› Fora › ASTRO-FORUM › OFF TOPIC › Er Noahs Ark fundet?
- Dette emne har 36 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 9 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 499 times
-
ForfatterIndlæg
-
12. maj 2015 kl. 18:55 #133182
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej
Inspireret af et billede af en model af Noahs Ark i Randers havn lavede jeg en søgning, og der
dukkede flere interessante ting op.Her er en lille film om historien:
http://www.youtube.com/watch?v=i7iycpe16V0Hvad skal man tro?
mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
12. maj 2015 kl. 19:16 #133183
henrikDeltager- Nova
Biblen blev efter et kejserligt dekret skrevet i i 280 AD af et kollegium af munke i Syditalien. Opgaven var at samle korinther-brevene i en samlet historie.
Den første udgave blev så vidt jeg husker det forkastet efter 4års skriverier, hvorefter de dukkede op igen yderligere 4 års senere.
Nu skal man huske på at klostrene var kendt som nogle af de ypperligste vin-magere, så deeet.
Så altså: Historien om Noahs ark blev skrevet på baggrund af en bunke 300år gamle rejsebreve af en flok fordrukne munke med fri bar i de syditalienske bjerge.
Det har sikkert været hylende skægt, men som historisk materiale….?
Jeg har også set historier om at Elvis og Marylin Monroe leve på Mars, analyser af månefotos der der “helt klart” viser enorme månebaser osv osv på Youtube.
I kolonnen for den youtube video du linker til, er der fx. videoer af arkæologer med kæmpeskeletter som sikkert ville have ramt den rigtige presse som en damphammer, hvis der havde været spor af noget konnkret bag det.
Så hvad man skal tro?
Prøv med denne
Mvh Henrik
Henrik 2015-05-12 19:17:34 12. maj 2015 kl. 21:23 #133188
store.bjoernDeltager- Giant
Jeg må være lidt skeptisk. Menneskabt ser det da ud. Kunne endda være ment som et skib, men så har man fundet et skib på en bakketop. Har den sejlet? Kunne være bygget på stedet af munke med vandskræk. Ganske kuriøst, spændende fund. Kan være satellitoptagelser kan afsløre noget mere en dag.
13. maj 2015 kl. 02:02 #133192
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Jeg tror legenden om Noahs Ark er mer sandsynlig forankret i en virkelig hendelse end noget der er fra Guds hånd. Nemlig da Bospurus-stredet sprak og Midelhavet fosset ind i det som nu er Svartehavet. Denne fortællingen har så overlevet på folkemunde fra de overlevende til den blev nedskrevet i Bibelen.
Bjørn Sandåker 2015-05-13 02:02:35 Mvh,
Bjørn13. maj 2015 kl. 06:41 #133195
Hej Henrik
Vend tilbage når du er blevet ædru, og du har set hele filmen
Det er jo ikke første gang, at man har fundet noget på grundlag af gamle
beretninger. Der går sjældent røg af en brand uden at der også er ild.
Det lyder selvfølgelig mærkeligt, at man finder noget der minder om en
båd i en højde af næsten 2 kilometer over havet, men skal man tro på de
fund der er gjort, så må den være menneskeskabt.
Målene på den er ganske imponerende. Jeg har på et tidspunkt læst, at
den fysiske grænse for størrelsen af træskibe er omkring 100 meter.
Det er interessant, at man har fundet lamineret træ og rester af tjære.
At skibet så modsvarer de mål, som står skrevet i Bibelen gør ikke
historien mindre interessant.
Der er i øvrigt flere historier om kæmpemennesker i fortiden. I bibelsk
sammenhæng kan nævnes Goliath.
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
13. maj 2015 kl. 11:59 #133201
Henrik PerssonDeltager- Planet
Hvis I virkelig keder jer så meget, så læs dog noget af Erich von Dâniken. Han har materiale, der er mere relevant fx. beviser for besøg af aliens i Sahara.
Kom ikke her!!
uha, uha – det bliver vist en lang sommer…..
13. maj 2015 kl. 12:16 #133203
lindhardDeltager- Super Nova
13. maj 2015 kl. 12:40 #133205
landboDeltager- Nova
Tja OG e.
Vikingerne boede også i huse der lignede skibe i grundplanet. Nogle lod sig sågar begrave i høje, der også havde nogenlunde samme grundplan.
Husker jeg ikke helt galt byggede gamle Noa arken ene mand, en bedrift der ville være totalt umulig for en enkelt mand og udføre i et helt liv.
Hvad historien med at skibet, undskyld Arken, skulle fores med tjære for stå hen i det uvisse. Men tjæren vil ikke kunne tætne skibet alene.
