› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Er det tilladt? Observatorium på hjul
- Dette emne har 7 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 9 måneder siden af alan. This post has been viewed 407 times
-
ForfatterIndlæg
-
3. juni 2013 kl. 21:40 #103841
alanDeltager- Super Giant
Mine tanker om bygning af observatorium begynder at tage form, det samme gør min kones betænkeligheder.
Sagen er at min terrasse er er formet som et L med den korte side vendt direkte mod syd, Mit hus ligger inde i L’et.
Der er ingen tvivl om at det optimale sted for placering af obs. er på hjørnet. Frit udsyn mod øst, syd, vest og nord. eneste forhindring er nord-øst (huset).
Og her kommer så dilemmaet, om sommeren opholder vi os uden for det meste af tiden (mest på den lange side af L’et) og her vil et observatorium ikke pynte på hjørnet. Hvis jeg nu satte hjul på bygningen (Ø =2,6m), så kunne jeg om vinteren have det på den optimale placering, og om sommeren køre det hen hvor det ikke bemærkes. Det kræver selvfølgelig at det fundament+piedestal som teleskopet skal monteres på, kan skilles ad.(mindre problem) og at obs. kan fæstnes til terrassen.(bør også kunne løses, idet det er en træterrasse)
Nu kommer så spørgsmålet, slipper jeg for byggetilladelse, når bygningen er forsynet med hjul?
Mvh Alan
3. juni 2013 kl. 22:04 #103842
mhansenDeltager- Nova
Alan wrote: Mine tanker om bygning af observatorium begynder at tage form, det samme gør min kones betænkeligheder.
Sagen er at min terrasse er er formet som et L med den korte side vendt direkte mod syd, Mit hus ligger inde i L’et.
Der er ingen tvivl om at det optimale sted for placering af obs. er på hjørnet. Frit udsyn mod øst, syd, vest og nord. eneste forhindring er nord-øst (huset).
Og her kommer så dilemmaet, om sommeren opholder vi os uden for det meste af tiden (mest på den lange side af L’et) og her vil et observatorium ikke pynte på hjørnet. Hvis jeg nu satte hjul på bygningen (Ø =2,6m), så kunne jeg om vinteren have det på den optimale placering, og om sommeren køre det hen hvor det ikke bemærkes. Det kræver selvfølgelig at det fundament+piedestal som teleskopet skal monteres på, kan skilles ad.(mindre problem) og at obs. kan fæstnes til terrassen.(bør også kunne løses, idet det er en træterrasse)
Nu kommer så spørgsmålet, slipper jeg for byggetilladelse, når bygningen er forsynet med hjul?
Mvh Alan
Skal det forstås således at konen har betænkeligheder, fordi det ikke er kønt?
3. juni 2013 kl. 22:09 #103843
apollo.13Deltager- Main Sequence
Læs her, det burde kunne give dig svaret
http://www.boligejer.dk/carport-udhus
Vil du være 100% sikker, spørg din kommune.
Apollo 13 2013-06-03 22:11:19
Vh. Morten
3. juni 2013 kl. 22:12 #103844
Den optimale placering betyder samtidig at vi, fra det sted vi opholder os mest om sommeren, mister udsigten til vandet.
Derfor har jeg samme betænkelighed som fruen.
Mvh Alan
Det skal lige siges at det kun er os der vil bemærke det.
3. juni 2013 kl. 22:16 #103845
astrojensenDeltager- Neutron star
Hmmm. Du kunne jo prøve at spørge kommunen, men de ved som regel ikke, hvad et observatorium er og siger nej på forhånd, fordi det er det letteste…
I visse kommuner skal man ikke søge om byggetilladelse til et mindre skur eller drivhus, hvis bygningen er under 10m2 og man kun bygger ét og grunden ikke er bebygget med mere end et vist procenttal af grundarealet. Bygger man så ét til, ja så skal der søges.
Jeg tror såmænd bare, jeg havde bygget det og så set, hvad der skete. Medmindre det selvfølgelig er en større investering og du ikke vil risikere at få en byggesag på halsen oven i købet. Kan det bygges billigt er skaden selvfølgelig ikke så stor, hvis man tvinges til at fjerne det igen, men irritationen er jo den samme.
Thomas, Bornholm
3. juni 2013 kl. 22:22 #103846
På Thurø hvor jeg bor, står der en båd i 80% af haverne hver vinter, det kræver ikke byggetilladelse. Og her er der ingen der tager hensyn til andres udsigt.
Hvis der på nogen måde er mulighed for at slippe for at spørge, så vil jeg helst det, da min bebyggelsesprocent + div. udhuse+drivhuse allerede er stort nok i forhold til grunden.
mvh Alan
3. juni 2013 kl. 22:34 #103848
nightskyDeltager- Neutron star
Jeg er selvfølgelig ikke 100% sikker, men…
Byg løs. Efter juli 2011 skal man ikke have tilladelse til den slags, men man skal overholde
de regler der findes, f.eks. afstand til skel, højde, lokale regler m.v. Så længde det samlede
areal af den slags bygninger ikke overstiger 35 m2, kan du gøre hvad du vil.Spørg din kommune. Borgerservice har PLIGT til at oplyse omregler.
Ellers bare sige du er fra et stort dansk supermarked, så kan du bygge lige så mange ulovlige
m2 som det passer dig uden konsekvens.3. juni 2013 kl. 22:54 #103850
Jeg har det mest som Thomas, og lever efter devisen om tilgivelse i stedet for lov.
De problemer jeg løber ind i, hvis der er nogen der bemærker der, vil nok være afstanden til mit hus. Men mon ikke det går. – Hvis jeg nu monterer en trailerkrog så burde det være nemt at sælge.
Tak for svarene
Mvh Alan
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Er det tilladt? Observatorium på hjul' er lukket for nye svar.