ES165CF

• Dette emne har 8 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 9 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 32 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

outlook
    Deltager
      • Super Nova

Hej

Nu gør ES øjensynlig alvor af deres 165 mm apo! Her et billede på deres egen montering TwiLight II med deres 152 mm på den anden side..:

Hvornår den vil være at købe er en anden sag, men mon ikke på den anden side af sommerferien?? Om den bliver billig? Nej, alle der tror, at en apo i den størrelse kan gøres billig må desværre tro om igen.

Og det uanset om det “blot” er en ES. Men alligevel sikkert noget billigere end en TEC eller AP.. Men en kulfiber tubus i den størrelse? Jeg tror ikke de har tænkt ordentlig over tingene end over vægten? I hvert fald ikke på den nordlige halvkugle. Men for S…. den ser sgu da godt ud.

Hilsen Leif,
      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

store.bjoern
      Deltager
        • Giant

Ser godt ud. Hør, hvad er det du nævner med carbon-tuben, du var ikke helt tilfreds?

nightsky
        Deltager
          • Neutron star

Jeg havde fat i dem på messen. Optikken er umulig at udtale sig om, men jeg var ikke overbevist
          om finishen og kvaliteten. Karbon er svært at få rigtig lækkert og på standen syntes jeg de så
          rimelig jævne ud i forhold til andre fra ES og konkurrenter.
          Se min video 21:54 inde der er to klip.
          https://youtu.be/bUr9XgC475M?t=1312

Nightsky2015-06-03 21:27:48

outlook
          Deltager
            • Super Nova

Store Bjørn wrote: Ser godt ud. Hør, hvad er det du nævner med carbon-tuben, du var ikke helt tilfreds?

Det er kendt, at carbon ikke ligefrem er det bedste materiale til et lukket design som en refraktor qua sin isolerende egenskaber samt at det heller ikke udvider eller trækker sig sammen med den omgivende temperatur.

Hilsen Leif,
            “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

outlook
            Deltager
              • Super Nova

Ja, du har søreme været rundt om den, Lars. Dog synes jeg at kunne se på billedet, at delene er CNC fremstillet bortset fra tubus ringene. På 6″ synes det ikke at være tilfældet, bortset fra fokuseren.

Men jeg måtte naturligvis se din video færdig. Herligt! Godt jeg ikke var der, det vil have ruineret mig.

Hilsen Leif,

Torben Taustrup
              Admin
                • Neutron star

Hej Lars

Jeg er ikke helt enig med dig i, at den ser godt ud. Designet ligner

til forveksling det, som vores billige 6″ f:5 refraktor har

Men bortset fra det, så er det en spændende nyhed

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

mikael_joe
                Deltager
                  • Super Nova

Den opsætning lægger næsten op til et bino-scope setup 🙂

nightsky
                  Deltager
                    • Neutron star

Torben Taustrup wrote: Hej Lars

Jeg er ikke helt enig med dig i, at den ser godt ud. Designet ligner

til forveksling det, som vores billige 6″ f:5 refraktor har

????? QuestionConfused

Jeg mente eller det fremgik at mit indlæg at de så rimelig ordinære ud i forhold til andre. Jeg forsøgte at få sagt at de ikke have nogen lækkerhedsfaktor og var jævnt kedelige.

Torben Taustrup
                    Admin
                      • Neutron star

Hej Lars

Hmm, det var faktisk Leifs indlæg jeg

kommenterede – tog fejl af alias

Mvh

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'ES165CF' er lukket for nye svar.