Er dette normal ved skift af okular?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Er dette normal ved skift af okular?

• Dette emne har 6 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 11 måneder siden af diego. This post has been viewed 27 timessartori. This post has been viewed 27 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

diego.sartori
      • Main Sequence

Hej

Så er det blevet til et par aftener og nætter med teleskopet og en ting der slår mig er at når jeg skifter fra et okular til et andet kan emnet flytte sig temmelig meget i synsfeltet.

Det er ikke rotation imens jeg skifter fra det ene til det andet jeg oplever, mere som om at de forskellige okular ligner forskelligt op nede i diagonalen.

Er det normalt eller det udtryk for “billigt” grej enten hvad angår okular eller diagonal?

Ikke at diagonalen var helt billig.

henrik
      Deltager
        • Nova

Hej Diego

Maksutov’en fokuserer (ligesom SCT’ere ol.) ved at flytte hovedspejlet, så billedet normalt flytter sig lidt når du fokuserer.

Min erfaring med Skymax127 er at den normalt kun flytter sig max 1/4 af synsfeltet.

Men hvis du – når du flytter fokus hen til det andet okulars fokuspunkt – drejer lidt for langt og drejer en smule tilbage igen, burde billedet “falde på plads” igen.

Lyder det bekendt?

Ellers kan det som du også selv er inde på skyldes diagonalen.

Men nok ikke fordi den er dårlig. WO diagonalen har en messing klemnring.

Og hvos dine okularer har en lille indfatninng i blanke stykke du stikker ind i diagonalen (Kaldet barrel) og ringen lige kommer til at spænde på kanten af den, kan okularet kome til at side skævt.

.. også muligt?

Mvh Henrik

diego.sartori
          • Main Sequence

Hej Henrik

Jeg oplever ikke at fokusering flytter meget på lokation af emnet i okular, fokus ændrer sig så klar når jeg skifter fra 20mm til 10mm men det jeg oplever er at emnet kan flytte fra at være midt i “cirklen” til at være i det nedre højre hjørne blot ved at skifte okular, og det undrede mig.

Må lige være opmærksom på det med “barrel”, der er kun barrel på et af mine okular.

Tror faktisk problemet er værst når jeg bruger min Barlow, men det skal jeg lige konfirmere hvis skyerne bryder senere på aftenen.

Lidt off topic, men findes der mulighed for at købe løse beskyttelses “dutter” til okular?

Ikke at jeg regner med at miste dem jeg har, men jeg tænkte mere hvis nu af en eller anden grund uheldet var ude.

diego.sartori
            • Main Sequence

Hmm, har lige været ude og nyde Saturn imens der var hul i skyerne og denne gang oplevede jeg ikke samme problem, var igennem alle okular med og uden Barlow.

Meget underligt, men dog glædeligt at det måske bare var et forbigående “problem”

Er det kun mig der bliver ramt af en eventyrlig lyst til at flyve ud i rummet og røre man står der og kigger igennem sit teleskop 🙂

henrik
            Deltager
              • Nova

Nej. Den trang tror jeg vi alle har

palle.b.
              Deltager
                • Nova

Hej kan Du ikke leve med at tingene flytter sig kan dette evt hjælpe:

hvis du bruger 1,25″ okulare og barlow så sammen med disse. :
                Det er altså noget lækkert isenkram Tongue

diego.sartori
                  • Main Sequence

Det er lækkert grej du linker til palle

Ryger lige over i ønskekurven sammen med Baader Maxbright Binoviewer

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Er dette normal ved skift af okular?' er lukket for nye svar.