› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Et årelangt ønske om autoguidning:
- Dette emne har 19 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 3 år, 9 måneder siden af claus. This post has been viewed 2009 times
-
ForfatterIndlæg
-
10. marts 2020 kl. 15:25 #325153
clausDeltager- Main Sequence
Omsider fik jeg taget mig sammen til at påbegynde et projekt som gerne skulle ende med autoguidning for min mangeårige trofaste ATM gaffel ækvatorial opstilling. Særligt kulden spiller ind, det er koldt at sidde og håndguide i timevis under fotografering, og det er kulden som tvinger mig til at stoppe og gå ind, når det en sjælden gang imellem holder klart. Med hjælp fra Torben Taustrup og Flemming R. Ovesen fandt vi frem til en egnet kontrolstyreenhed, en ”MC3 astronomical telescope control unit”, se link: http://www.ursaminor.hu/motorcontrol_en.html#use_with_ascom, som jeg netop har bestilt, men endnu ikke modtaget fra ”365astronomy” i Brighton, UK. Det var den sidste af sin slags, MC3èren kommer nu i to opgraderede udgaver, men de er betydeligt dyrere end MC3. MC3`eren skal jo så bruge noget software, dels til mit Q-cam5 kamera som jeg pt. Anvender til at guide med, (Ascom), samt styring af steppermotorer, det bliver nok PHD2, selvom producenten foreslår anden software.
Jeg har så allerede indkøbt og modtaget to steppermotorer, valget faldt på to stk. NEMA 17 Stepper Motor Bipolar 1.8Deg 25Ncm 42x34mm fra ”Mini Elektro” i Fredericia.
, se link: https://minielektro.dk/nema-17-stepper-motor-bipolar-1-8deg-25ncm-42x34mm.html. Valget var ikke tilfældigt, der er grænser for ”max motor pulse current” fra MC3èren, og med en max strøm på 1,33 ampere fra de valgte Nema 17 motorer skulle det snildt kunne gå.Første trin bliver nu at få lavet holdere/udvekslinger for steppermotorerne inden de kan erstatte de eksisterende RA vekselstrømsynkronmotor og Dek. Jævnstrømsmotor. Jeg mangler lidt materiale som skal skaffes, men det får jeg fixet i løbet af ugen før jeg kan starte på første del.
Opdaterer når der er nyt at skrive om.
Mvh Claus Abel
Hjemmebygget 10" Newton f 5,1 - APM 107 apochromat refraktor f 6,5 - Canon EOS 1100D modificeret til astrobrug, dagslysfiltre fjernet, ingen andre filtre foran chippen. - Hjemmelavet gaffelmontering, RA Drive 270 tænder ved Modul 1, AC synkronmotor og udveksling. Dek. Drive 220 tænder ved Modul 1, DC motor med udveksling.
Vedhæftninger:
Du skal være logget ind for at få adgang til vedhæftede filer.
10. marts 2020 kl. 20:17 #325160
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Spændende Claus!
Hold os endeligt opdateret.mvh
Jens11. marts 2020 kl. 05:03 #325163
Det gør jeg ja. Mc3 motorstyrings unit skulle modtages nu på tordag har jeg netop fået besked på.
Mvh C.Abel.Hjemmebygget 10" Newton f 5,1 - APM 107 apochromat refraktor f 6,5 - Canon EOS 1100D modificeret til astrobrug, dagslysfiltre fjernet, ingen andre filtre foran chippen. - Hjemmelavet gaffelmontering, RA Drive 270 tænder ved Modul 1, AC synkronmotor og udveksling. Dek. Drive 220 tænder ved Modul 1, DC motor med udveksling.
