› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Er Heritage 76mm Dobson noget værd?
- Dette emne har 4 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 7 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 667 times
-
ForfatterIndlæg
-
28. juli 2009 kl. 23:30 #18897
tcb82- Asteroid
Godaften.
Dette begynderteleskop http://www.lyra.dk/details.asp?prodid=heritage76&cat=101 , er det noget som kan bruges til en absolut begynder?Det eneste kendskab jeg har til stjernehimlen og teleskober er via “Stjerneguiden”, så det er meget begrænset.Jeg bor på 2.sal midt i Helsingør, så her alligevel en smule lys rundt omkring om aftenen – det spiller vel også ind?Jeg vil gerne kunne komme væsentlig tættere på Månen og kunne se lidt flere detaljer, end blot det som de her billige legetøjs-teleskober kan. Vil også gerne andre planeter hvis det er muligt.Så det store spørgsmål er: Kan det bruges til noget seriøst? Eller er det et stykke “legetøj”?Pft :0)28. juli 2009 kl. 23:43 #18899
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Hei Mikkel og velkommen til forumet!
For en voksen person som vil ha et teleskop til litt seriøs bruk, er dette i kategorien “legetøj”. Men det kan passe til barn eller ungdom (f.eks. ett teleskop til alle i en skoleklasse) som aldri har sett i et teleskop før.
Var jeg deg, ville jeg nok legge litt mer penger i mitt første teleskop.
Bjørn T. Jønsson 2009-07-28 23:44:37 Mvh,
Bjørn28. juli 2009 kl. 23:52 #18900
tcb82- Asteroid
Bjørn T. Jønsson wrote: Hei Mikkel og velkommen til forumet!
For en voksen person som vil ha et teleskop til litt seriøs bruk, er dette i kategorien “legetøj”. Men det kan passe til barn eller ungdom (f.eks. ett teleskop til alle i en skoleklasse) som aldri har sett i et teleskop før.
Var jeg deg, ville jeg nok legge litt mer penger i mitt første teleskop.
Hej Bjørn og tak for dit hurtige svar!
Hvad vil du anbefale mig? Jeg har kigget lidt inde på shoppen og har fundet disse her(prisen spiller nemlig også ind):Men der er en utrolig stor mængde nye begreber som jeg aldrig har hørt før, så hvis jeg gik ned i en butik, ville jeg nok hurtigt blive forvirret.Men ville nogle af disse 3 kunne bruges til mit formål?Igen – tak!29. juli 2009 kl. 00:12 #18901
k_holstDeltager- Nova
Jeg ville helt klart vælge 90 f/10!
Den vil være rigtig god til månen, planeterne, dobbeltstjerner og stjernehobe. Den vil også kunne bruges til nogen af de klareste galakser og tåger.De to andre er for små, så du vil MEGET hurtigt blive træt af dem.29. juli 2009 kl. 05:06 #18905
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Jeg er enig med Kim. Av de tre er den midterste, Evostar 90 f/10, det beste valget.
Det med å anbefale noe på generelt grunnlag er vanskelig, Mikkel. Jeg er ikke mer enn nybegynner i faget selv, og hvis man skal anbefale noe bør man vite mest mulig om behovet før man sier noe. Dessuten vet vi at behovet nesten alltid endrer seg – noen ganger hurtig etter kjøp. Så avhenger det jo av budsjettet man har og evt. fremtidig behov man ser allerede nå.
For mitt eget vedkommende ble jeg skuffet og ville ha noe mer, allerede etter et par gangers bruk av mitt nye teleskop. Jeg ble frustrert over at jeg ikke fant så mye på nattehimmelen og da jeg til slutt fant noe, mistet jeg dem ut av syne hele tiden, så jeg innså at jeg hadde gjort noe dumt da jeg ikke kjøpte motorstyring og GoTo. Men det var meg. Andre kan ha andre behov og ønsker, selfølgelig. Allikevel kan det være lurt å følge litt med i faget en stund, se hva andre har kjøpt, og melde seg inn i en forening hvor man kan treffe andre amatørastronomer og spørre dem, før man kjøper noe.
Du vil også få forskjellige svar, avhengig av hvem du spør. De fleste vil dog legge vekt på monteringen (stativet) og si at den er den viktigste enkeltdelen i et oppsett. Da tenker man fremover og at behovet endrer seg med tiden, slik at man slipper å bytte ut monteringen hele tiden.
Når det er sagt, har du fortalt oss at ditt nåværende behov er å observere månen, og andre planeter hvis mulig, og at du vil ha noe som kan brukes til noe seriøst. Det siste er ikke lett å si noe om – hva er “noe seriøst”? Det kan bety én ting for deg, noe helt annet for andre. Men vi skal jo tolke det etter beste evne og godvilje, og da passer Evostar 90 til det formålet. Noen fjerne planeter vil kanskje bli vanskelig å se, og andre kan se små ut, men du får en bra kikkert til en rimelig penge.
Jeg har full forståelse for at mange ord og uttrykk er forvirrende, det er det for meg også! Noe lærer man dog etter hvert som man snakker med andre. Dette forumet er således et ypperlig sted å være for å lære mer. Ellers finnes det jo f.eks. ordlister og guider rundt på nettet som forklarer forskjellige ting.
Her er en ordliste på norsk: http://www.astronomi.no/ordliste.html
Bjørn T. Jønsson 2009-07-29 05:12:25 Mvh,
Bjørn -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Er Heritage 76mm Dobson noget værd?' er lukket for nye svar.