Et 10 tommers spejl

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Et 10 tommers spejl

• Dette emne har 4 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 2 måneder siden af jens. This post has been viewed 559 timesjacobsen. This post has been viewed 559 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Hejsa.

Hen over efteråret har jeg pulset med polering af spejl på maskine. Mere specifikt var det et spejl til Alan Olsen der måtte holde for.

Maskinpoleringen gik efter planen, og spejlet var omtrent sfærisk efter poleringen.

Men ikke helt. I de par måneder der er gået siden det er blevet for koldt til polering udendørs, har jeg poleret spejlet sfærisk på min indendørs stand, og for en tre ugers tid siden, var de så tilpas sfærisk, at jeg kunne starte paraboliseringen.

Paraboliseringen forløb som planlagt, faktisk har jeg denne gang kunne parabolisere spejlet på syv polersessioner. Samtidigt har jeg kunne opnå en meget fin omdrejnings-homogenitet på optikken, der er ikke antydning af astigmatisme.

I går fik jeg lavet en ekstensiv opmåling af spejlet, dvs jeg målte over to omgange, hvoe spejlet blev roteret mellem hver målesæt.

Begge gav ens resultater, og spejlets måling er nu således:

Et par hurtige fotos af overfladen ser således ud:

Og lidt tættere på:

Mod kl.2 på overfladen kan lige anes resterne af en svag ridse. Den opstod under session nr 2, men jeg tror den får lov til at blive. Den vil være helt ubetydelig for spejlets ydeevne. Og med den glatte og jævne parabel spejlet har, vil det være synd måske at introducere en zone.

Nu kommer spejlet i en passende trækasse, så det kan ligge sikkert, indtil Alan får bygget en tubus. Når der så er en tubuus, skal vi prøve spejlet først uden belægning, derefter kan det coates, eller om nødvendigt retouceres…

mvh

Jens

viggo.t
      Deltager
        • Super Giant

Uha det er flot Jens. Skidt med ridsen. Dem kommer der mange af i alu belægningen som tiden går. Men spejlets glathed er meget vigtig for kontrasten. Og figuren er jo god. Jeg kan godt lide at du måler den over to orienteringer. Det vil vel også især afsløre astigmatisme?

mvh  Viggo

jens.jacobsen
        Deltager
          • Neutron star

Hej Viggo.

Jo det med to retninger det er både for astigmatisme og generelt tjek af mig selv.Jeg tager også en pause imellem de to sidste omgange.

Derudover måler jeg med en optisk fiber, og et 7 mm okular. Det svarer til et 3,5 mm okular på himlen. Det vil med lethed afsløre den mindste astigmatisme. Og når jeg nu har en punktformet lyskilde, plejer jeg at sætte Ronchi okularet i, for at se om linjerne kurver som de skal og ikke har nogle slemme knæk som er overset. Sådan set måler jeg tre gange med tre forskellige metoder i testopstillingen. Når jeg så også er færdig med det andet (mere følger senere) 10 tommer spejl, så rigger jeg nok min testkikkert til og laver en stjernetest på Polaris..

mvh

Jens

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

Imponerende projekt, jeg vil gerne se troldmandsværkstedet en gang!

PS: hvis det ikke var fordi jeg har lige har set billederne på et andet forum ville jeg tro at du kunne slibe et spejl til et off axis newton, spejlene er ovale på billederne overfor her på min PC?

/Rudi B. Rasmussen

jens.jacobsen
            Deltager
              • Neutron star

Tja, og det er præcist de samme billeder, som der er linket til. Træls.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Et 10 tommers spejl' er lukket for nye svar.