Er du medlem af en astronomisk forening.

Fora ASTRO-FORUM ASTROTRÆF OG KLUBSNAK Er du medlem af en astronomisk forening.

• Dette emne har 10 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 3 måneder siden af mikkellund. This post has been viewed 482 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

lehmann
      • Super Giant

Jeg vil gerne starte en debat omkring medlemsskab af astronomiske foreninger.

Jeg har aldrig selv fået taget mig sammen til at melde mig ind.

Og jeg vil gerne lægge ud med hvorfor.

Hjemmesiderne for de astronomiske foreninger på Sjælland ser ganske enkelt dødsyge ud.

De få arrengementer der ser spændende ud kan man jo melde sig til uden at være medlem alligevel (starparty, foredrag) så hvorfor melde sig ind. ?? Ouch

Meen jeg kunne jo tage grueligt fejl Wink

Hvad siger i andre er i alle medlem af en forening, hvorfor og hvorfor ikke ??

bjoern.andersen
        • Main Sequence

hej

Jeg giver dig helt ret, klubbernes hjemmesider er nok ikke det mest opløftende man finder på nettet, men dit spørgsmål om hvorfor man evt. skulle vælge at være medlem af en Astroforening taler egenligt for sig selv, med mindre man er af den type som bare sætter sig ned og lader andre om det sjove.

Der foregår et særdeles aktivt liv i de klubber jeg kender til, man mødes, diskutere, observere, lære, lære fra sig, deler sin fornøjelse med kikkerterne/teknologien/himmelrummet mad andre, og så ikke mindst har man et hiobbyfællesskab som jeg syntes er særdeles værdifuldt.

(medlemsskaren er jo ikke så talstærk som i fodboldklubberne, men det er mennesker som har en god hobby, og som ikke går af vejen for at nyde nattehimmelen, let frysende, men med anstand og varm påklædningWink)

Jeg tror du vil blive positivt overrasket hvis du vælger at deltage i det astroklubliv som udspiller sig rundt omkring i det Danske land.

Lars Malmgren
        Deltager
          • Super Nova

Jeg er medlem af Astronomisk Selskab, som er landsdækkende.

Jeg har selvfølgelig overvejet en lokal klub, men da der faktisk ikke er nogen astro-klub, der er særlig lokal i mit område, så faldt valget på Astronomisk Selskab.
          Da jeg bor i Frederikssund i Nordsjælland var foreninger som NOVA og KAF umiddelbart oplagte, men NOVA hører til i Helsingør og virker meget lokalt orienteret til Helsingør-området trods deres navn: NORDSJÆLLANDS ASTRONOMIFORENING, og så er der noget af en køretur derop.
          Og jeg kan ikke lige se fidusen i at tage til KAF i København for at se på stjerner Embarrassed
          De øvrige foreninger på Sjælland ligger for langt væk til at jeg ville deltage på deres møder.

Men det er jeg egentligt ærgelig over, da det er mit indtryk at der er ganske meget aktivitet i de forskellige klubber, så jeg kan kun nikke genkendende til aktivitetsniveauet.
          Alene at dømme dem på deres hjemmesider er forkert synes jeg.
          Tænk på, at deres hjemmesider altid er lavet af medlemmerne selv, måske et bestyrelsesmedlem, der allerede har masser af opgaver.
          Ikke alle klubber har lige en HTML-nørd der er fyr og flamme for at lave den fedeste hjemmeside. Der er faktisk ret meget arbejde i det og ofte er det enkelt personer, der trækker det tunge læs.
          Mange vælger at lægge kræfterne i at lave nogle interessante medlemsarrangementer, foredrag og starparties.

Jeg har haft fornøjelsen at lære amatør astronomer fra hele landet at kende ved at deltage i diverse arrangementer. Det kan klart anbefales !

Derfor: Kontakt et bestyrelsesmedlem fra klubben og aftalt at møde op på et af deres møder/arrangementer. Mød menneskerne. Beslut så bagefter om du vil være medlem.
          Eller som minimum, meld dig ind i Astronomisk Forening. Det koster next to nothing!

http://www.astronomisk.dk
          http://www.kaf-astronomi.dk
          http://www.montebelloobservatoriet.dk

Lars Malmgren2008-11-19 10:48:45

mr.mox
            • Nova

Jeg er medlem af Astronomisk Forening for Køge Bugt, og deltager ofte i både foredrag og medlemsmøder.

En af fordelene vil at være medlem er at man så for lejlighed til at komme ud med sin interesse til andre, fx i går hvor vi fremviste stjernehimlen for offentligheden på Køge Bibliotek. Jeg kunne selvfølgelig også som privatperson stille min op på torvet med min kikkert, men det gør man jo nok ikke….

