Er video så okay…?

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Er video så okay…?

• Dette emne har 0 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af outlook. This post has been viewed 422 times
Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Forfatter

outlook
    Deltager
      • Super Nova

Som tiden dog går. Det er nu allerede næsten 3 uger siden jeg modtog mit lavtlys kamera Watec 120+:

og erfaringerne så vidt er opløftende, når bare visse hardware kriterier er opfyldte for at få den fulde fornøjelse af kameraet. Natten til onsdag var jeg på galaksejagt i Leo og Sekstanten. På kameraet var monteret en adapter og reducer, en lille akromatisk linse som gjorde sit arbejde, men heller ikke mere. Mit udstyr var en CPC800 og sådan en fætter har jo F/10 og med reduceren kom den ned på omkring de F6 og det er lidt svært at vurdere præcist, fordi det afhænger helt af afstanden til chippen.

Nu er sådan en lille reducer til brug i fx en 1,25″ adapter jo ret billig og den er osse kun en reducer for en flattener er den bestemt ikke i en SCT. I centrum af billedet er alt som det skal være, men jo længere væk fra centrum man kommer jo mere coma optræder der. Og da F/ forholdet er altafgørende for svage objekter som mange nebulaer og galakser er det vigtigt i forbindelse med et lavtlys kamera at ekspo tiden bliver så kort som mulig ved “live view”. Så en ekstra investering måtte til for at nå ned under F/4 og det blev en reducer/flattener fra Meade der lovede et F/ ned til omkring 3 afhængig af adapter og dermed afstanden til chippen.

Man kan da skam komme endnu længere ned med noget der kaldes Faststar eller Hyper star som er en special linse fra et firma i USA der erstatter sekundæren og bringer F/ helt ned på 1,2 tror jeg det er. Men her må man osse op med den store tegnedreng og så ivrig er jeg heller ikke med at gå i “dybden” med videoastronomien. Som det ses på billedet herunder

er Meade’s reducer/flattener beregnet til fotografisk brug. Lyskeglen fokuserer på et område der er mindre end en 35 mm film eller ccd for den sags skyld og derfor er den uegnet til DSLR kameraer og visuel brug, men brugbar for alle andre og mindre ccd kameraer og til mit brug særdeles egnet. Noget andet er at den også er en flattener og derfor leverer runde stjerner omtrent til kanten af felten.

Men jeg havde endnu ikke flatteneren natten til onsdag så den lille reducer måtte på adapteren i kameraet for at få F/ ned på et acceptabelt niveau. Når F/ bliver mindre bliver feltet også større, men objekterne bliver også mindre og dog kun tilsyneladende når vi snakker om DSO’er, de bliver rent faktisk større på den måde at de viser mere og mere nebulositet. I Celestron’s Nexstar Observer List kunne jeg dirigere teleskopet fra den ene galakse til den anden i Løven ned til mag. 12 som jeg satte filteret til i programmet da det ingen mening gav at observere mindre galakser i et 8″ teleskop selvom et lavtlys kamera med billed integration var monteret.

Men der var også rigeligt med galakser at gå til. Med F/6 var detaljerigdommen ringe og begrænset til en diffus kerne og lidt “støv” udadtil, selv med den bedste indstilling på kameraet uden at generere for meget støj. Eneste rigtig gode var NGC 2905 i Løven som er en spiralgalakse som tydelig kunne ses på skærmen og NGC 3628:

som en del af “Leo tripletten”, hvor et støvbånd osse kunne ses i næsten real tid på skærmen. Dette billede har jeg dog “lånt” af MHansen, men sådan ser jeg den rent faktisk på skærmen med Meade’s F/3,3 reducer monteret. I øvrigt NGC 3115 i Sekstanten også kaldet “Spindle” galaksen som er en markant lysstærk galakse set fra siden. Og selvfølgelig M104 “Sombrero” i Jomfruen. Her er kun nævnt nogle klare galakser mod syd. Jeg har dog ikke “set” resten af galakserne i Jomfruen endnu. Der er jo nok til en hel nats observation.

Nu fik jeg så muligheden for at få syn for sagen natten til fredag med Meade’s reducer/flattener monteret, men skete der så noget? Igen måtte de nævnte galakser holde for som et sammenlignings grundlag og både ja og nej. Med næsten en halvering af F/6 til omkring F/3,3 øgedes synsfeltet jo til ca. 0,5 gr mod før ca. 0,3 gr og feltet blev hvad jo også er vigtigt glattet ud, så coma ikke blev generende. Også galakserne blev tydeligere, altså dem der var klare nok i forvejen, mens de diffuse hvor kun kernen tydeligt kunne ses forblev diffuse og det var desværre flertallet. Til gengæld blev de åbne stjernehobe en fryd for øjet i det større tilsyneladende felt og jeg skal hilse at sige at dem er der mange af i “Enhjørningen”.

Glemte jeg at nævne en planetarisk tåge størrelsesklasse 10 i “Ravnen” som har en mag. 13 centralstjerne der lyste om kap med de andre stjerner i feltet! Jo, jeg fik lidt ud af aftenen, inden øjnene ville se dyner. Men er videokameraet en god investering? Tja, alt afhænger af øjnene der ser, men med en 8″ SCT og F/3,3 ccd reducer svarer setup’et “kun” til en 12″ dobson et mørkt sted og ikke en 24″ som jeg fejlagtigt fik nævnt i en anden tråd om emnet. Men en rigtig monitor med 1000 linjer vil nok kunne rette mere op på det. Dog træder galaksernes struktur og form først ordentlig frem, når der frame grabbes og stakkes, men så er der jo heller ikke tale om “live view” mere.

Men der hvor investeringen virkelig viser sit værd er at du kan sidde i din varme stue og “se” på de fleste af himlens vidundere uden at fryse lemmerne af i de klare nætter om vinteren og det var fx forbandet koldt natten til fredag d. 20/03, altså i dag. Så kan du tage billeder af objekterne uden at du behøver en ækvatorial montering så du senere kan stakke og behandle dem og “virkelig” se hvad du egentlig har kigget på ligesom du kan lave en video og det har betydning, når du som sidegevinst ved næsten real tids obervationer, at der en gang i mellem kommer et objekt forbi som efterlader sig spor i forhold til stjernerne og med kameraets frame integration flytter sig stille og roligt som en “streg” i det begrænsede felt. Med andre ord, du har set en asteroide “live”. Eller måske raket affald i rummet, eller…

Det så jeg også den aften, da jeg “skærmkiggede” på NGC 3628 i Løven. En “streg” der langsomt flyttede sig hen over skærmen. I et okular vil du sandsynligvis blot have taget den for en stjerne. En satellit vil pga. hastigheden efterlade en ubrudt streg henover skærmen og i okularet flytte sig meget hurtigt. Noget andet er, at du også vil kunne “overvåge” himlen og tage meteoroptagelser, hvis det er her din hovedinteresse er og ja, meget mere til. Så for mig er der ingen tvivl, videoastronomien er kommet for at blive.

outlook2009-03-20 10:27:37

Hilsen Leif,
      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
    • Emnet 'Er video så okay…?' er lukket for nye svar.