13. marts 2020 kl. 12:59 #325169
Så er der nyt om projektet. I går modtog jeg så den bestilte MC3 unit, som det ses på foto er den fysisk ikke ret stor, (bemærk tomme-stokken på fotoet), jeg havde umiddelbart forestillet mig at den var noget større, men det er jo blot en fordel hvis den kan “levere varen”. De har leveret en strømforsyning med til den, 24v DC, det havde jeg ikke bedt om, så det var virkelig pænt gjort af dem. Ud over at jeg har modtaget MC3 unit har jeg endvidere opdrevet to stk. rigtig solide rustfrie “skinner” som måler 5 X 50 X 200 mm, (se foto), disse skal bære steppermotorer, lejer og remhjul. Desuden er der bestilt 3 mm rustfrie unbraco skruer på 50 mm længe, og syrefaste M3 selvlåsende møtrikker hos Wilhelmsen, når jeg modtager sidstnævnte, (det bliver nok i morgen), kan jeg begynde at fæstne steppermotorerne på skinnerne, det glæder jeg mig til. ALT holdes i rustfrie materialer UDEN undtagelse!
Vedhæfter også lige PDF filen som var en forespørgsel om en autoguide unit hos “Teleskop Service”, men de kunne ikke hjælpe. PDF`en blot vedhæftet her for at viste det eksisterende drivsystem som står foran udskiftning.
Hjemmebygget 10" Newton f 5,1 - APM 107 apochromat refraktor f 6,5 - Canon EOS 1100D modificeret til astrobrug, dagslysfiltre fjernet, ingen andre filtre foran chippen. - Hjemmelavet gaffelmontering, RA Drive 270 tænder ved Modul 1, AC synkronmotor og udveksling. Dek. Drive 220 tænder ved Modul 1, DC motor med udveksling.
Vedhæftninger:
13. marts 2020 kl. 16:16 #325173
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Tillykke med hardwaren Claus.
Fint at boksen ikke fylder så meget.TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
14. marts 2020 kl. 00:03 #325174
Jo mange tak Torben.
Glæder mig til rigtig at komme i gang med projektet.Hjemmebygget 10" Newton f 5,1 - APM 107 apochromat refraktor f 6,5 - Canon EOS 1100D modificeret til astrobrug, dagslysfiltre fjernet, ingen andre filtre foran chippen. - Hjemmelavet gaffelmontering, RA Drive 270 tænder ved Modul 1, AC synkronmotor og udveksling. Dek. Drive 220 tænder ved Modul 1, DC motor med udveksling.
21. marts 2020 kl. 11:04 #325190
Så er der lidt nyt kommet til, og har omsider fri fra arbejde. De rustfrie unbracobolte og syrefaste selvlåsende møtrikker kom med posten fra Wilhelmsen for et par dage siden. Arbejdet med at montere steppermotorerne på de fine rustfrie skinner kunne hermed påbegyndes. Som det ses på fotos afmonteres de oprindelige skruer i steppermotorerne og erstattes af de 50 mm lange rustfrie unbracoskruer fra Wilhelmsen. Der bliver målt op og boret huller for steppermotorerne i skinnerne. Hullet for akslen i pladen bores fornuftigt stort, (10 mm), således at det er muligt at smøre motorernes lejer uden at skulle afmontere dem fra pladerne, desuden monteres en syrefast M3 selvlåsende møtrik ved motorerne, herved opnås en fin afstand mellem plade og steppermotor, herved opnås at lejehuset ikke klemmes mod pladen, (se foto), men går helt fri. Alternativet for at undgå at lejehuset klemmer er at bore et 24 mm hul i stedet for det nuværende 10 mm hul, så kan motoren ligge helt an mod pladen, denne mulighed er fortsat åben, nu ser vi lige når projektet skrider fremad om det er det sidste jeg gør. Overskudsgevindet på de nye 3 mm rustfrie undbracobolte skæres naturligvis af på længden, men det venter til sidst indtil jeg sikrer mig at flere designændringer ikke er påkrævet.