Mange af foreningerne ligger også inde med udstyr, man som medlem kan låne.

henrik
            Deltager
              • Nova

Jeg er medlem af KAF og har også været medlem af (var med til at starte) NOVA.

jeg må sige at mit problem med foreningerne er tidspunktet: kl 19.30 hvor de jo typisk har arrangementer er MIDT i børnenes spise-/bade-/puttetid.

Mao. ikke særlig småbørne-helidigt.

Mht. hjemmesiderne må jeg give dig delvist ret: Lie præcist KAF/Nova’s er ret gode på hver sin måde: Novas “aktuelle himmel” og KAF’s medlems-services er da klart over gennemsnittet.

Men nej; Design osv. er måske ikke rigtigt spændende.

Når man tager til en forening oplever man også en klar overvægt i retning af midaldrene mænd (45 og derover). kvinder og unge er i alt fald dårligt repræsenteret.

Det vi ser er jo “virtuelle foreninger” der opstå rundt omkring i forummer som dette. Der er gennemsnitsalderen lavere og dialogen hyppigere. Også meget lettere ved tastaturet 24/7.

Generelt har foreningslivet det jo ikek så godt, så det er nok bla. noget strukturelt i samfundet at vi ikke har tid og at man flytter aktiviteter hjem i privatsfæren (Telefonien er eksploderet, Biograferne dropper til fordel for video, og internettet (fx. dating, shopping, oma) overtager større dele af vores kommunikation og adfærd

Torben Taustrup ynder at se på foreningerne som “klubber” fremfor traditionelle foreninger og det er nok rigtigt et langt stykek af vejen.

Så summa summarum: Jeg synes Lars’s forslag oma t tage ud at kigge og se om det er noget for dig er et godt råd.

tommyf
              Deltager
                • Neutron star

Jeg er også i KAF, er med til de møder jeg kan, dvs alle på Kroppedal, ikke dem i byen, jeg vil ikke derind med bilen, det ender tit med ridser i lakken derind, så jeg kommer kun til dem i Kroppedal, dvs 45/50%.
                De gutter der er der er meget flinke og ligeud, men det er lidt svært at komme ind i deres ‘verden’ da de fleste har kendt hinanden i årevis osv, men for de små penge et medlemskab koster er der ingen undskyldning, oia så støtter man da astro foreninger i Dk.

Jeg savner et meget mere aggresivt fangarm når et nyt medlem ankommer, et der søger for at han/hun bliver viklet ind i medlemslivet og ‘fasthold’

Eks ville jeg gerne arbejde med deres 14″ og har meddelt det men der er aldrig kommet noget tilbage, måske er de lidt nervøse over udstyret, meeen mine egen progs er noget mere avanceret 🙂
                Så det er bare at komem igang i foreningerne og være mere aktive i udbredelse af deres eksistens,,, og meld jer ind, det kan det kun blive bedre af.

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Tommy hvis du er medlem er det vel også din 14″?

Hvad skal der entenlig til at komme til at lege med den, er der nogle der ved det?

tommyf
                  Deltager
                    • Neutron star

Nej, den er forbeholdt til fremvisnings aftener, men den burdes udnyttes meget mere NÅR den er kolemeret, den er ret simpel at bruge, taget er lidt tricky og skal glides til side med forsigtighed.
                    Kunne være ret fedt lige at smække Atikken på og lave lidt stjernehobe.

camilla
                    Deltager
                      • Giant

Du skal melde dig ind i en astronomisk forening hvis du gerne vil mødes “face-to-face” med folk med samme interesse som dig, og økonomisk vil støtte de initiativer som foreningerne laver. De er jo ikke gratis at arrangere Star Parties og hvad ved jeg..

I Astronomisk Forening for Køge Bugt, som jeg selv er medlem af, kan man som ikke-medlem godt deltage i vore foredrag (dog oftest mod betaling), men mange andre arrangementer er forbeholdt medlemmer. Det er fx stjernekiggeraftener og de arrangementer som har et mere socialt tilsnit (medlemsmøder, juleafslutning, sommer- og vinterudflugt mv). Medlemmerne bidrager med formidlingsaktiviteter som fortovsastronomi, skolebesøg eller stjernekiggeraftener for alment interesserede – fx var i på Køge Bibliotek i går aftes. Vi er medarrangør af Stevnstræffet, hvor alle kan deltage (det er også hyggeligt at møde folk fra andre foreninger), men vi har også weekendtræf som er forbeholdt medlemmer.

