› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › er dette noget?
- Dette emne har 10 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 3 måneder siden af natteravnen. This post has been viewed 806 times
-
ForfatterIndlæg
-
15. november 2017 kl. 06:40 #313554
Freddy FischerDeltager- Asteroid
Hej,
Jeg leder efter en kikkert til mig søn, og ved ikke ret meget om det. Nu kan jeg se en TS-Optics Megastar1550 – 150/1400 mm beginner telescope on EQ3-1 Mount på tilbud. Nogen som ved om dette er noget værd? og hvis det er hvor meget sådan en koster ca brugt?.
Mange tak for hjælpen :):)
15. november 2017 kl. 06:54 #313555
clauskafDeltager- Nova
Det er et ganske fornuftrigt valg til en lav pris. Jeg ville til denne pris måske vælge noget Dobson eller måske dette:FLO Det er et par trin op i pris (bemærk £) men det har også fremtiden indbygget
hilsen Claus15. november 2017 kl. 07:13 #313557
Hej Claus, jeg kan muligvis købe denne brugt til 1000 kroner, kan lige se om dem du nævner også bliver tilbudt brugt :). Mange tak for svaret
15. november 2017 kl. 13:39 #313592
clauskafDeltager- Nova
Til 1000,-kr går du ikke galt i byen. Mine forslag kan nok ikke finde brugt endnu, da de er helt nye.
Jeg vil dog også råde dig at tage kontakt til en lokal forening/amatørastronom der kan råde jer i brugen af det
Hilsen Claus
15. november 2017 kl. 15:12 #313599
astrojensenDeltager- Neutron star
Nej, nej, nej! For alt i verden, hold jer LANGT væk fra lige netop disse teleskoper! De har rædselsfuldt dårlig optik og er nærmest ubrugelige.
Thomas, Bornholm
15. november 2017 kl. 18:48 #313606
clauskafDeltager- Nova
Hvilke af dem mener du Thomas? Dem monteret på Sky-Watcher eller det på TS-optics
15. november 2017 kl. 18:50 #313607
clauskafDeltager- Nova
Hvilke af dem mener du Thomas? Dem monteret på Sky-Watcher eller det på TS-optics? Jeg har ikke kigget i nogle af dem, så dit input er velkomment
15. november 2017 kl. 19:17 #313608
olafsenDeltager- Planet
Disse er vel begge to, jeg har en lillebror til TS 150/1400 på 114/500 og det er noget skrammel, jeg kan se at fokuser og medleverede okularer er det samme. Monteringen kan jeg ikke udtale mig om, da jeg ikke har denne.
mvh Henning
15. november 2017 kl. 19:28 #313609
astrojensenDeltager- Neutron star
Jeg mener TS Megastar 150/1400. Optikken er noget bras. Jeg så ikke, at der var linket til et andet teleskop fra et andet firma, derfor blev min kommentar ufrivilligt tvetydig. Sky-Watcher plejer at levere fornuftige ting, men jeg har ikke prøvet lige de modeller, Claus linker til.
Hvis du skal have et godt teleskop til en bundpris, så kan jeg anbefale den her:
Jeg fik prøvet 200mm udgaven til MAF star party i september og den overraskede virkelig positivt. Optikken var virkelig ganske fortrinlig og monteringen meget stabil. Til godt 2000 kr for 150mm udgaven er det et røverkøb, sammenlignet med alt andet. Jeg har selv en 150mm f/8 newton fra Sky-Watcher, men på en ækvatorealmontering. Optikken er god og det er et godt planetteleskop.
Thomas, Bornholm
16. november 2017 kl. 06:02 #313629
Hej,
Mange tak for alle svar, jeg forstår jeg skal holde mig fra den der megastar?. Men da jeg er helt ukendt i denne her verden vil jeg så høre hvad jeg så skal købe. Jeg kan skrue “budgettet” lidt op til ca 2000 kroner. Det er nok ikke meget, men det er det jeg har, og det er som sagt til min søn på 10 år som har stor interesse i rummet :).
http://www.kikkert-teleskophuset.dk/shop/186-messier-ota/2648-bresser-messier-ar-102-hexafoc-ota-teleskoper/ hvad med sådan en så, men der skal vel også et stativ til…..
16. november 2017 kl. 11:09 #313636
natteravnenDeltager- Main Sequence
OTA er uden montering, så den kommer som en ekstra omkostning du skal lægge oven i prisen – så det er rigtigt forstået.
Thomas’ anbefaling vedr dobson er et godt valg da spejl/linsediameter er afgørende for oplevelsen. Et teleskop med diameter på f.eks. 100 mm samler mindre lys end et teleskop med diameter på 150 mm og et teleskops evne til at samle lys er afgørende for oplevelsen.
Med en dobsom skal man dog selv finde objekterne på himlen, der er ingen elektroniske hjælpemidler indbygget, men sådan startede vi fleste af os herinde – og den læring er giver rigtig godt ud.
Iøvrigt velkommen til en spændende hobby!Hilsen
Jens -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'er dette noget?' er lukket for nye svar.