Er Solen i gang…?

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Er Solen i gang…?

• Dette emne har 14 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 9 måneder siden af johnni. This post has been viewed 106 timesgade. This post has been viewed 106 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Forfatter

outlook
    Deltager
      • Super Nova

Nu er vi mange der er lidt træt af at Solen sover længe, men dette foto fra det franske Meudon observatorie i CaII H lys ved de ca. 397 nm som jo ligner CaII K linien ved de 393 nm ser lovende ud for nu vil vi gerne se nogle ordentlige pletter:

Hilsen Leif,
      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

jesper
      Deltager
        • Neutron star

En lille smule gang i den er der, men ikke meget. Bare en enkelt lille solplet og et par “corpses”. Lad os håbe det er begyndelsen til noget mere aktivitet. Her er et hvidlysbillede fra kl. 11:30 i dag:

jeppe
        Deltager
          • Super Giant

Hej Jesper,

Flot billede! Der er altså noget surrealistisk over at se Solen på et sådant billede.

Er der nogen prognoser for, hvornår vi igen kan begynde at se solpletter i et rimeligt antal?

jesper
          Deltager
            • Neutron star

Hej Jeppe,

Ja det er der, den seneste prognose siger at solpletmaximum kommer i maj 2013. Aktiviteten skulle så begynde at stige mærkbart senere i år, eller tidligt næste år. Prognosen er revideret efter at solpletminimum trak usædvanligt længe ud.

jeppe
            Deltager
              • Super Giant

hej Jesper,

Tak for info. Det ser jeg så frem til. Så har jeg også lige et par år til at spare sammen til et dedikeret solteleskop Thumbs%20Up

mikael_joe
              Deltager
                • Super Nova

Der er en del aktivitet i h-a. Mine billeder fra 18. maj med Lunt 60mmHa.

Mikael_Joe2009-05-20 06:56:00

johnni.gade
                  • Giant

Mikael_Joe wrote: Der er en del aktivitet i h-a. Mine billeder fra 18. maj med Lunt 60mmHa.

sikke nogen udbrud du har fanget derClap

jeppe
                  Deltager
                    • Super Giant

Jeg må helt klart til at få sparet sammen til et solteleskop! Jeg tror ikke, jeg kan vente helt indtil solpletmaksimum i 2013 …

jesper
                    Deltager
                      • Neutron star

Heller ingen grund til at vente så længe Jeppe. Som Mikaels billeder så fint viser sker der næsten altid noget i h-alpha, selv under minimum, og de aktive regioner og solpletterne vil snart begynde at stige i antal.

Anonym
                        • Nova

Hei Jesper !

Flott bilde Thumbs%20Up

Du sier “hvidtlysbillede” ! Bruker du da et sånn Baader filter ? Eller har du noget annet smart/dyrt på linsen ?

Mvh Arne Martin

jesper
                        Deltager
                          • Neutron star

Hej Arne,

Takker. Jeg bruger en Herschel Wedge til hvidlysbilleder. Det er en diagonal med et kileformet prisme der sender ca. 95% af sollyset bagud, ned mod jorden, og de sidste 5% op i okularet/kameraet. Der er ikke noget frontfilter på teleskopet (som skal være en refraktor). 5% er stadig alt for meget til at det er sikkert at bruge visuelt, så man kombinerer det med et par ND filtre foran okularet. Herschel prismer giver efter min mening det bedst mulige hvidlysbillede af Solen, bedre end glasfiltre og Baaderfilm.

Anonym
                            • Nova

Hei igjen Jesper !

Da har jeg kikket på litt sider om den og det ser interresant ut må jeg si !

(nå som jeg har fått ennu et sånn ark til solfilter dukker det opp noe bedre Cry)

Den skulle jo også kunne brukes på min Wo 80 !

Mvh Arne Martin

jeppe
                            Deltager
                              • Super Giant

Jesper wrote: Heller ingen grund til at vente så længe Jeppe. Som Mikaels billeder så fint viser sker der næsten altid noget i h-alpha, selv under minimum, og de aktive regioner og solpletterne vil snart begynde at stige i antal.

Ja, jeg må vist lige tage en snak med Henrik, om jeg ikke kan få en god pris LOL

jesper
                              Deltager
                                • Neutron star
                                Hej igen,

Du behøver slet ikke græde over dit Baader ark Arne Smile det er skam et glimrende filter, som vil give dig fine billeder af Solen. Herschel prismet er godt nok bedre, men det er jo også meget dyrere. Til prisen er der ikke noget der slår Baader.

He he Jeppe, det går nok, ham Henrik plejer at jo være forhandlingsvenlig.

johnni.gade
                                  • Giant

Jesper wrote: Heller ingen grund til at vente så længe Jeppe. Som Mikaels billeder så fint viser sker der næsten altid noget i h-alpha, selv under minimum, og de aktive regioner og solpletterne vil snart begynde at stige i antal.

Lige præcis. De billeder viser da vidst at solobservation er lots of fun!
                                Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
                                • Emnet 'Er Solen i gang…?' er lukket for nye svar.