Erfaringer/meninger om TS Photoline 60mm f/5,5

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Erfaringer/meninger om TS Photoline 60mm f/5,5

• Dette emne har 6 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 9 måneder siden af kenneth. This post has been viewed 159 timessneis. This post has been viewed 159 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

kenneth.sneis
    Deltager
      • Super Giant

Hei

Lurer litt på å skaffe meg en TS Photoline 60mm f/5,5 sammen med TS PHOTOLINE 2″ 0,79xReducer

Det vil sitte ett Canon 1100Da på

Tanken er super stort FOV.

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p7275_TS-Photoline-60mm-f-5-5-FPL53-Apo—2–R-P-Focuser.html

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p5965_TS-PHOTOLINE-2–0-79x-Reducer-4-element-for-Astrophotography.html

Noen som har noen erfaringer / tanker / meninger om denne ?

xplode
      Deltager
        • Nova

Til såpass kort brennvidde ville jeg heller vurdert linse istedet, kansje en EF200 f2.8 II?

Om du synes det er ok med enda større felt så kansje en 135mm f2?

kenneth.sneis
        Deltager
          • Super Giant

Hei

Kanskje en god ide.

Prismessig ganske likt. Teleskopet gir jo 2 brennvidde da.(med og uten korrektor).

Noen forskjell i kvalitet ?

Noen andre tanker om teleskopet?

xplode
          Deltager
            • Nova

Samyang 135mm er utrolig skarp selv ved f2, mye bedre enn canon sin egen 135mm og 200mm. (Samyang linsa er også billigere)

Jeg trenger ikke croppe ved f2 med fullformatkamera

135mm med en Canon 2x extender kunne jo vært en ting hvis du vil ha flere brennvidder?

henrik
            Deltager
              • Nova

Hej Kenneth

Jeg har faktisk gået og overvejet samme kombination til min rejsemontering.

jeg tror helt klart du vil får skarpere billeder med en ED end en telelinse;

Selv de bedste telelinser jeg har set billeder med, laver de klare stjerner til store klatter, så jeg tror helt klart ED’en vil give bedre resultater

Mvh Henrik

jonas.c
              Deltager
                • Super Giant

Hej Kenneth och ni andra,

Jag har funderat en del på detta. Jag tror du är bra ute Kenneth eftersom kombinationen av teleskopet och korrektorn kommer att ge ett plant fällt passande din kamera med en brännvidd som passar väldigt många objekt.

Alternativa kameraobjektiv med ungefär samma brännvidd, som ger stjärnor i samma kvalitet, är relativt svårt att hitta till en rimlig kostnad. Canons vita objektiv är bra men t.o.m. deras 300/f:4 L är dyrare än den kombination du funderar på.

Det finns ett tredje alternativ och det är att välja ett teleskop/astrograf med inbyggd korrektor. Denna verkar ha fina vitsord och totalpriset blir endast ca. 50 Euro högre:

Jag själv har en WO Star-71 astrograf. Den är dyrare men exceptionellt skarp och kontrastrik.

kenneth.sneis
                Deltager
                  • Super Giant

Hei

Takk for tilbakemeldinger.

Planen er å montere det piggyback på min BS 8″. Så ett poeng i seg selv er jo størrelse og vekt.

Tenker at det blir artig å få alle mine objekter også som super Wide-Field.

Så får jeg jo også ett alternativ når det blåser kraftig…

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Erfaringer/meninger om TS Photoline 60mm f/5,5' er lukket for nye svar.