Er det helt skævt?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Er det helt skævt?

• Dette emne har 14 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 6 måneder siden af adam. This post has been viewed 1110 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Forfatter

lindhard
    Deltager
      • Super Nova

Nå man opstiller sin ækvatoriale montering, skal den naturligvis stå mest nøjagtigt.

Jeg har altid troet (mener at have lært) at det ikke er så afgørende, om opstillingen er vandret i nord-syd plan, for det finjusterer man med polhældningen.

Derimod er det vigtigt, at den er vandret øst-vest, da den ellers vil køre skævt, når den følger stjernerne.

Nu får jeg så at vide, at også øst-vest er uden betydning, når bare polaksen og azimutten er indstillet korrekt.

Er det rigtigt?

mvh
      Lars

allan_dystrup
      Deltager
        • Nova

Nu ved jeg ikke, hvad moderne elektronisk/computer-kontrollerede EQ-monteringer er i stand til at korrigere for, men for en klassisk rent mekanisk montering (som mine Zeiss TM og Ib samt Vixen SPDX) kan jeg ikke se andet end, at det er lige så vigtigt at aligne vandret øst-vest som nord-syd (hvorfor der også sidder en cirkel-libelle på disse monteringer).

Det må vel også være konklusionen ud fra en rent himmel-mekanisk analytisk betragtning (og jeg er sikker på at Tycho Brahe og Ole Rømer ville være enig i dette…).

Allan

PS: personligt kører jeg med fast indstillet polhøjde på mine monteringer (jf. min breddegrad), og sørger så blot for en “eyeballed” indstilling af vandret (jf. libelle) samt en finder-“alignment” mod polaris. Selve opsætningen af min montering tager kun et par minutter, og er god nok for en præcis tracking, såvel til rent visuel brug som til “live video” (inklusiv korte “snapshot” eksponeringer; — jeg bruger typisk video med 2½-5 sekunder capture samt 0-6x løbende integration).

Allan_Dystrup2017-05-20 17:59:45

nightsky
        Deltager
          • Neutron star

Ja

Sålænge du har to frihedsgrader der kan nå himmelpolen, henholdsvis højden og azimut, kan
          du altid få pol-aksen til at pege himmelpolen. Det andet er bare til grov indstilling.

Nightsky2017-05-20 18:16:36

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Sålænge man kan få polaksen til at pege parallelt med jordaksen, er det fuldstændig ligegyldigt, om stativet eller søjlen står vandret/lodret. Bruger man polskop, hvor man indstiller tidspunkt, skal stativet/søjlen dog stå ret så nøjagtigt vandret/lodret, da skalaerne ellers ikke vil passe og man vil ramme ved siden af polen.

Det er også væsentligt nemmere, at køre en drift align (Scheiner-metoden), når monteringen står i vater, da man ellers vil introducere fejl på den ene akse, når man justerer den anden.

Thomas, Bornholm

allan_dystrup
            Deltager
              • Nova

Astrojensen wrote: … skal stativet/søjlen dog stå ret så nøjagtigt vandret/lodret, da skalaerne ellers ikke vil passe og man vil ramme ved siden af polen….

Ja, og man vil ikke kunne anvende R.A. og DEC skalaerne på EQ opstillingen. Hvilket også var min pointe.

AllanAllan_Dystrup2017-05-20 19:42:34

astrojensen
              Deltager
                • Neutron star

Jo, dem kan man sagtens bruge, bare monteringen er poljusteret. De er ligeglade med, om stativet står lige og er i vater.

Thomas, Bornholm

jens.jacobsen
                Deltager
                  • Neutron star

Ja, med mindre de er faste. Men det er nok kun dem på meget gamle opstillinger.

Selv den 100+ år gamle Gustav Heyde opstilling på Skansevejens skole i Fredericia har justerbare kredse. Den opstilling har faktisk netop den problemstilling vi her diskuterer. Opstillingen kan justeres op til 55 graders bredde. Men da Fredericia ligger ca ½ grad længere nordligt, har vi altid måtte “give den lidt på bundskruerne”. Det vil sige de tre meget store skruer der er i bunden af søjlen. Så opstillingen er faktisk vippet en anelse, så fladen hvor man normalt justerer på, ikke er i water. Den fungerer perfekt på denne måde, og kan holde stjernerne på plads så længe man ønsker.

Jeg husker en gang for mange år siden, hvor jeg tog et billede (på Tri-X) gennem en 5″ f/8 Newton, som sad på siden af 4″ Merz’en. Det var en ½ times eksponering, taget tæt på meridianen. Jeg guidede ikke, og stjernerne var runde og fine. Omkredsen på RA drevet er over 1 meter. God opstiling!!

mvh
                  Jens

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

Jeg har aldrig set en ækvatorialmontering med 100% faste kredse – når undtages dem, hvor justeringsskruen var rustet fast…

Thomas, Bornholm

jens.jacobsen
                    Deltager
                      • Neutron star

Netop!Smile

mvh
                      Jens

allan_dystrup
                      Deltager
                        • Nova

Jeg bøjer mig — I har jo i princippet ret mht. kredsene og pol-alignment !

(I praksis er det stadig lettest for mit vedkommende at køre med fast polhøjde og libelle-nivellering. Men vi har jo alle forskelligt udstyr og observations-vaner).

Allan

adam
                        Deltager
                          • Main Sequence

Jeg tror skæv øst-vest har en betydning.
                          F.eks hvis man stiller monteringen 90 grader skævt i øst-vest retning, bare for at se resultatet lidt hurtigere 🙂

Adam2017-05-21 03:25:56

Rudi
                          Deltager
                            • Neutron star

Adam, jeg havde også svært ved at se at især øst/vest nivelering ikke havdebetydning da jeg startede med hobbyen.

Men som flere nævner overfor, når blot det er muligt at justere polaksen til den peger på c.p. (celestial pole), ja, så roterer ra jo om den akse som den skal.

En helt anden ting er at jo mere omhyggelig man er med nivellering jo simplere er justeringerne på alt/az skruerne ved poljustering fra gang tilgang med et mobilt setup.

/Rudi B. Rasmussen

clauskaf
                            Deltager
                              • Nova

Hvis bare polaksen peger lige imod NCP, så er det fløjtende lige meget hvad der sker med resten forudsat at det ikke “internt” er skævt, for når polaksen peger rigtigt, så er alt andet også rigtigt.

Claus

adam
                              Deltager
                                • Main Sequence

Tak Rudi og Claus- jeg har lige glemt at den også skal pege mod ncp 🙂
                                Ja, det er fløjtende ligegyldigt med resten af monteringen, bare polaksen peget mod NCP.

På min EQ3, den nederste “ring” helt i bunden, som som bliver spændt fast på stativet, har ikke været plan og hele montering har vippet øst-vest.
                                Det har jeg så rettet med en fil, forsigtigt. Det er lige før malings tykkelse kan lave ballede på en anlægsflade.

adam
                                Deltager
                                  • Main Sequence

Ok, det er fløjtende ligegyldigt med resten af monteringen, bare polaksen peger mod NCP, men jeg tror ikke GoTo er glad for det.
                                  Medmindre man justerer Home position igen, med kontravægts stangen nede.

Bare fordi jeg har udskiftet libellen i EQ3 og jeg ved ikke om man kan stole på hvad den nye viser, selvom det burde være fløjtende ligegyldigt. Jeg kan ikke se nordstjernen herfra, så den skal vise rigtigt.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
                                • Emnet 'Er det helt skævt?' er lukket for nye svar.