I går var jeg så ude hos firmaet ”Acton, lejer og transmissioner”, (spændende virksomhed), som ligger på Gunnar Clausensvej i Viby J, og kigge på remme, remhjul og lejer. Jeg købte to stk. remhjul T2,5-16-014, altså 2,5 mm mellem tænderne, 16 mm total længde og 14 tænder til en 6 mm bred tandrem, (det var det tandhjul med færrest mulige tænder), udvendig diameter er 10, 5 mm målt på tanderne, og totalt 14 mm. Modparten, det store tandhjul, var udsolgt, men bestilt hjem, det skulle gerne være i hus om ca. 14 dage. Det store remhjul, (det størst mulige), har 60 tænder, og benævnes T2,5-16-060, det giver en udveksling på ca. 4,3 for både deklination og timedrev hvilket skønnes godt nok, (udvendig diameter for dette hjul er ca. 40 mm og giver god plads ved Tubus/gaffel). Hastigheden på motorerne programmeres jo så senere ind i MC3 uniten i programmet PHD2 autoguide. Desuden indkøbte jeg 2 stk. rustfrie sporkuglelejer ”SS608-2Rs”, støvtætte, som måler udvendigt 22 mm, indvendigt 8 mm, (akselhullet på de store remhjul er også 8 mm), samt 7 mm i bredden, de skal være lejer for de store remhjul. Remmene for remhjul venter til de store remhjul er kommet i hus, så kan vi bestemme længden af remmen når de står ved siden af hinanden på de ”rustfrie skinner” med steppermotorer/små remhjul monteret.
Over de nærmeste dage går jeg nu i gang med at bore akselhuller op i de små remhjul, de er pt. Blot 3 mm, men skal bores ud til 5 mm, (laver nok huller med en rival), som steppermotorernes aksler måler, og forsynes med rustfrie pinolskruer osv. Desuden laves lejehuse, jeg har noget fint akselbronze til formålet for de store remhjul, men mere om det senere.
Vedhæftninger:
1. april 2020 kl. 11:49 #325262
Så fik jeg påbegyndt at tilpasse og lave huller for de små remhjul. Jeg havde et dejligt stykke bronzestang liggende som det ses på foto, dette skal bruges som lejehuse til de store remhjul når de engang modtages. Steppermotorenes aksler måles op, de er ½ hundrededel mm over 5,0 mm målt med mikrometerskruen helt præcist, ved at anvende en rival vil hullet i remhjulene blive 5,0 mm præcis, så der bliver lidt pudseri efter at hullerne er udført. Som det ses på foto skubbes remhjulene ind i de løst tilspændte kløer i drejebænken, herved opnås fuldstændig oplining af remhjulene for der bores et 4,5mm hul og rivalen køres igennem. Som forventet kan remhjulene ikke skubbes på steppermotorerne efterfølgende, lidt pudseri m.v. har nu sikret at remhjulene skal ”presses på, og HELT UDEN SLØR”. Der bliver så boret huller og skåret 4 mm gevind for rustfrie pinolskruer, det er blevet som jeg gerne vil have det til at være.
Vedhæftninger:
1. april 2020 kl. 11:52 #325268
Så tages der ”hul” på at fremstille lejehusene i bronzen. Hullet bores ud så det måler 1/100 mm under 20,0 mm, herved opnås en ”prespasning” for lejerne som måler præcis 20,0 mm HSS. Bronze husene skæres efterfølgende af med stikstål på 7,5 mm, lejerne måler 7,0 mm i bredden. Der bores 3 stk. 3,5 mm 120 grader forskudte huller for befæstelse med 3 mm rustfrie skruer i de to færdige lejebøsninger. Lejerne ryger nu en tur i fryseren, og bronzebøsningerne en tur i ovnen og presses sammen i skruestikken, som vist på foto bruges en ”top” fra et topnøglesæt sådan at der presses på lejets yderkant, herved opnås at der ikke sker skade på lejet. De to færdige lejer ses nu på foto, de er klar til montagen på de rustfrie skinner, og skal holde de store remhjul på plads, placeringen kender jeg først når jeg modtager de store remhjul og remme, det kommer derfor til at vente. Den viste aksel til lejerne måler lige under 8,0 mm og kan IKKE bruges, jeg skal i gang med at dreje en fin aksel som skal tilpasses så den er 1/100 mm + 8,0 mm, sådan så prespasning mellem leje/aksel opnås, det er det sidste mekaniske arbejde jeg kan udføre mens jeg venter på de store remhjul.
Vedhæftninger:
1. april 2020 kl. 12:30 #325274
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Claus
Fint at du er kommet i gang med at lave den nye gearing.
Er der sikkerhed for, at hullet i tandremshjulene er centreret optimalt?