En god historie er det, men hold i virkeligheden, nææææ.
Landbo 2015-05-13 13:03:17 13. maj 2015 kl. 12:58 #133207
chris_hDeltager- Super Nova
13. maj 2015 kl. 13:06 #133209
gertDeltager- Giant
den er altså blevet fundet temmeligt mange gange og se lige denne kommentar i artiklen:
“I don’t know of any expedition that ever went looking for the ark and didn’t find it,” said Paul Zimansky, an archaeologist specializing in the Middle East at Stony Brook University in New York State.
så mon ikke det kræver temmelig meget ønsketænkning….mvh. gert
13. maj 2015 kl. 13:41 #133211
Ja, det kan da godt være, at denne tråd bliver et plaster på
agurketiden.
“Don’t think that you know all the answers” – var der en som sagde.
Erich von Däniken har jeg læst med stor fornøjelse for mange år siden,
og jeg er ikke enig med ham i alle hans teorier, men hvordan flyttede
man kæmpe sten, nogle på over 1000 tons for 2000 år siden?
Og hvordan pokker har man båret sig ad med at tilpasse de kæmpe
granitsten i Cheopspyramidens centrale kammer, så man ikke kan presse
et knivsblad ind imellem dem? Jeg har selv været der, og jeg er meget
forundret.
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
13. maj 2015 kl. 16:27 #133219
Henrik PerssonDeltager- Planet
Med al respekt for din forundring, Torben: Det betyder jo ikke, at ting ikke kan lade sig gøre.
For mig er svaret ganske enkelt: viden, erfaring og talent.
Her er et ganske fint eksempel, jeg faldt over tidligere i dag:
http://ekstrabladet.dk/vrangen/nettet-i-chok-det-ligner-et-glas-med-vand-men-det-er-det-ikke/5562633Det er ikke så meget effekten, man forundres over – den er velkendt; men mere hvordan den produceres. For mig er det meget lig din forundring over nøjagtigt sammensatte sten i pyramiderne.
Jeg må indrømme, at jeg ikke har læst Erich von Dänikens siden jeg var ganske ung, inden min analytiske og kritiske sans var særlig veludviklet
Men historierne gjorde så stort indtryk på mig den gang, at jeg stadig husker dem. Jeg tror, vores hjerner er sådan indrettet, at hvis historien er fascinerende og spændende nok, vil hjernen gå meget langt for at tro på den. Vi kender nok alle den der “Tænk, hvis det var rigtigt” fornemmelse. Derfra er der ikke langt til “Det er nok rigtigt”.
13. maj 2015 kl. 17:33 #133222
landboDeltager- Nova
Torben Taustrup wrote:
Erich von Däniken har jeg læst med stor fornøjelse for mange år siden,
og jeg er ikke enig med ham i alle hans teorier, men hvordan flyttede
man kæmpe sten, nogle på over 1000 tons for 2000 år siden?
Og hvordan pokker har man båret sig ad med at tilpasse de kæmpe
granitsten i Cheopspyramidens centrale kammer, så man ikke kan presse
et knivsblad ind imellem dem? Jeg har selv været der, og jeg er meget
forundret.
mvh
Torben
Nu er jeg ikke så belæst, men pyamiderne blev bygget af en hær af meget dygtige håndværkere, der er efterkommere af det samme folk der ca. 50.000 år før vandrede/sejlede helt til Australien. Men hvorfor undres og ikke bare lykkeligt lette på hatten for de folk der har kunne udføre så store ting.
14. maj 2015 kl. 10:34 #133244
Hej Leif
Jeg bemærkede, at du har skiftet signaturlinje siden i går. Hvad var det nu der stod i den?
Tegningen af glasset er imponerende flot Henrik, men rent teknologisk rangerer den på et langt
lavere stade end pyramideprojektet.Jeg ved ikke, hvordan man har fundet ud af det, men det siges, at Cheopspyramiden blev bygget
på 20-30 år. Hvis man dengang havde en arbejdsdag på 12 timer, så skulle der lægges en sten
hvert andet minut – sten med en gennemsnitsvægt på 2,3 tons. Det er da noget af en bedrift,
når man samtidigt skal huske på, at pyramiden indeholder et omfattende gangsystem, kanaler og
rum af varierende størrelse.
Spørg lige en stenhugger, hvor lang tid det taget at hugge en sten på 2-3 tons til, når man kun
har kobbermejsler og træhamre til rådighed. Godt nok er hovedparten af stenene af kalksten,
men en stor del er i granit, og mange af disse meget tungere. Granitten stammer fra Aswan, som
ligger næsten 700 km mod syd. Man mener, at den er sejlet op ad Nilen – en sejltur på over
800 km – heldigvis i medstrøm.
