Er det tid til at sige farvel til dette forum?

Fora ASTRO-FORUM FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG Er det tid til at sige farvel til dette forum?

• Dette emne har 65 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 5 år, 8 måneder siden af henrik. This post has been viewed 5993 timesschneider. This post has been viewed 5993 times
Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 66 i alt)
  • Forfatter

Bjarne
    Moderator
      • Super Nova

Jeg er blot en privatperson med en måske lidt speciel hobby, nemlig at følge de fantastiske opdagelser inden for den naturvidenskabelige astronomi. Der er ikke nogen principiel forskel på min hobby og de mere velkendte af slagsen: byggeprojekter. nye teleskoper, digitale kameraer, observationsprojekter, observationsmetoder og den gammeldags naturfilosofiske tilgang med visuelle observationer. Man skal blot undgå at begrænse astronomi til noget med stjerner. Stjernerne udgør under en promille af universets indhold. En snæver definition ville helt udelukke kosmologien, som er det vigtigste astronomiske felt i det 21. århundrede. Alt hænger sammen.

At politik ikke har en plads i astronomien modsiges af historien. Fred Hoyle fik ikke nobelprisen for opdagelsen af grundstoffernes produktion i stjernerne på grund af den stædige kamp for Steady State teorien og provokatoriske udtalelser om liv i kometerne. Jeg har købt flere bøger om astrobiologi for at finde ud af, hvordan livet kan være opstået. Den seneste meget flotte bog er beregnet som en introduktion til emnet på universitetsniveau. Den starter med at fortælle, at man ikke i denne bog får besvaret de store spørgsmål om livet (hvordan det er opstået). Emnet er lige siden 1960 blevet kaldt exobiologi. Jeg købte i 1963 to oversættelse af en svenske biokemikers bøger “Liv, Opståen og udformning” og “Expansion, Liv i universet”. Feltet blev kaldt exobiologi, og det inkluderede oprindelse og spredning. Hvorfor indeholder astrobiologi intet om oprindelse? Ret mystisk. Sagen er blevet opklaret ved læsning af Sarah Scoles bog om Jill Tarters liv med SETI. Der er tale om ren politik. Astrobiologi blev “opfundet” af NASA’s daværende administrator Dan Goldin.

Goldin var lige tiltrådt stillingen i 1992, da han blev indkaldt til en høring om NASA’s spild af skatteborgernes penge på eftersøgning af små grønne marsmænd. Golding var ikke blevet orienteret om et teknologisk projekt på NASA’s Ames center under exobiologi. Goldin følte sig latterliggjort. Projektet gik ud på, at udvikle en multikanal mikrobølge smalbåndsanalysator, som kunne anvendes til at adskille naturlige og kunstige radiosignaler. Beløbet var ganske beskedent (det minder mig om lange folketingsdebatter om et hundehus i forbindelse med Risøs oprettelse). Congressen stoppede bevillinger til al fremtidig SETI aktivitet, herunder anvendelse af offentligt understøttede radioteleskoper. Goldin frygtede for exobiologiens fremtid, så han opfandt det polittisk korrekte felt “astrobiologi”. Ames skulle i fremtiden forske i astrobiologi, så man under høringer kunne sammenligne med astrofysik. Astrobiologi beskæftiger sig med eftersøgning af tegn på kemiske forbindelser, som kan afsløre livsprocesser. Man beskæftiger sig ikke med livets oprindelse, og slet ikke med det mulige udvikling. Denne politik er stadig gældende. Astrobiologi er ren politik.

Jeg kan godt se det uhensigtsmæssige i at have links til videnskabelige artikler under “Nyt fra videnskaben”. Disse opstod som en nem løsning til et praktisk problem. Hvordan genfinder jeg de artikler, som jeg med stort besvær har fundet frem til? Den ideelle løsning ville være et underforum med titlen “Scientific papers”, hvortil jeg kunne flytte disse links med abstracts. Jeg lover, at “Nyt fra videnskaben” kun vil være på dansk, samt at mine indlæg som udgangspunkt vil være beskrivende. Jeg kan dog ikke love helt at undgå formler.

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Tak for jeres kommentarer.

Jeg har flyttet Bjarnes indlæg, så det nu figurerer under “Nyt fra videnskaben”.

mvh
        Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Bjarne
        Moderator
          • Super Nova

Det er jeg faktisk ikke enig i. Jeg blev beskyldt for at udtrykke uønskede holdninger på astro-forum. Jeg mener, at jeg har ret til at forsvare mig. Hele historien om SETI er i sig selv interessant, hvadenten den opfattes som videnskab eller ej. Jeg håber, at flytningen ikke medfører, at ingen gider at læse om det skred i holdninger til SETI, som der øjensynligt er sket.

