Er Small Raw i Canon = binning = øget følsomhed

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Er Small Raw i Canon = binning = øget følsomhed

• Dette emne har 30 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 3 måneder siden af hoest. This post has been viewed 2107 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 31 i alt)
  • Forfatter

hoest
    Deltager
      • Nova

Hej MichaelR
      Jeg sidder med manualen til EOS50D foran mig og har lige læst lidt om RAW her er hvad der står om det
      RAW-15,1mp-A3 eller større -20,2mb.
      RAW1-7,1mp-A3/A4-12,6mb-12,6mb
      RAW2-3,8mp-A4 eller mindre-9,2mb
      Jeg tror ikke det er Binning som vi kender det så passer megapixel nemlig ikke.Jeg vil tro uden at være helt sikker at de tre forskellige RAWer er elektronisk forminskning hvis det ellers kan lade sig gøre.Big%20smile

joergen.k
      Deltager
        • Nova

er ved at skyde nu sender om lidt til michael stauning

michaelr
        Deltager
          • Super Giant

Hej Henning

Det ville være fantastisk hvis du ville lave nogle darks til MS med din 50D med alm RAW og de 2 andre RAW. Så kan det jo afgøres direkte, hvad effekten er. Jeg vakler lige nu mellem om jeg skal købe et modificeret 450D, 40D eller 50D og hælder lige nu mest til 40D pga mindre/bedre støj. Med mindre der er noget reelt i Small Raw

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Skulle der være nogle der ikke har min mail adresse så er den:

ms (at) flight dot dk

hoest
            Deltager
              • Nova

Hej MS
              Jeg har lige uploadet 3 billeder på msflight.dk under henning høst /5273=RAW/5274=RAW1/5275= RAW2/ aller er på 300sec taget lige efter hinanden ved 22C
              på ISO1600Thumbs%20Up Så kan du jo se på dem.

michaelr
              Deltager
                • Super Giant

Hej Michael

Inden vi kommer for langt bør vi nok koordinere, hvordan vi tager billederne. Jeg laver gerne mine optagelser om til 1600 ISO, jeg synes bare det skal være ens af hensyn til sammenligneligheden. Hvad har du fået fra Jørgen? 800 eller 1600 ISO?

delfer
                  • Asteroid

Hej alle.

Jeg har netop sendt Michael Stauning en flok full-frame RAW-filer taget med mit Nikon D700.

De er optaget uden nogen form for post-processing:

• 30 sekunders eksponering (har endnu ikke noget kabel så jeg præcist kan “time” længere eksponeringer)
                  • ISO 800, 1600, 3200 og 6400
                  • 12-bit RAW og 14-bit RAW (JPG’s også optaget for en hurtig sammenligning)
                  • Long Exp. NR = OFF
                  • High ISO NR = OFF

Så vidt jeg kan forstå, betyder dette med Nikon D700, at man får en såkaldt “TRUE RAW”, hvor der ikke lægges noget median-filter på billedet i kameraet. Der er så vidt jeg ved også første gang Nikon tilbyder dette som en mulighed i formware. Tidligere har man skulle bruge den såkaldte “Mode 3” teknik for at få en true RAW på et Nikon DSLR.

Når vi skal se resultatet af undersøgelsen, så er det nok vigtigt at se billederne i en 100% crop, og med en ensartet stretch, så vi kan se en reel sammenligning. Jeg er MEGET spændt på at se resultatet.

Jeg skal i kælderen senere i dag, hvor jeg muligvis kan finde et kabel jeg kan bruge, og vil i så fald også sende nogle 5-minutters eksponeringer. Men med en ensartet stretch burde det være muligt at se en evt. forskel allerede ved 30 sekunders eksponering.

– Delfer

michaelr
                  Deltager
                    • Super Giant

Hej Michael

1600 ISO RAW hhv 30s og 300s på vej til dig over mailen.

Hvis der er andre der har DSLR, er de meget velkomne til at lege med.

delfer
                      • Asteroid

Er lige blevet opmærksom på et andet problem – nemlig at min EH-5 AC Adapter (som jeg købte til mit Nikon D70S) ikke kan bruges med mit D700. Så jeg skal have købt mig en ny EH-5A AC Adapter Angry før jeg kan komme i gang med de lidt længere eksponeringer på mit D700.

Ikke at den er dyr – det er bare irriterende.

