Er det den samme natsky igen ???

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Er det den samme natsky igen ???

• Dette emne har 5 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 7 måneder siden af mikael_joe. This post has been viewed 98 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

bjoerk.jensen.nova
    Deltager
      • Giant

Så var der jo natskyer igen. Og jeg kom til at tænke på om det måske er den samme natsky der viser sig hver 2.-3. nat. Jeg har aldrig set natskyer i det omfang som denne her sommer. Jeg synes også at bemærke en hvis rytme i fremkomsten af natskyerne.

Billedet herunder er fra den 22. juli kl. 00.15 og minsanten om ikke der var en næsten lige så stor natsky igen den 24. ???

Ja, undskyld billedet er meget langt, men det er sammensat af 10 enkeltbilleder for at give et indtryk af hele natskyen. Billedet er ca. 145 grader bredt ! Hvert billede er

eksponeret ved 400 ASA 8 sek. bl. 6,3 NIKON D80

Jeg var også ude nogle aftener før den 22. og så også der et større system at natskyer. Er de i kredsløb om den nordlige pol eller er det forskellige natskyer hver gang ???

mikael_joe
      Deltager
        • Super Nova

Meget flot panorama billede.

bjoerk.jensen.nova
        Deltager
          • Giant

Mange tak Mikael.

Har du selv set nogle natskyer i løbet af sommeren ?

Bjørk Jensen ***nova2009-07-26 23:10:40

Lars Malmgren
          Deltager
            • Super Nova

Hej Bjørk

Smukt billede.
            Ja, det har været helt vildt med NLC i år og jeg har set og fotograferet en masse.
            Du er ikke den eneste, der har tænkt tanken om at skyen ligger og fiser rundt deroppe i mesosfæren for at passere DK med jævne mellemrum.
            Om den er den selvsamme sky eller om det er nogle forhold, som tryk, temperatur og vanddamp (eller kosmisk stråling??) , er svært at sige. Men det virker helt sikkert som om der ligger noget og kører rundt i en eller anden form for (jet-)strømning.
            En anden ting jeg har bemærket i år, er at NLC kan opstå om morgenen nogle timer før solopgang.

Prøv at se bla. Lars Zielkes fine NLC film >
            http://www.forum.2astro.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=4541

Særlig den 21.-22. var der et særlig stort udbryd >
            http://www.forum.2astro.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=4562

Lars Malmgren2009-07-27 01:31:11

bjoerk.jensen.nova
            Deltager
              • Giant

Hej Lars.

Ja, det er rigtigt med LNC på morgenhimlen. Det gælder faktisk også på den tidlige aftenhimmel. Allerede ved tusmørke kan man til tider se de ligger mod nord-nordvest eller måske helt over mod nordvest – og det er inden det bliver helt mørkt.

Mon ikke det har noget med vinklen til solen at gøre.

Natskyen den 22. havde en formation der lignede en “jet-stribe”. Hvis du ser på panoramabilledet ligger den tydeligt ude til venstre >>NV<<. I løbet af en halv times tid var skyen skrumpet ind til det halve i højden og det gik ud over den region med “jet-striben”.

I øvrigt stod jeg 6km nord for Juelsminde den nat.

Bjørk Jensen ***nova2009-07-27 11:30:33

mikael_joe
              Deltager
                • Super Nova

Bjørk Jensen ***nova wrote: Mange tak Mikael.

Har du selv set nogle natskyer i løbet af sommeren ?

Ja da, mit seneste indlæg var fra 22/7 ellers har der været skyet her lige siden.

http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=1773

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Er det den samme natsky igen ???' er lukket for nye svar.