Esbjerg/ Hjælp søges

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Esbjerg/ Hjælp søges

• Dette emne har 13 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 1 måned siden af dengrimmenoegnedreng. This post has been viewed 119 times
Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter

dengrimmenoegnedreng
      • Asteroid

Hej!

Jeg er en håbløs amatør, der gennem en årrække har haft et teleskop stående, uden at bruge det. Jeg har netop fundet det frem igen, og har ved hjælp af brugsanvisningen fået den nogenlunde indstillet. Men jeg synes ikke, det er spor skarpt, når jeg ser gennem okularet, selvom jeg justerer frem og tilbage. Mon der er nogen her i Esbjerg, der er skrappe til den slags, og måske vil mødes en aften, og vise mig, hvad man gør? Er der måske en astronomiforening? Jeg har skrevet flere gange til en forening ude i Marbæk, men de svarer aldrig.

Mvh Carsten

clauskaf
      Deltager
        • Nova

Hej Carsten

Et par spørgsmål: Hvilket teleskop snakker vi om? og hvilke okularer? Har du prøvet det i dagslys på fjerne objekter?

Hilsen Claus

Anonym
          • Super Nova

Hej Claus.

Mig bekendt er der ingen astronomiforening i Esbjergområdet. Du må tage til Kolding, hvor vi i
          til gengæld kan love dig al den hjælp og lærdom, du kunne tænke dig. Samtidig har vi det bragende hyggeligt, og vi har medlemmer, som kommer trofast til vores arrangementer, så langt væk fra som Nordborg, Flensborg, Randers, Sydfyn, Aulum, Horsens og Varde/Esbjerg. Det må da være fordi at vores hyggelige selskab, er stærkt vanedannende!
          Herudover kan vi tilbyde udlån af kikkerter, indkøbsrabatter, astrofotokursus, observation og foredrag!
          Claus prøv lige at finde min tråd, angående vores arrangement på torsdag, hvor vi holder teknikaften med adgang for alle. Her har du samtidig mulighed for at få et gratis medlemskontingent!
          Mvh.

dengrimmenoegnedreng
            • Asteroid

Hej Claus,

teleskopet hedder Quantum 114EQ Catadioptric Teleskope med en motor på. Okularerne hedder KE 25 mm Wide Angle – Fully coated, KE 10 mm – Fully coated, samt en 2 X Barlow lens. Jeg har brugsanvisning og monteringsvejledning, men synes billedet er temmelig sløret, når jeg prøver at indstille det.

Mvh Carsten

dengrimmenoegnedreng
              • Asteroid

Hej johannes! Det lyder sørme ellers spændende, hvor tit mødes I? Jeg ved ikke, om jeg kan på torsdag, det må jeg lige finde ud af.

Mvh Carsten

clauskaf
              Deltager
                • Nova

Hej Carsten

Jeg vil råde dig til at følge Johannes råd, det er langt det nemmeste at være “hands on” Men din 4½ tommer skulle da sagtens lave skarpe billeder. De okularer der følger med kan dog ofte være af tvilsom kvalitet og barlow-linsen….hmmmmm! Din 25mm bør dog kunne lave et brugbart billed.

Tag din kikkert og dine okularer med til Johannes og de andre i Kolding:

Hilsen Claus

Anonym
                  • Super Nova

Hej Carsten – undskyld at jeg tog fejl af Claus og dig. Men ser du – på fotoholdet mødes vi fast en gang om måneden. Derudover har vi omkring 8 – 10 arrangementer i form af foredrag, besøg på observatorier og lignende. Vi deltager i astrotræfs og påtænker en ugestur på astrocamping på

Vogelsberg Observatoriet i Hessen. Ikke alle deltager på fotoholdet, men går så højere op i observation mm. Vi har folk som selv bygger både kikkert og sliber spejle og vi bygger selv vores dslr-kameraer om til astrofoto.
                  Det lyder af meget – men heldigvis bestemmer man da selv, hvor meget af det man vil deltage i og kontingentet på sølle 200,- kan ikke afskrække nogen – husk mulighed for at få et gratis kontingent på torsdag!
                  De bedste hilsner

dengrimmenoegnedreng
                    • Asteroid

Tak for det, Claus!

dengrimmenoegnedreng
                      • Asteroid

Hvor holder I til henne, Johannes? Så vil jeg se, om jeg kan finde derover torsdag. Og tage min kikkert og okularer med, samt brugsanvisning. Så kan det være, I kan hjælpe mig 🙂

Er det kontingent for et helt år??

Anonym
                        • Super Nova

Hej Carsten

Vi vil meget gerne hjælpe dig med din kikkert, og så skal vi nok finindstille den samtidig, så vi er helt sikker på at kollimeringen er iorden. Kontingentet er for et helt år ad gangen.
                        Vi holder til i KUC,s lokaler, Ågade 27 i Kolding, og der holder vi også arrangementet på torsdag.
                        Vi er i konferencelokalet på første sal, og du kan altid ved indgangen se hvor vi er, på en lystavle.
                        Vi glæder os til at se dig Carsten og har du nu noget, du vil sælge eller bytte, så tag det med også!
                        Mvh.

dengrimmenoegnedreng
                          • Asteroid

Det lyder bare fantastisk! Jeg vil med 99% sikkerhed være der så! Hvornår er det på torsdag?

Mogens Zachariasen
                          Deltager
                            • Super Giant

Hej Carsten,

Der er en del aktivitet i Esbjerg på Myrthuegaard.

På Astronomisk Selskabs hjemmeside:

http://www.astronomisk.dk/

– står der under astronomiske foreninger, Jylland:

AstroMyr – Myrthuegård

Myrthuegård er et kultur- og naturcenter, der ligger i et plantageområde nordvest for Esbjerg. Her mødes AstroMyr, en kreds af astronomiinteresserede, ca. en gang om måneden til observationsaftner, foredrag og andre aktiviteter.

For tiden findes en ækvatorial opstillet 8” Schmidt-Cassegrain kikkert og en Meade 80 mm linsekikkert. Alle interesserede kan være med i AstroMyr.

Kontaktperson:

Henning Pedersen

Myrthuevej 39

6710 Esbjerg V

Tlf.: 76 16 81 00 / 27 24 13 97

http://www.myrthuegaard.dk

http://www.astromyr.dk

Mvh

Mogens

Mvh
                            Mogens

Anonym
                              • Super Nova

Hej igen.

Vi starter kl. 19.00 og er i gang en tre timer!
                              Jeg er der nok lidt før!
                              Mvh.
                              Johannes

dengrimmenoegnedreng
                                • Asteroid

Hej Johannes, jeg vil se om jeg kan være der, med mit teleskop, lidt før 19.

mvh Carsten

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
                              • Emnet 'Esbjerg/ Hjælp søges' er lukket for nye svar.