› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › ES 11mm 82° OKULARER
- Dette emne har 8 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 7 måneder siden af natteravn. This post has been viewed 41 times
-
ForfatterIndlæg
-
18. juli 2015 kl. 15:21 #134793
natteravnDeltager- Main Sequence
Er der andre der har erfaring med ES 11mm 82 graders okularer? Kunne være interessant at høre til sammenligning med min ny erhvervet erfaring med netop det okular.
Har lige modtaget 2stk af dem spritnye.
Det første jeg gjorde var at kigge igennem dem sigtende mod en lys baggrund for at vurdere synsfeltet og komforten ved indblikket.
Skuffelse.. skuffelse.. i refraktoren på landskabet blev det bekræftet endnu engang.
Når jeg presser øjet helt ind til øjelinsen lige inden “blackout/kidneybeaning” ka jeg i bedste fald se lidt mere end det halve synsfelt hvilket svarer til et alm. pløsl eller noget i den retning. Vil jeg se feltet ud til randen ska jeg fysisk bevæge hovedet og kigge skråt ind fra siden!! “What a joke”
Måske er det mit ansigt det er galt med, har dog aldrig haft problemer i den retning med eks. Televue’s okularer eller Denkmeier mfl.
Absolut ikke anbefalelses værdig!!natteravn 2015-07-18 15:33:09 18. juli 2015 kl. 16:13 #134794
viggo.tDeltager- Super Giant
Hej Rodi.
Inden du kyler dem i skraldspanden,synes jeg du skulle prøve dem på nattehimlen først. Det er min erfaring, at det store felt bedst ses mod en mørk baggrund. Jeg er rimelig sikker på du bliver glad for dem.
mvh Viggo.
18. juli 2015 kl. 16:29 #134795
astrojensenDeltager- Neutron star
Det lyder mærkeligt. Jeg har selv et 11mm ES82 og er meget glad for det. Jeg har ingen problemer med at se i hvert fald langt det meste af synsfeltet, selvom jeg ikke presser øjet mod linsen. Jeg er dog nødt til at folde øjegummiet ned, for at kunne se hele feltet.
Og kontrast og skarphed er særdeles god, på højde med et godt orthoskop.
Thomas, Bornholm
18. juli 2015 kl. 16:54 #134797
allan_dystrupDeltager- Nova
Jeg har for nylig anskaffet et par brugte TV Nagler T6 11mm okularer, AFOV 82 dg.
Jeg anvender ellers naesten udelukkende orthoskoper og kellner okularer, og synes ogsaa det er vanskeligere at finde “sweet spot” (uden kidney beaning) i disse widefield konstruktioner. For T6’ernes vedkommende er det dog ikke et spoergsmaal om, at “eye relief” er for lille — snarere tvaert imod, idet oejet skal “svaeve” omkring 12mm over okularet, hvilket er anderledes end for mine “klassiske” okularer.
Jeg tror/haaber, at det blot er et spoergsmaal om tilvaening… — har indtil videre kun brugt dem paa solen.
Jeg glaeder mig til at proeve dem i bino paa maanen!!!
Allan_Dystrup 2015-07-18 17:09:05 18. juli 2015 kl. 17:19 #134798
Det er mærkeligt, at okularer kan opleves så forskelligt, fra person til person. Det bør man tage med i betragtning, hvis man skal rådgive.
Thomas, Bornholm
18. juli 2015 kl. 17:58 #134799
Tak for jeres svar alle tre. Glæder mig at høre at der er håb for dem!
Viggo, du har ret i at de skal ha en chance på nattehimlen forhåbentlig ændrer det noget. Godt nok er min tolerence ret begrænset når det drejer sig om ting der ikke lever op til deklarationen men de er lidt for dyre til at smide i skaraldespande sådan lige med det sammeThomas, øjegummiet er også foldet ned her, men jeg sys det er et ekstremt lille felt jeg ka se. Måske ændrer jeg opfattelse af dem på nattehimlen.
Har lige afprøvet dem i binoen ud over noget landskab og da virkede det knap så begrænset af en eller anden grund men stadigvæk ikke i samme klasse som eks. Denk og Nagler t6 hvad komfort angår. Tænkte også det samme som du, om der vitterlig ka være så stor forskel på vores måde at opfatte tingene på da jeg kun læst godt om dem!! derfor købet.Hej Allan, min erfaring med de vidvinkel jeg har haft er også at for at se eller fornemme randen af synsfeltet skal man temmelig tæt på. Jeg havde også to par nagler t6, 13mm og 9mm, og skulle aldrig ha solgt dem. De kan da stadig fås men dog for en mindre formue. De t6 jeg havde havde jeg ingen problemer med, rigtig fine okularer som set i forhold til både Denkmeier og især ES’eren var nemme at kigge i og se hele synsfeltet i.
Jeg venter med at sende dem retur, hvis det overhovedet kan lade sig gøre, indtil de har vist hvad de du til på himlen.
natteravn 2015-07-18 18:01:50 18. juli 2015 kl. 19:45 #134802
kilaDeltager- Super Giant
Hej Rodi og andre.
Der er ingen der nævnt mørketilvænning. Men øjets pupil åbning skal være mindst ligeså stor som okularets udtrædelsespupil. Prøv at teste dem igen om natten … sæt vækkeuret eller brug en natlig “tissepause” 😉
Mvh Kim
18. juli 2015 kl. 19:53 #134803
Der er ingen der nævnt mørketilvænning. Men øjets pupil åbning skal være mindst ligeså stor som okularets udtrædelsespupil.
Ved en refraktor har det absolut ingen relevans. Tænk blot på en 7×50 prismekikkert, den kan man uden problemer bruge i dagslys, selvom øjets pupil da er nede på 1 – 2mm.
Thomas, Bornholm
21. juli 2015 kl. 15:06 #134888
Hej Dennis,
Tak for dit svar. Okularene er købt hos en anden. Havde jeg set dine priser noget før havde jeg valgt anderledes -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'ES 11mm 82° OKULARER' er lukket for nye svar.