› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Ergnomisk Astronomi
- Dette emne har 6 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af palle. This post has been viewed 290 timesb. This post has been viewed 290 times. This post has been viewed 290 times
-
ForfatterIndlæg
-
20. februar 2009 kl. 22:13 #10926
palle.b.Deltager- Nova
Hej Det er jom ikke til at se en eneste lysplet på himlen, så det er godt med et forum hvor man kan bruge lidt tid. så hvorfor ikke lige fortælle om et lille problem jeg havde med min 3fod.: den var for lav til mig særligt ved zenit, det virkede lidt vaklende fuldt udslået….
noget måtte der gøres. !Med sammenslået ben virkede stavivet ganske solidt, så løsningen blev en “platform” med tre fasteben. Denne platform ineholder 12 Volt Akumolator lader, 2 stk. 12V stik. samt holder for okulare og aflægningsplads for kort, papir osv. Den har løftet teleskobet 15cm højere, nok til at man står behaligt ved okularet.det er alt i alt mere stabilt end kun fuldt opslået stativ. der er brugt materialer fra jem&fusk for under 200.- uden el. forsyningen.:
20. februar 2009 kl. 22:39 #10927
ac- Planet
Så mangler blot holderen til kaffekoppen
Herligt med lidt inspiration, og de første streger er allerede på papiret.mvh ACAC 2009-02-21 13:36:17 21. februar 2009 kl. 10:57 #10948
astrojensenDeltager- Neutron star
Det er en udbredt misforståelse, at man skal stå op og observere. Det skal man IKKE. Man skal sidde ned, afslappet på en lille stol eller skammel. Så ser man meget mere, da kroppen så er i ro, hjernen skal ikke bruge energi på at koordinere balancen og man har lettere ved at holde øjet centreret over okularet. Man bliver heller ikke så hurtigt træt.
Nu vil flere måske indvende at man så skal flytte sig hele tiden, da man jo skal videre til næste objekt. Man skal IKKE flytte sig hele tiden! Man skal tage sin tid ved hvert objekt. Prøve forskellige forstørrelser og forskellige grader af bortvendt syn, også selv om man ikke kan se objektet ved første øjekast. Ofte ser man først en svag galakse eller lignende efter flere minutters stirren, og KUN hvis man ved hvor i feltet den befinder sig. Ved opsøgning af nye objekter kan jeg generelt nå fire til seks objekter i timen, hvor de fleste er fundet efter max to minutter. Jeg bruger således otte til femten minutter på hvert nyt objekt, uanset hvor uanseligt det måtte være. Mere interessante objekter tager gerne længere tid.
Jeg har sammenlignet egne observationer stående og siddende, og jeg taber generelt ca en magnitude ved stående i forhold til siddende observation. Det vil sige jeg kan se 2,5 gange så mange objekter når jeg sidder som når jeg står ved okularet. Jeg kan slet ikke få mine teknikker til observation af supersvage objekter til at fungere når jeg står op ved okularet, så måske er tabet endnu større end en magnitude.
Nej, lav en stol eller skammel istedet for en højere trefod.
Thomas, Bornholm
21. februar 2009 kl. 17:06 #10998
rigoDeltager- Super Nova
ja det har du sku ret i Thomas… Jeg har en gang ligget ned med en stor håndkikkert, det var 100gang beder end at stå op
http://www.rigorigo.dk 2009-02-21 16:17:02 21. februar 2009 kl. 17:58 #11003
ac- Planet
Hej igen
Palle skrev, at bordet eller platformen var som erstatning for at slå benene på stativet helt ud. Jeg kan sagten forestille mig en passende stol. Undtaget er dog objekter nær horisonten, hvor okularet nok kommer for højt op, men det er jo ikke så tit man observerer så langt nede på himlen.Jeg ser en klar fordel med platformen, hvor samlingen af okulare kan ligge klar.Øhhh rigo … ligge ned … så må du da snart få installeret hængekøje i “obs-rigorigo”hø hø og sugerør til en irsk kaffe, så man kan holde varmen
eller indbyggede varmetråde i stoffet (ups – der smuttede den gode seeing).
mvh ACmvh AC21. februar 2009 kl. 19:11 #11005
bobo- Giant
Ja jeg har en HÅG kontorstol, med armlæn og man kan vippe ryggen tilbage
Hey Thomas, er lige blevet færdig med solfangeren, men vejret du ved
Så ingen billeder før jeg ved om den virker
21. februar 2009 kl. 21:40 #11011
palle.b.Deltager- Nova
Ja det er uden tvivel en kvalitet at side /ligge Roligt under stjerne kikning… skal man flytte en stol med sig rundt så er der endnu en fordel : platformen har mindre diameter end den oprindelige tre fod. = plads omkring teleskobet. Tre foden viler i et lille hul i platformens top plade ved hver fod, så det ikke kan smutte over kanten
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Ergnomisk Astronomi' er lukket for nye svar.