Et årelangt ønske om autoguidning:

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Et årelangt ønske om autoguidning:

  • Dette emne har 19 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 3 år, 9 måneder siden af claus. This post has been viewed 2010 times
Viser 5 indlæg - 16 til 20 (af 20 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #325703

    claus
    Deltager
      • Main Sequence

      Prøvemontering set fra siden.

      Hjemmebygget 10" Newton f 5,1 - APM 107 apochromat refraktor f 6,5 - Canon EOS 1100D modificeret til astrobrug, dagslysfiltre fjernet, ingen andre filtre foran chippen. - Hjemmelavet gaffelmontering, RA Drive 270 tænder ved Modul 1, AC synkronmotor og udveksling. Dek. Drive 220 tænder ved Modul 1, DC motor med udveksling.

      Vedhæftninger:
      #325709

      Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

        Hej Claus

        Fint mekanisk arbejde.
        Det seneste billede giver et godt indblik i, hvordan mekanikken er udformet.
        Her er lige en version, hvor der er skruet lidt på levels for bedre at kunne se detaljerne.

        RA-drive_CA

        Jeg lurer lidt på, om det ikke er muligt, at sætte det store tandremshjul direkte på snekkeakslen.
        Så vidt jeg kan vurdere, så er der fin plads til det, og så kan man undgå mekaniske mellemled, der kan kompromittere præcisionen.

        Det fremgår ikke, hvor du vil fastgøre motorpladen. Jeg synes, at den sidder langt ude.

        Vores stepmotordrev sad fra starten på siden af lejehuset, men for et par år siden blev motordrevet integreret med R.A.-snekkemekanikken, og det hele er nu een unit, hvor man ikke længere behøver at bekymre sig om hverken remstramning eller -centrering.

        https://i0.wp.com/tocobs.org/fork2/RA_motor_mount1.JPG?w=960

        Her er seneste opdatering:

        R.A.-drevmodifikation

        PS! Skal der forresten ikke et svinghjul på stepmotoren?

        TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

        Vedhæftninger:
        #325722

        claus
        Deltager
          • Main Sequence

          Fint foto så detaljerne fremhæves. Det er da måske en mulighed at placere det store tandhjul direkte på snekkeakslen, som jeg også overvejede, men jeg frygter at det bliver vanskeligt at line op, sådan at man risikerer at 16 mm hullet ikke “løber” i forhold til tandkransen på remhjulet. Jeg går ud fra at producenten har lavet fladerne og 8 mm hullet i samme opspænding. Man kunne naturligvis købe et ekstra sæt tandhjul og se om det lader sig gøre. Umiddelbart bliver det så nok lidt vanskeligt at føre ud i livet uden at skulle ændre på snekkernes ophæng, så jeg afventer lige at se det nuværende design i drift om det skulle være påkrævet med ændringer.

          Det nu fremstillede design afspejler jo så det som jeg i forvejen kørte med, (og som kørte fint), og pladen sidder samme sted, og skal gøres fast til “Base bukken” på en måde, og det er her jeg påtænker at lave en art “gaffel” som skal holde pladen hvor et kugleleje skal fastgøres på, sådan at det bliver “flydende” og kan kompensere for upræcisheder, men uden slør, det går jeg og spekulerer på lige nu. Ved steppermotorens ledninger nederst på fotoet ser du det originale beslag som holdte den gamle plade på plads, den vil umiddelbart kunne genbruges og passer, men her er noget slør da den gamle synkronmotor jo kørte 1,8% for hurtigt og kun skulle stoppes af og til for at guide, så her spillede sløret ingen rolle som det vil komme til at gøre for steppermotorerne som vel kommer til at skulle speede både op og ned i hastighed, så der skal laves noget andet uden slør.

          Nu ser vi når det kommer i drift.

          Mvh C. Abel.

          Hjemmebygget 10" Newton f 5,1 - APM 107 apochromat refraktor f 6,5 - Canon EOS 1100D modificeret til astrobrug, dagslysfiltre fjernet, ingen andre filtre foran chippen. - Hjemmelavet gaffelmontering, RA Drive 270 tænder ved Modul 1, AC synkronmotor og udveksling. Dek. Drive 220 tænder ved Modul 1, DC motor med udveksling.

          #325723

          Torben Taustrup
          Admin
            • Neutron star

            Hej Claus

            Jens havde lige et lille fif, når man skal kontrollere/justere centreringen af tandremshjulet.
            Man sætter et søgeblad mellem tænder og måleur. Denne metode er ganske fremragende, selvom viseren vil køre frem og tilbage. Man kan uden problemer referere til maksimumudslaget på måleuret.

            Hvor mange tænder har det store tandhjul, eller hvor stor er diameteren?

            For at anskueliggøre. Sådan så dit drev ud tidligere.

            RA_old

            Det kan være, at du lige skal tjekke op på det med svinghjul? Der er ingen tvivl om, at motoren kommer til at køre bedre, især under slewing. Sagen er, at hvis vi fjerner vores svinghjul, så kan motoren ikke køre så hurtigt, men staller under acceleration.

            TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

            Vedhæftninger:
            #325727

            claus
            Deltager
              • Main Sequence

              Diameteren på det store remhjul er 48 mm, og har 60 tænder. Ja det er jo så det gamle drev på fotoet, som det ses er det nye tilnærmelsesvis en kopi. Det med svinghjul skal vi lige drøfte nærmere når jeg er hjemme fra Bornholm, smutter nemlig derover på arbejde i morgen, så jeg når ikke at gøre noget nu. Har knapt så travlt i min næste hjemme periode, har kun skemasat et enkelt dyk d. 5 juni, (nat-dyk), som er det sidste jeg mangler for at få mit AOWD kursus, så der må blive tid næste gang. Giver lige lyd fra mig når jeg er på banen igen.

              Mvh C. Abel.

              Hjemmebygget 10" Newton f 5,1 - APM 107 apochromat refraktor f 6,5 - Canon EOS 1100D modificeret til astrobrug, dagslysfiltre fjernet, ingen andre filtre foran chippen. - Hjemmelavet gaffelmontering, RA Drive 270 tænder ved Modul 1, AC synkronmotor og udveksling. Dek. Drive 220 tænder ved Modul 1, DC motor med udveksling.

            Viser 5 indlæg - 16 til 20 (af 20 i alt)
            • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.