– Delfer

delfer
                        • Asteroid

Måtte lige lave nogle nye optagelser. Det viste sig at dem jeg først have lavet havde lidt post-processing alligevel. De nye ser ud som følger:

• 30 sekunders eksponering (har endnu ikke noget kabel så jeg præcist kan “time” længere eksponeringer)
                        • ISO 800, 1600, 3200 og 6400
                        • 12-bit RAW og 14-bit RAW (JPG’s også optaget for en hurtig sammenligning)
                        • Long Exp. NR = OFF
                        • High ISO NR = OFF
                        • Active-D Lighting = OFF
                        • Vignette Control = OFF
                        • Neutral Image Processing = Post Processing for sharpness, saturation, etc.: OFF

De andre blev lidt vilde at se på 🙂

– Delfer

delfer
                          • Asteroid

Morten Brix wrote: Jeg tror bestemt ikke at SRAW giver en øget følsomhed.

Jeg tror du har ret Morten. Det giver ikke rigtig mening at dette skulle være konsekvensen.

Desuden virker det som om den binning, der finder sted, sker i post-processing og ikke på selve chippen (hvilket heller ikke rigtigt vil give mening på en CMOS sensor).

Omvendt er det fatisk muligt (med trediepartssoftware), at binne på et D70s.

Men er det overhovedet muligt at verificere?

mstauning
                          Deltager
                            • Black Hole

Hennig jeg tager også lige dine med, og hvis det er oki med Finn tager jeg da lige hans med også.

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

Man kan binne hvad som helst, så længe man gør det via software…

mstauning
                              Deltager
                                • Black Hole

Henning, jeg kan åbne den ene – Og den ser sjov ud…

Kan din MaxIm åbne dem du har lavet, og er der andre værdier end 655535 på dem?

Ellers må du meget gerne maile dem til mig, på ms (at) flight dot dk.

mstauning
                                Deltager
                                  • Black Hole

Alle er ISO 1600, 30sek optaget ved stuetemp:

Canon400D:
                                  Minium: 95 adu
                                  Maks: 4058 adu
                                  Gemmensnit: 259 adu
                                  Afvigelse: 11,78

Nikon D700:
                                  Minium: 0 adu
                                  Maks: 16383 adu
                                  Gemmensnit: 9 adu
                                  Afvigelse: 23,70

Hvad fortæller dette?

Joe, på Nikonen ville det være godt med en pedistal så man ikke rammer 0 adu.
                                  Maks er også større på Nikonen, men da den har et mindre gemmensnit viser det at det er meget få pixels der er der oppe. Den har altså mindre støj end Canon400D, det fortæller afvigelsen også.

Dog ved jeg ikke om der skulle være kommet lidt lys ind på Michaels Canon400D frame, men da begge hans darks (30 og 300 sekunder) udviser samme histogram antager jeg at dette ikke er tilfældet.

Noget der dog undre mig, er at Canon giver samme maks ved både 30 og ved 300sek. Det være sig Michaels Canon400D eller Finns Canon400D… Nu har jeg ganske vist kun 300sek’s liggende af Finns. Men konvertere jeg de RAWS ender vi her:

Michaels Canon400D:
                                  Rød:
                                  Maks: 5100 adu
                                  Gemmensnit: 260 adu
                                  Afvigelse: 13,98

Grøn:
                                  Minium: 154 adu
                                  Maks: 2828 adu
                                  Gemmensnit: 252 adu
                                  Afvigelse: 6,82

Blå:
                                  Maks: 4189 adu
                                  Gemmensnit: 261 adu
                                  Afvigelse: 11,49

Henriks Nikon D700:
                                  Rød:
                                  Maks: 4185 adu
                                  Gemmensnit: 11 adu
                                  Afvigelse: 26,37

Grøn:
                                  Minium: 2 adu
                                  Maks: 2672 adu
                                  Gemmensnit: 9 adu
                                  Afvigelse: 11,28

Blå:
                                  Maks: 16454 adu
                                  Gemmensnit: 10 adu
                                  Afvigelse: 19,35

Kan også lige sige at Nikonen kun har 41 pixels med en værdi der ligger over 200adu.
                                  Hvor Michaels Canon har 89 pixels med en værdi der ligger over 350adu.

Men ud af de henholdsvis 10 og 12 milloner pixels der er, må man sige at begge er meget støjfrie.
                                  Bliver spændende at se nogle 300 sekunder med Nikon, jeg skal nok optage nogle med min Nikon D80 også.

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 31 i alt)
                                • Emnet 'Er Small Raw i Canon = binning = øget følsomhed' er lukket for nye svar.