Al arbejdskraft i foreningerne foregår frivilligt, så ind imellem er der måske ting der halter. Vores hjemmeside fx er ikke opdateret grafisk i umindelige tider, men vi mangler et medlem som kan finde ud af den slags og samtidigt har tiden til at gøre det. Personligt er jeg ligeglad med hjemmesiden fordi jeg primært går på landsdækkende sites når jeg vil have nyheder, debat mv.

Jeg er forresten også medlem af Astronomisk Selskab, som er landsdækkende. Jeg går til deres foredrag og så bruger jeg ind imellem Wieth-Knudsen Observatoriet, som er udstyret med en 16″ Schmidt-Cassegrain. Der er sovepladser, bad og køkken i huset. Jeg har ikke sommerhus. Jeg har istedet nøgle til WKO Smile Jeg drømmer også om at rejse med de andre medlemmer til Shanghai i 2009, men har endnu ikke besluttet om jeg kan tage af sted.

I forskellige regi’er møder jeg tit medlemmer af andre foreninger, og det er hyggelige folk. Jeg kan varmt anbefale at man prøver et medlemskab i en forening tæt på dig. Der er en oversigt over foreninger i Danmark på Astronomisk Selskabs “Astronomisk Guide”:

Min egen lokale forening er Astronomisk Forening for Køge Bugt:

spatzek
                      Deltager
                        • Super Giant

Hej Tommy og co.

Jeg må vist hellere svare på dine kommentarer omkring KAF. Vi er ved at redefinere vores tilgang til nye medlemmer. Den nye introgruppe arbejder på sagen og har givet en melding til bestyrelsen at de snart er klar til at tage fat.

Foreningen har en del udstyr, som skal bruges af en lang større kreds af medlemmer. Det nye lokale/depot til opbevaring af kikkertudstyr, som i disse måneder er ved at blive renoveret vil netop sikre en bedre tilgang til udstyr og en mere rationel og hurtig metode til bare at bære tingene ud, i stedet for at skulle pakke ting ud af kasser fra et varmt lokale. Både foreningens kikkerter og eget udstyr vil der blive plads til. Jeg vil regne med at lokalet bliver implementeret i løbet af feb. måned næste år. Hovedinstrumenterne er en 12″ Meade LX200 og en meget fin 20″ Obsession f/4 Dob. Dertil div. kikkerter og tilbehør. 14″ Celestron teleskopet findes ude i skydetagsobservatoriet som et forevisningsinstrument til publikum. Det er museet Kroppedal der ejer udstyret, men stiller det til rådighed for KAF, når der ikke er forevisninger. Opstillingen er en Paramount GT-1100, som er en meget fin opstilling, hvis det ikke var det lille men.., at optillingen faktisk er beregnet til remote brug og til særdeles seriøst brug af enkeltpersoner. Hvis man ikke er særdeles dus med opstillingen kan den nemt “hoppe ud af greb”, og dermed ryger T-pointningen, og den kan ikke så ikke levere GOTO pointning der kan bruges til noget fornuftigt, og det handikapper hele brugerniveauet set fra KAFs side. Observatøren skal altid kunne regne med, at han til offentlige forevisninger kan regne med, at opstillingen fungerer, så derfor rører man ikke rigtigt ved tingene de andre dage.

I kan se lidt specifikationer og en demo her: http://www.buytelescopes.com/container.asp?dest=/manufacturers/software_bisque/paramount.htm

Vi skal snart i en dialog med Kroppedal om indkøb af en mere “simpel” opstilling, der kan bruges mere brutalt, så alle interesserede KAFer kan bruge den.

Så derfor er Paramounten i princippet salgsmoden, så hvis nogen er interesserede i at købe med semi-pro udstyr, så send mig en mail med en pris.

KAF har også en 12″ refraktor på Brorfelde Obs., der også skal mere i brug. Pt har vi problemer med noget interferens med strømmen, der giver en bøvlet omgang med at GOTO systemet pludselig stopper, så man skal realigne systemet. Da Brorfeldes fremtid er usikker, så har bestyrelsen valgt ikke at poste flere midler i en opgradering af udstyret, før vi kender fremtiden for stedet.

mikkellund
                          • Giant

Hej

Jeg tillader mig lige at poste kortet over astronomiske foreniner i danmark.

http://maps.google.dk/maps/ms?ie=UTF8&hl=da&msa=0&msid=105280264644048168996.00045a21eb65be0e672bb&z=7

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
                        • Emnet 'Er du medlem af en astronomisk forening.' er lukket for nye svar.