Er dette kamera godt?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Er dette kamera godt?

• Dette emne har 29 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 1 måned siden af michael1987dk. This post has been viewed 1270 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 30 i alt)
  • Forfatter

michael1987dk
      • Main Sequence

Hej alle stjernekikkere. Er dette kamera godt til deep sky foto? På en 10″ dobson.

http://www.elgiganten.dk/product/foto-video/spejlrefleks-kompakt-systemkamera/EOS1300DISBAK/canon-eos-1300d-dslr-kamera-18-55-mm-2-batterier

Der er godt nok kun 6400 i ISO så er bange for det kan blive grynet at se på med så lidt . Der står det kan opgraderes til 12800iso men er nok dyrt besværligt?

Hvad mener i? Mit budget er Ca 3500kr.

Eller at købe et brugt med bedre kvaliteter? Jeg er totalt blank på fotoområdet. Det er helt nyt for mig.

Mvh. Michael.

xplode
      Deltager
        • Nova

En dobson egner seg ikke til deep sky foto pga manglende tracking og sannsynligvis klarer du ikke få fokus heller med speilrefleks på ett slikt teleskop som ikke er ment for foto.

Planetfoto kan du få til men, men det er kansje ikke det du har interesse av?

michael1987dk
          • Main Sequence

Ikke det helt store. Var mest deep sky. Øv. Er der ikke at gøre ved. Hvad er det der gør det ikke egner sig til foto af deep sky? Min dobson er med goto og følgemotor.

Mvh. Michael

xplode
          Deltager
            • Nova

En dobson når den har motorer er fortsatt en alt/az montering så du vil få feltrotasjon i bildet med eksponeringer over noen få sekunder.

Les her for en mer utfyllende forklaring

https://www.quora.com/Can-astrophotography-be-done-with-an-AltAzimuth-mount

Rudi
            Deltager
              • Neutron star

Deepsky foto kan sagtens lade sig gøre med en dobson, jeg så nogle billeder sidste uge som Henrik (Lyra) havde taget med en dob.

/Rudi B. Rasmussen

michael1987dk
                • Main Sequence

Det giver god mening det link Ole! Tak for det.

Men Rudi hvis man skal gøre det med en dobson hvordan skal det så foregå ved du det? Jeg aner ikke ret meget om det så derfor jeg spørger😉

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

Man kan sagtens tage gode deep-sky foto med en dobson (hvis kameraet kan nå fokus!), man skal blot tage mange, korte eksponeringer og så stakke dem. Er eksponeringen ikke længere end to-tre minutter optræder der ikke mærkbar feltrotation på de enkelte frames.

Thomas, Bornholm

michael1987dk
                    • Main Sequence

Tak Thomas. Kan det kamera jeg har linket til bruges til opgaven?

xplode
                    Deltager
                      • Nova

2-3 min er mye lenger det som er mulig uten å få feltrotasjon, kansje 20-30 sek max.

Selv om det tekniske skulle gi mulighet for 20-30 sek eksponeringer så er det fortsatt utrolig vanskelig med ett slikt oppsett, lærekurven er veldig bratt så du må spørre deg selv om du er villig til å investere nok tid til å få det til å fungere så du får akseptable resultater.

Hvilken dobson har du?

michael1987dk
                        • Main Sequence

astrojensen
                        Deltager
                          • Neutron star

En flextube kan nå fokus med alt, for du kan bare justere længden af stængerne, til du når fokus.

Mht. eksponeringstid, så var jeg lidt vel optimistisk – i nogle henseender. Længden af den maksimalt tilladelige eksponeringstid afhænger nemlig af flere faktorer: Hvor meget, man vil tillade, at billedet bliver udtværet i kanten; feltets størrelse; brændvidden; feltets position på himlen; samt observationsstedets breddegrad. Den tilladelige eksponeringstid kan variere fra >10s til over to minutter fra vore breddegrader.

http://autostarsuite.net/forums/storage/19/4981/field%20rotation%20v3.pdf

http://www.stargazing.net/yizen/fieldrotation.html

http://calgary.rasc.ca/field_rotation.htm

Thomas, Bornholm

Rudi
                          Deltager
                            • Neutron star

Ud over artiklerne Thomas linker til, kan du også anvende dette simple udtryk til at udregne feltrotation. Det er et simplificeret udtryk men er stadig tilstrækkelig nøjagtigt. Udledt af Bill Keicher.

Kilde: Digital SLR Astrophotography. Michael A. Covington, p112, ISBN 978-0-521-70081-8.

/Rudi B. Rasmussen

Anonym
                              • Nova

EOS 1100D har været brugt meget til astrofoto, så hvis 1300D er en opgraderet udgave kan du nok ikke gå helt galt i byen. Det er også let at finde diverse adaptere. Det vil aldrig blive lige så godt som et “rigtigt” astro-kamera, men tilgengæld står det jo astro-kameraet med mange længder til almindelig foto LOL

michael1987dk
                                • Main Sequence

Tusind tak for alle jeres gode svar

michael1987dk
                                  • Main Sequence

UpsMichael1987dk2017-01-31 07:50:46

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 30 i alt)
                                • Emnet 'Er dette kamera godt?' er lukket for nye svar.