› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Er det skyer..?
- Dette emne har 14 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 15 Är siden af mstauning. This post has been viewed 194 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
13. februar 2009 kl. 10:13 #10389
outlookDeltager- Super Nova
Hej gutter.
Venus er som altid en svĂŠr en at fĂ„ ned pĂ„ CCD uden en fokus “dead on”, men med en rĂŠkke forsĂžg og sĂ„dan lidt pĂ„ klods kan det mĂ„ske lade sig gĂžre. Her har jeg brugt en 8″ SCT med CCD webcam og kun et IR/UV cut filter. Men prĂžv engang at zoome lidt ind pĂ„ disse billeder som dog er blegnet lidt i jpeg formatet. Originalerne ser noget bedre ud. Men er det ikke antydning af skyer?FĂžrst i foto i farve: Behandlet i Registax fulgt op af en smule unsharp mask.Og sĂ„ i s/h: Behandlet i Registax osse her med en smule unsharp mask.Selvom Venus nu bliver stĂžrre og stĂžrre bliver den ogsĂ„ smallere og smallere da den har passeret sin stĂžrste Ăžstlige elongation som det hedder. Til sidst er den kun et smalt segl.Og godt nyt, Jesper. Det lykkedes at optage Sirius i sekvenser med op til 4 sec eksponering i fit formatet i nebulosity. Jeg synes bare programmet virker proprietĂŠrt for Iris kan ikke Ă„bne formatet, dvs. det ligner et flat field foto. Jeg optog ogsĂ„ et billede i tiff, men det kan XP ikke Ă„bne, Iris kan men har sĂ„ ikke lĂŠngere en sort baggrund. ???outlook 2009-02-13 09:50:15
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting13. februar 2009 kl. 11:11 #10392
jesperDeltager- Neutron star
Hej Outlook,
Ja det kunne jo godt vÊre antydning af skyer. Billederne er i hvert fald skarpe, men prÞvede du ikke med UV pass nu du var igang?SpÊndende at du fik i fits og tif af Sirius. Nebulosity burde ikke lave sit eget format, men der er mange forskellige slags fits og tif. Maxim burde kunne Äbne dem alle. Har du mulighed for at uploade eller maile dem?13. februar 2009 kl. 12:00 #10396
Jo, jeg har skam da prÞvet med UV pass, men synes ikke jeg kan nÄ fokus. Og med IR pass bliver det heller ikke bedre. Derimod tegner det skarpere med cut filteret, hvilket nok heller ikke er sÄ mÊrkeligt. Jeg mÄ have lavet en form for fokusmaske. Eller hvad?
Jeg kan da maile billederne, men jeg ved ikke lige hvordan jeg gÞr det i dette forum. Uploade dem kan jeg da godt, hvis jeg kan lÄne en server, da min er nede pga. valget af en anden udbyder. Jeg kan jo kun uploade billeder i jpeg formatet i dette her forum.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting13. februar 2009 kl. 13:21 #10417
Hvis du mailer dem til:
jesper snabela ccd-astrofoto dot dkkan jeg lÊgge dem op som en zip hvis der er andre der skulle have lyst til at se pÄ dem.13. februar 2009 kl. 16:39 #10428
tommyfDeltager- Neutron star
Flot, udemĂŠrket overall billede.
13. februar 2009 kl. 17:34 #10434
Takker, men blegner lidt i forhold til originalerne hjemme. Men Sirius filerne er mailet til dig, Jesper. SpÊndende om I kan fÄ noget ud af dem.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting13. februar 2009 kl. 18:12 #10437
Hej Outlook,
Fino. Jeg er lige mÞdt pÄ arbejde, og nÄede ikke at se din mail inden jeg gik, sÄ det bliver fÞrst i nat eller i morgen filerne kommer op.14. februar 2009 kl. 01:44 #10459
14. februar 2009 kl. 12:29 #10471
Hej igen,
SÄ har jeg fÄet kigget pÄ dine billeder. De Äbner fint nok i Maxim og stackingen gik uden problemer. Men jeg kan desvÊrre ikke finde spor af Sirius B i billederne. MÄske har seeingen ikke vÊret god nok.ForhÄbentlig vil Michael eller andre gÞre et forsÞg med filerne.14. februar 2009 kl. 15:07 #10492
Ăgerligt nok! Men tak for forsĂžget. MĂ„ske for ambitiĂžst et projekt. Bortset fra det, sĂ„ skal jeg nok vĂŠre mere varsom med udbrĂŠndingen sĂ„ den ikke er udenfor de 8 pixeler. Glemte jeg da helt at tĂŠnke pĂ„. Men nĂ„r den kommer pĂ„ himlen igen sĂ„ vil jeg da lige prĂžve igen. Det kunne jo vĂŠre, at heldet og seeingen er der pĂ„ et tidspkt.
outlook 2009-02-15 15:23:49
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting14. februar 2009 kl. 15:40 #10498
mstauningDeltager- Black Hole
Der er en ting der forundre mig.. Hvorfor er den firkantet pÄ nogle frames?
Men man ser tydeligt at seeing ikke er god, skal man prÞve med Sirrius B som jo stÄr meget langt nede. SÄ skal seeing vÊre utrolig god, om det er helt klart eller ej betyder ikke noget sÄlÊnge seeing er perfekt.
14. februar 2009 kl. 16:03 #10501
Og Selve Sirrus er brÊndt sÄ meget ud at der ikke rigtigt ville vÊre plads til Sirrus B uden for den afbrÊndte kerne
14. februar 2009 kl. 16:57 #10508
Jeg tror ogsÄ det er seeing det mest handler om. MÄske er det for svÊrt fra Danmark hvor Sirius stÄr sÄ lavt. Det kan ogsÄ vÊre at 10 bit giver for lille et dynamikomrÄde til at fÄ den med uden at Sirius A brÊnder ud over det hele. A er 10.000 gange klarere end B.
14. februar 2009 kl. 17:04 #10510
Mogens.BildsĂžeDeltager- Nova
PĂ„ baggrund af f-forhold og pixelst. blev det tidligere foreslĂ„et, at centrum af B skal findes ca. 14 pixels fra centrum af A (baseret pĂ„ 8″ seperation af A og B, som oplyst af Jesper). Det er vist lidt indenfor det udbrĂŠndte omrĂ„de.
Mogens B
Hilsen Mogens B.
15. februar 2009 kl. 14:31 #10546
Nej godt indefor det afbrĂŠndte đ
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Er det skyer..?' er lukket for nye svar.