Der skrives meget om besøgende fra rummet. Forhistorien over hele verden er fuld af beretninger
om flyvende fartøjer og guder fra himlen.
Hvis man tror på, at vi er de eneste levende væsener i hele universet, så har vi måske et problem.
Hvor tror I at vi selv er om 100 år? Teknologien er i en rivende udvikling, og næsten al rumfart er
i dag baseret på, at vi en dag selv skal kunne forlade planeten. Først skal vi bosætte os på Mars
eller Månen, og derefter skal vi videre ud – er det ikke planen?Beretningen om den store oversvømmelse findes, og måske er der noget om, at denne flodbølge
dannede Sortehavet som Bjørn skriver. At oversvømmelsen skulle skyldes et regnvejr der varede
i fyrre dage kunne få så vidtrækkende konsekvenser lyder ikke sandsynligt.
Månen kan jo rejse en tidevandsbølge på 15 meter. Måske har et andet himmellegeme passeret
Jorden, og har derved udvirket den tidevandsbølge, som kunne få vandet op i et par kilometers
højde? Usandsynligt? Nogen har i så fald kunne forudse denne passage og advare Noah.Måske er historien om Noahs Ark blot en metafor som skal forklare, hvorfor nogle var udvalgt
til at leve, og en hel masse andre skulle slås ihjel. Det er jo rigtigt, at det virker som en uover-
kommelig opgave at bygge så stort et skib, men på den anden side, hvis de kunne bygge
pyramiderne, så kunne de nok også godt finde ud af at flikke den lille plimsoller sammen ikke?mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
14. maj 2015 kl. 13:49 #133253
nightskyDeltager- Neutron star
Hhhmmm
En gruppe af evangelister fandt noget træ på stået at være 4.800 år gamle, på toppen af
bjerget Ararat. De er “99,9 procent” sikre på det er et Noahs ark.FOX News bringer historien, så er det jo rigtigt, he he
Siden er der ikke dukket et eneste videnskabelig bevis op, hhhmmmm
Men FOX og deres produktionsselskaber kan tjene penge på historien og derfor kan historien
ikke bare dø.Vend tilbage når du er blevet ædru, og du har set hele filmen
Filmen er problematiskAllerede her er der rigeligt til at man skal være stærkt tvivlende.
Denne Ararat ark er i mine øjne helt klart et svindelnummer – som alle de andre har vist sig at
være. Bl.a. fordi historien om Noas Ark er en fortælling baseret på andre tilsvarende fortællinger,
og mange af disse stammer helt sikkert fra menneskets mærkelige ønske om at tilbede et eller
andet, når man ikke lige kan forklare ting. Mennesker har tilbedt alt muligt underligt, sten, dyr,
astronomiske objekter, ild, vand, Ron Hubbard, penge, teknologi, ja listen er lang.“Der går sjældent røg af en brand uden der er ild” – biblens fortællinger har masser af sådanne
eksempler, bl.a. beretningen om Jesu fødsel, f.eks. var der ikke en befaling fra Kejser Augustus
om at verdens skulle skrives i mandtal på det tidspunkt og dem der var, foregik ikke på den
måde som beskrevet i biblen. Så en af de vigtigste begivenheder i kristendommen er forkert
beskrevet og der er pillet ved fakta.
http://ing.dk/artikel/jul-med-overnissen-10-dec-kunne-kejser-augustus-virkelig-skrive-al-verden-i-mandtal-134641Der er ingen videnskabelige beviser for den store oversvømmelse mig bekendt, udover de kendte
ting som tsunamier, uvejr, Scablands/istids oversvømmelser o.s.v. Desværre ser man flere og
flere steder på nettet hvor videnskab bliver blandet sammen hokus pokus som kreationisme.
Det er faktisk svært at finde fornuftig velunderbygget og fakta baseret viden om dette. Det
drukner i støj fra alle mulige kristne grupperinger.Pyramiderne, WIKI har en fin side om dette, jeg vil mene den alene kan afvise enhver form for
myter omkring bygningen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Egyptian_pyramid_construction_techniques“Spørg lige en stenhugger, hvor lang tid det taget at hugge en sten på 2-3 tons til, når man kun
har kobbermejsler og træhamre til rådighed.” – jo det har man gjort flere gange og der er ikke
noget problem i dette.Jeg vil faktisk sige, når ting undersøges nærmere så viser det sig
“Der er sjældent ild selv om der er røg”Forsat god sommer.
Nightsky 2015-05-14 14:19:54 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Er Noahs Ark fundet?' er lukket for nye svar.