skål, faktisk en dåse fra tun, som indeholder noget silicagel til at tørre luften inde i røret ud.

Holderen til kamera-røret er lavet af noget 2X4 imprægneret, som jeg har lavet så det klemmer røret fast ved tilspænding af de fire 8 mm gevindstænger. Jeg kan løsne de fire møtrikker og dreje røret. Kameraet sidder på østsiden af vores garage, så det ikke ses fra vejen. Det kan kun se opad.

Flangen i top er lavt af et stykke PVC, som tidligere har været anvendt til andet formål. Der var en række gevind, som jeg troede jeg kunne bruge. Det viste sig ikke at være tilfældet, så de er lukket og forseglet. Selve flangen er limet på røret, og forsynet med fire huller som holder domen på plads.

Kameraet er orienteret, så syd er bunden af billedet.

Her ses kameraet i huset:

For at sikre mod indtrængning af vand, er flangen smurt med lidt siliconefedt, som også kendes som “armaturfedt”. Det bliver spændende om det holder tæt.

mvh
      Jens

habo
      Deltager
        • Super Giant

Det ser flot ud Jens, glæder mig til at se nogle resultater!!

Torben Taustrup
        Admin
          • Neutron star

Fin montering Jens Thumbs%20Up
          Hvordan med eksponeringsdata – hvor mange frames og hvor lang eksponeringstid har du tænkt dig?
          Til NLC er det vel fint med forholdsvis lange eksponeringstider?

mvh
          Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

norup
          Deltager
            • Super Giant

Det ser lækkert ud!

Sig endelig til, hvis jeg kan hjælpe med opsætning af software for at komme på ildkugle-netværket.

jens.jacobsen
            Deltager
              • Neutron star

Hej allesammen.

Takker.

@Anton.
              Jeg har faktisk en computer (Lenovo T61 med 100 Gbyte disk og 4Gbyte ram) med den af dig anbefalede software, som du har henvist til i en tidligere tråd. Jeg har dog haft problemer med at få din softwarepakke til at køre som ønsket. Så hjælp kan bestemt bruges.

Jeg vil dog lige blive færdig med focussering etc. af kameraet. Så skal jeg nok sige til.

mvh
              Jens

jesperg
              Deltager
                • Super Nova

Flot projekt Jens

Det er dejligt, hvis netværket med ildkuglekameraer bliver mere finmasket. Det er en fordel, når den næste meteorit falder ned i Danmark.

Glæder mig til at se billeder fra kameraet.

Jesper G.

jens.jacobsen
                Deltager
                  • Neutron star

Hej Jesper.

Takker, og ja, jo mere finmasket, jo bedre kan man jo også tåle udfald af et enkelt kamera.

Her er lige et screenshot. Jeg var bekymret for træet som står ret tæt på kameraet, om det ville tage en stor del af himlen, men det ser vist ud til at gå.

Syd er i bunden af billedet.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Et allsky-kamera' er lukket for nye svar.