Da jeg skulle lave huller, brugte jeg måleuret til at måle ovenpå tænderne i forbindelse med opspænding i centrerpatronen.Mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
1. april 2020 kl. 14:48 #325276
Det burde løbe 100% når pinolen er anvendt til at centrere med, det var tydeligt at akselhuller og flader er lavet i samme opspænding. Det er nok noget “juks” at sætte måleuret på de støbte tænder som nok ikke er særligt præcist udført alligevel, det bliver noget “hopperi” som nok ikke er alverden værd når det kommer til stykket gætter jeg på, derimod satte jeg en tynd aksel ned på tænderne mens drejebænken kørte max hastighed, det så meget jævnt ud, desuden var det helt tydeligt at den tynde kant, (afskærmning), løb 100%, også denne kant er for tynd til at anvende måleuret på, så afhængigt af tændernes præcision og udførelse tror jeg egentlig er det er SUPER. Det giver nok mening at anvende måleuret på det store tandhjul, gætter på at “afskærmningskanten” her er kraftigere, men det ser jeg først når jeg modtager det. Nu skal vi jo også huske på at tandremmene nok giver efter for en smule upræcished selvom det nok ikke får betydning for drevets hastighed som sådan.
26. maj 2020 kl. 13:09 #325694
Omsider modtog jeg så de ”store remhjul” som kom hjem til Acton i Viby fra Italien, og projektet kunne fortsætte. Længden af remmene kunne nu bestemmes ude hos Acton, som jo så blev købt med samtidig.
Det første som jeg kastede mig over var at lave de bøsninger som skal fastgøres på snekkernes aksler. Snekkernes aksler måler 15,98 mm helt præcist, så der blev drejet en ”testdorn” på det præcise mål så jeg slap for at afmontere snekkerne. Det blev SUPER godt, ingen slør mellem snekkeaksler/bøsninger. Jeg havde skaffet to rustfrie aksler som måler ”8 mm HSS” beregnet for kuglelejer, så 8 mm huller i aluminiumsbøsningerne blev udført med Rival for at undgå slør, og det blev perfekt. For at styrke bøsningerne, og navnlig for at styrke gevindet for pinolskruerne blev aluminiumsbøsningerne beklædt med en ”bronze foring”, som ses på foto.
De store remhjul fik nu boret hul og skåret 4mm gevind for pinolskruer for fastgørelse på de rustfrie 8 mm stålaksler som det ses på foto. 8 mm hullerne i remhjulene var lavet på forhånd af producenten i Italien, heldigvis præcise huller, og således helt uden slør.
De 8 mm rustfrie HSS aksler blev nu presset i lejerne som det ses på foto udførtes det på en sådan måde at kuglerne i lejerne ikke bliver belastet, lider skade og bliver ødelagt på forhånd.
Prøvemontering på opstillingens timedrev er nu udført, det ser rigtig godt ud. Naturligvis mangler bolte m.v. at blive skåret til på længden, men det bliver det sidste som udføres, sådan så der fortsat er plads til forandringer. Huller for lejehuse er 5 mm, det muliggør at stramme remmene, da boltene blot er 3 mm, de brede skiver som dækker hullerne kan skimtes på fotoet af prøvemonteringen under det store remhjul.
Der skal så monteres et eller andet ”flydende stop” uden slør, men som samtidig giver mulighed for at steppermotordrevet kan variere lidt sammen med små upræcisheder i de fjederbelastede snekker. Jeg går med tanker om at montere et kugleleje på de rustfrie skinner som skal køre i en ”gaffel” af en art for drevet, så det tillades at vandre lidt i alle retninger, helt uden slør. Det bliver næste, og sikkert også det sidste mekaniske arbejde inden jeg kaster mig over den elektriske styring.
Fotos kommer i “bidder” af hensyn til størrelsen!
Vedhæftninger:
26. maj 2020 kl. 13:11 #325696
Bronzeforingerne monteret.
Vedhæftninger:
26. maj 2020 kl. 13:12 #325698
Pinolhul for remhjul og lejeaksel.
Vedhæftninger:
26. maj 2020 kl. 13:13 #325701
Prøvemontering
Vedhæftninger:
-
ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.