er dette udstyr godt til astro foto galaxer tåger

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? er dette udstyr godt til astro foto galaxer tåger

• Dette emne har 24 svar og 14 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af jens. This post has been viewed 839 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 25 i alt)
  • Forfatter

johnny
      • Asteroid

Hej

er det et okay valg…?

Jeg har et Canon 450D 12.2 mega pixel kamera

som jeg vil prøve at bruge til astro foto

jeg har bestilt en Meade ETX back cell adapter +
      så jeg kan montere en Meade Serie 4000 f/6.3 focal reducer

+T-Adaptor og T-Ring

Er der nogle der kan anbefale

noget software angående behandling af billederne

eller er det ligegyldigt ?

eller kan man bruge

et hvilken som helst fotosoftware til det ?

Smile

rigo
      Deltager
        • Super Nova

Hej, tillykke med udstyret…. har dog en mistanke at det ikke ville blive foto godt med den Meade ETX-125PE (Premier Edition) hvis mere en visuelt instrument, Så hvis dine forventninger virkelige er astro fotos, så byt den hvis du kan 🙂 http://www.rigorigo.dk2009-01-05 18:57:15

johnny
          • Asteroid

ok skal jeg opgradere til en Meade 8″ LX90ACF ville

opal
            • Moon

Hm… der var lidt snak på CN om at tage billeder med en scope på F10 og F15… generalt tror jeg den lød på at man skulle have en autoguide for at ellers ville det være for svært.

Her er linket… http://www.cloudynights.com/ubbthreads/showflat.php/Cat/0/Number/2840601/page/1/view/collapsed/sb/5/o/all/fpart/1

Ang software, så kan du bruge DeepSkyStacker ( masser af nyttig info om astrofoto i hjælp funktionen) dette er Freeware, altså gratis.

Til behandling af billeder. Fotoshop Lightroom, og Photoshop generalt.

Og så kan du regne med at bruge meget til foran computeren for at efterbehandle dine billeder Wink

Men held og lykke..

opal
              • Moon

wow..noget af et pris spring der… Jeg bruger bare en 6″ Newt.. købt for 3000 med en lxd 75 mont Big%20smile (lidt billigt, men virker)

Opal2009-01-05 19:19:45

johnny
                • Asteroid

Big%20smile ok tusind tak

jeg må jo bare prøve at se hvad jeg får ud af det Smile

ellers må jeg sælge det og opgradere Wink

det vil sige at f10 og f15

har stor betydning og det kun kan blive bedre hvis man kommer længre ned

i f forholdet ?

jesper
                Deltager
                  • Neutron star

En ETX 125 vil være udemærket til at fotografere Månen og planeterne, men ikke så velegnet til tåger og galakser. Generelt er et højt f/forhold godt til solsystemet og et lavt f/forhold godt til deepsky.

Vær også opmærksom på at den focal reducer du har bestilt er beregnet til en anden type teleskop (Schmidt-Cassegrain) og muligvis ikke vil virke særlig godt med ETX’en.

LX90 ACF kan være god til at fotografere både solsystemet og deepsky objekter, men den lange brændvidde er måske lidt af en mundfuld at styre for en begynder.

andreas.v
                  Deltager
                    • Main Sequence

Altså nu skal det lige siges at jeg ikke har ikke har meget forstand på Astrofotografering, men Mark Sibole har da taget et par Astrofotos med en ETX 125

mikkellund
                      • Giant

Hej Johnny

Velkommen til.
                      Der er godt nok gang i dig, pas på du ikke brænder ud i astrofoto, det kræver meget tålmodighed og øvelse.
                      Jeg vil HELT klart anbefale dig at købe denne bog astrofoto: http://www.astrofoto.dk/Astrofoto.html
                      Den vil give dig de fleste færdigheder du SKAL bruge. Fik selv bogen i julegave den er rigtig god.

ksondergard
                      Deltager
                        • Giant

Virkeligt flot billede, hvor fandt du billedet fra Mark Sibole?? Kan du evt. ikke oplyse linket Andreas ;0)

rigo
                        Deltager
                          • Super Nova

Hej igen, jeg tror du skal finde noget ala TommyF, han er ved at være inde på sporet. Også Kent har noget af det rigtig til nybegynder til rigtig astrofoto, også når du bliver beder kan det bruges… Men kun hvis det virkelige gælder astrofotos, ellers er det fint nok udstyr du på tænker dig. Det er svært at råde til noget, da det virkelige er mange forskelige ønsker/bruger til, og vi er alle forskelige med hensyn af forventninger.

Lad være med at kik på de foto eks. som de har på Meade siden (heller nogen rigtig private astro sider), det halve er “fusk” på Meade siden, da man slet ikke ved hvad de har brugt af ekstra udstyr, til mange kr.

http://www.rigorigo.dk2009-01-05 22:00:54

andreas.v
                          Deltager
                            • Main Sequence

Jo Kent har er linket: http://www.meade.com/dsi_ii/marksibole/index2.html

Mange af billederne er også taget med en LX200, men der er nogle få, som er taget med ETX 125!

stefan.oellegaard
                              • Planet

For at citere bogen Astrofoto: “Alt i alt er en velkollimeret Newton af fin optisk og mekanisk kvalitet, et af de bedste astrofoto instrumenter der findes. Sådan et kan konkurrere med alle andre teleskoptyper, både til deepsky og planetfoto. Newton teleskopet er vel nok det design, der giver mest for pengene”

Hvis det skal bruges til deepsky, så er en Newton et godt bud. De er billige, men de er store. Ellers er der også refraktoren (linsekikkert). 2 eller 3-linsede APO’er med et f/forhold på 6-8 eller lavere med evt. en reducer/flattener, men de er dyre! Schmidt-Newton og Maksutov-Newton kan også bruges. Der er Ritchey-Chrétien (Cassegrain), som også kan bruges, men det er meget dyrt, og ellers teleskoper der bliver kaldt astrografer.

Jeg ville bruge pengene på en Newton af god kvalitet, og en god solid montering, og der vil sikkert være råd til et guideskop og et guidekamera også.

rigo
                              Deltager
                                • Super Nova

En EDPRO80 eller 100 med dit Canon 450D ville være godt, og easy at få noget ud af det med det samme som nybegynder. og så en montering som EQ6PRO eller HEQ5 PRO eller CG5 Advanced http://www.lyra.dk/browse.asp?cat=730

Ville ikke sige en Newton er til helt begynder, alt for meget man skal juster m.m. og driller med størrelse og i vind / balance m.m. og så kan nå fokus drille… http://www.rigorigo.dk2009-01-05 22:51:07

stefan.oellegaard
                                  • Planet

Mark Siboles billeder med 10″ LX200 er jo også ved f/5, og så er der en del billeder med en 80mm APO piggyback på en LX200.

Jeg kan se fordelen med LX200’eren, hvis man kan få den ned på f/5, og der er, at hvis man lader være, så har man også til planetfoto.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 25 i alt)
                                • Emnet 'er dette udstyr godt til astro foto galaxer tåger' er lukket for nye svar.