Bjørn Sandåker
          Deltager
            • Neutron star

Der er flere indlæg som er fjernet fra denne tråden. Hvem har fjernet dem og hvorfor er det ikke givet besked om det i tråden eller på PM?

Mvh,
            Bjørn

Torben Taustrup
            Admin
              • Neutron star

Det er mig som har slettet indlæggene. De er slettet, fordi jeg har flyttet Bjarnes indlæg, og derfor giver det ikke mening at bevare dem. De er ikke slettet for at genere nogen. Hvis man føler sig trådt over tæerne, så beklager jeg.
              Se mit indlæg længere oppe.

Jeg vil mene, at dit indlæg hører til under Nyt fra Videnskaben Bjarne, og det er der også andre der mener.

Er det tid at sige farvel til dette forum? Blev denne tråd jo startet med.

Mvh
              Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Erland
              Deltager
                • Planet

Er det tid til at sige farvel til dette forum?

Jeg må indrømme at tanken har strejfet mig flere gange.
                Jeg meldte mig ind for ikke så lang tid siden, og jeg havde gode forhåbninger til dette forum.

Først var der en masse brok/palaver/diskussion om dette nye forum og om hvordan det var sat op osv.

Nu er der så en masseimport af videnskabelige artikler fra en bruger.

Min holdning til det første(opsætningen af forum), er at det er sundt med kritik, så længe det bliver gjort konstruktivt. Jeg synes det blev holdt på et ok plan, dog fyldte det meget i en periode.

Min holdning til det andet(videnskabelige artikler), er at selvfølgelig skal man have lov til at smide en masse artikler ind, hvis man synes at det bidrager med noget til dette forum.
                Man kan så diskutere om det er hensigtsmæssigt at smide en stak artikler ind på engelsk uden at skrive hvad tanken er bag dem.
                Jeg bliver personligt irriteret over mængden, men det er fordi at hele listen over indlæg næsten kun har været ‘nyt fra videnskaben’.

Jeg synes det er lidt problematisk at have en moderator som ikke kan gennemskue at han træder folk over tæerne ved at spamme andre emner med lange tekster som omhandler noget helt andet end det der er i tråden. Det er provokerende og selv om det nok ikke er ment sådan, så opfatter jeg det sådan.

Et stort problem i dette forum, er at der ikke er så mange indlæg(altså fra forskellige brugere).
                Hvis der var noget mere aktivitet fra flere forskellige, så ville der nok være en større tolerance fra de brugere der er tilbage.
                Jeg prøver personligt at skrive både i dette forum og på Astronet, da jeg mener at det er to fora som har hver deres berettigelse.

Det var så mine 5 minutter… Jeg har, imens jeg har skrevet dette, besluttet at jeg ikke forlader dette forum, men vil prøve fortsat at bidrage med mine gennemtænkte og knap så gennemtænkte indlæg.

Hilsen Erland

Erland Kruse Hansen
                Meade Telescope ACF-SC 203/2000 LightSwitch 8 GoTo

ASTRONOMI FOR ALLE - En facebookgruppe for alle astronomiinteresserede!

Torben Taustrup
                Admin
                  • Neutron star

Det yder godt Erland

Der er sket meget de sidste mange år. Det første forum jeg var med på var noget mere vanskeligt at tilgå. Det var dengang at alle kørte med et telefonmodem, og alle var begejstrede for at kunne meddele sig til ligesindede. Det gik lidt langsomt, men det var en spændende start 🙂

I dag stiller brugerne større krav til funktionaliteten, og det er ikke længere nok, at man kan skrive tekst og indsætte billeder. Nu skal man også have en personlig mailbox, selvom alle har en mailadresse i dag.

Dette forum fungerer fint for mig, så jeg bliver, hvor jeg er 🙂

mvh
                  Torben

Rudi
                  Deltager
                    • Neutron star

Ja, der er sket lidt siden usenet, BBS’er man ringede direkte til og 1200/2400 baud modemmer. Og mon ikke de fleste brugere syntes at PM er en smart feature?

Du er da mere end velkommen til at skrive på astronet.dk, det er alle jo. Jeg mener endda du allerede har et login Torben 😉

Som jeg skrev her: http://forum.local/forums/topic/er-det-tid-til-at-sige-farvel-til-dette-forum/#post-317897
                    …så udelukker det ene forum jo ikke det andet.

Jeg kikker da stadig ind her og svarer en gang imellem på en tråd.

/Rudi B. Rasmussen

Torben Taustrup
                    Admin
                      • Neutron star

Hej Rudi

Du har ret i, at det ene ikke nødvendigvis udelukker det andet. Rent praktisk er det nemmest med kun eet, så man ikke skal tjekke to steder.
                      Det tror jeg, at annoncørerne også vil foretrække.

