› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Erfaringer med fast sokkel?
- Dette emne har 10 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af soeren. This post has been viewed 188 times
-
ForfatterIndlæg
-
15. marts 2009 kl. 14:45 #12782
jesperu- Giant
Hej
Da et observatorium ikke lige er realistisk for mig har jeg tænkt på at anskaffe en fast sokkel som kunne stå permanent i haven og som jeg kunne sætte min eq6pro montering oven på. Er der nogen som har erfaringer med noget lignende og er det i det hele taget noget som kan lette opsætningen og gøre den mere præcis? Her tænker jeg specielt på polalign. og Nstar align med astrofoto for øje.
–Jesper15. marts 2009 kl. 15:03 #12786
Mogens.BildsøeDeltager- Nova
Jeg har lavet en hurtig og midlertidig ‘havemount’ af affaldsmaterialer: cementstolpe fra nedlagt havehegn + 22 mm teakfinerrest fra trinbræt til min sejlbåd og 4 stk 12. mm gevindsykker. Desværre er konstruktionen ikke ‘stiv’ nok ( 4 stk 12 mm. kan stadig gi’ vibrationer ved selv svage vindstød). Men det er en ENORM lettelse at slippe for polalignment og slæberi med stativ, mount o.s.v (demonterer dog skope ved obs.ophør.), så jeg går igang med en kraftigere konstruktion snarest. Er dog nervøs for fugtproblemer i elektronik/gear o.s.v.?
Hilsen Mogens B.
15. marts 2009 kl. 15:35 #12791
jesperu- Giant
Jeg havde tænkt mig at tage monteringen med ind efter brug så jeg ikke får fugt problemer. På den måde er det kun selve soklen som skal stå ude permanent men det giver selvfølgelig også noget mere slæberi.
–jesper15. marts 2009 kl. 15:44 #12793
Mogens.BildsøeDeltager- Nova
Hvis du sætter mærker på mount og sokkel, kan du aligne overens ved næste obs.session- det fungerer også fint (kontroller polalignment, der skal måske justeres marginalt).
Hilsen Mogens B.
15. marts 2009 kl. 16:23 #12800
jesperDeltager- Neutron star
Jeg har sådan en fast sokkel i haven til min EQ6 Pro. Det har fungeret fint i 2-3 år. Jeg har kun rettet polindstillingen en enkelt gang. Monteringen bliver derude i al slags vejr 24/365. Der er bare et plastikdækken over som er snørret sammen om sokklen. Indtil videre har monteringen ikke taget skade af det.
15. marts 2009 kl. 16:52 #12808
jesperu- Giant
Ved I hvor jeg kan få en sokkel som passer til en eq6pro?
15. marts 2009 kl. 17:01 #12812
FinnDeltager- Neutron star
Hej Jesper, nederst på Rigos hjemmeside er der billeder af hvordan du laver en hurtigt selv.
Jeg har lavet en magen til og det er en god og billig løsning.15. marts 2009 kl. 17:02 #12814
bjoern.andersen- Main Sequence
Den laver du s– selv:
et galvaniseret 4-kant stålrør 100 x 100 mm længde ca. 2-2,5 met stort hul i jorden, som du fylder op med ca. 0,5 m3 beton,sætter røret ned i den flydende beton, og fylder røret med beton.laver en topplade med 4 stk 20 mm bolte, med en plade på topppen, så der er plads til centerskruen fra mounten kan gå igennem (8-10 mm hul).Afstand fra bundplade til topplade ca. 10 cm,God fornøjelse. jeg skal selv have vavet mig en når nu vejret bliver til det.15. marts 2009 kl. 21:02 #12827
gertDeltager- Giant
hvis man ikke har lyst til alt det beton, så kan man også bruger 4 almindelige stolper, som dem til raftehegn 10 x 10 cm og slå dem sammen med et par beslag, grave et hul, der er dybt og kun en smule større og herefter nøjes med at hælde et par poser tørbeton ind. Jeg har fremstillet to af de monteringer og de er særdeles stabile og træ kan faktisk sluge en smule af vibrationen fra motorerne, tror jeg.
Det virker og er nemt og clean at lave/mvh. gert15. marts 2009 kl. 22:25 #12835
jesperu- Giant
tak for alle jeres forslag – godt at høre at der nogen derude som har styr på det.
Nu har jeg været ude og rode i skuret og fundet ben+samleplade til min gamle meade lx10 SCT frem og det passer næsten perfekt til eq6pro’en. Dvs. den kan sidde stabilt oven på benenes samleplade og det er nemt at spænde den af og på.
Jeg tænkte så på om jeg ikke bare kan bore et hul med sneglebor på 90 cm dybde, smide lx10 benene ned i hullet sammen med en masse beton og noget jern. Samlepladen oven på benene kommer da til at være i ca. 50 cm højde. Og så er det jo bare at bære eq6pro’en ud hver gang det er stjerneklart. Lyder det helt vanvittigt?–jesper15. marts 2009 kl. 22:48 #12837
soeren- Main Sequence
Jeg har sådan en:Så står den i min garge med kikkert mv..den er lige til at rulle ud..på sigt har jeg planer om at have et Ø415 brønd(m. dæksel) med en form for kobling.mvh Søren -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Erfaringer med fast sokkel?' er lukket for nye svar.