Jeg er inde og kikke i Astronet i ny og næ for at holde mig orienteret.

Jeg er stadig overrasket over de mange negative reaktioner der kom, da det nye Astro-Forum gik i luften. Det har fra starten været muligt at skrive indlæg.
                      Indrømmet – der har været problemer, men ikke så store, at det har forhindret folk i at indsætte indlæg på samme måde som i det gamle forum.

Jeg har en teori om, hvorfor nogle reagerede så voldsomt – men den holder jeg for mig selv 😉

mvh
                      Torben

Bjarne
                      Moderator
                        • Super Nova

Et måske beskedent argument for tette her forum: Blev det mystiske “mediejævndøgn” opklaret?

Torben Taustrup
                        Admin
                          • Neutron star

Det lyder kryptisk Bjarne. Er der noget jeg har overset i debatten?

henrik.schneider
                          Deltager
                            • Nova

Det nye forum er måske bare for bøvlet at arbejde med Torben.

Status er vel at vi pt. har 3 fortum i dk (norden)

– 2astro.dk, der ser ikke ud til at være meget aktivitet
                            – Astronomiske.dk, hvad skal jeg sige ?
                            – Astronet.dk, en del aktivitet – eller tager jeg fejl?
                            – Lokal forenings forum, små lokale forums i lokal foreninger, dem jeg har oplevet har ej heller meget aktivitet.

Jeg vil ligesom dig Torben foretrække 1 fælles forum, men ikke for enhver pris, det skal være et nemt og brugervenligt forum, og så skal der selvsagt være bred aktivitet.

Hvor ville det dog være dejligt med et og kun et velfungerende forum, men jeg tvivler på det kommer til at ske foreløbigt.
                            det gør jo ikke noget at der er flere fora, men kommunikation er nu nemmere hvis der kun var “en kanal”

mvh.
                            Henrik Schneider

Torben Taustrup
                            Admin
                              • Neutron star

Hej Henrik

Vi kan skrive meget OM forum, men bør vi ikke i stedet skrive TIL forum om det vi går og laver på den astronomiske front?

På forrige ATM-møde fortalte du om dit sokkelprojekt. Kan du ikke gå ind under ATM og fortælle lidt om det?
                              Der er også dit spændende kuppelprojekt, som jeg godt vil høre mere om.

mvh
                              Torben

henrik.schneider
                              Deltager
                                • Nova

Hej Torben

Det kunne jeg så ment sagtens, og det har jeg da også gjort tidligere. Et stykke tid bruge jeg begge forum til at opdaterede min historie om tyvstedgaard observatoriet på. Det stoppede da jeg glemte mit password, eller det bare ikke virkede mere, og jeg kan simpelthen ikke huske lange komplekse passwords, så den eneste grund til jeg igen kan være med her er at jeg skulle svare på en pm, og du hjalp med et nyt password, (jeg jeg absolut ikke kan huske) heldigvis har min pc indtil kunne huske det nye password (jeg kan ikke).
                                Jeg forventer dog ikke det bliver ved med at virke. Jeg nyder at kunne skrive fra den maskine jeg nu tilfældigvis er ved siden af og som sagt så duer det ikke når jeg ikke kan huske passwordet. jeg følger med, men skriver kun sjællent og da slet ikke i en “følgeton” , simpelthen fordi jeg syndes der er frustrerende med det ringe bruger interface.

Torben, jeg skulle gerne opdaterer på 2 – 3 fora hvis der er en bare rimelig sandsynlighed for at jeg også kan komme ind på min konto om 14dage.

Som sagt jeg opdaterer på astronet, og lidt (meget lidt) på facebook gruppen astro forum.dk
                                På dette forum (i dets nuværende setup) bliver det nok kun til lidt kommentarer nu og da, og kun sålænge mit password virker.

Astronet er ligesom dette forum for alle, så Torben jeg ser frem til at møde dig der også 🙂

Torben Taustrup
                                Admin
                                  • Neutron star

Hej Henrik

Det der med password er ikke så vanskeligt. Du skal blot sætte flueben i boksen “husk mig” i WP-dialogboksen.

Jens er så rar, at han skriver om TOC14, spejlslibningsprojektet både på Astronet og her i forum. Det ville være rart, at man kun skulle skrive eet sted.

Jeg nøjes med at skrive om TOC’s tubusprojekt her, for jeg vil hellere bruge tiden til projektet frem for at skulle skrive om det to steder – giver det ikke god mening?

mvh
                                  Torben

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 66 i alt)
                                • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.