› Fora › ASTRO-FORUM › FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG › Er der overhovedet liv i udviklingen endnu?
Tagget: ban-liste, blacklistet, forum phpBB hvad hvornÄr, password
- Dette emne har 119 svar og 22 stemmer, og blev senest opdateret for 6 Är siden af BjÞrn SandÄker. This post has been viewed 5829 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
31. december 2017 kl. 02:59 #315330
biberadmAdmin- Main Sequence
KĂŠre Peter.
Jeg er enig med Torben. SÄ jeg vil ikke gentage hans ord. OgsÄ kun sige tak for opbakningen.
Og jeg Þnsker ikke at starte en lang sej diskussion om platforme, for vi kommer ikke til at skifte lige nu, selv om det netop nu, hvor vi har fÄet konsolideret de gamle data, faktisk nok vil vÊre lettere end den fÞrste gang.
Vi har sammenlignet en del forum-software. Og selv om mange af dem, ser ud som de gjorde for ca. 15-20 Är siden, sÄ er det tydeligt, at der sket en slags konsolidering over hele linjen af forum-systemer pÄ den mÄde, at de har lÄnt utroligt meget fra hinanden. Det er positivt, og det er udtryk for, at der har fundet en konsolidering og en best-practice-deling sted.
Det er pÄ denne baggrund, at det undrer mig, at folk bliver ved med at tale om, hvor hÄblÞst et valg bbPress er. Det er sandt nok ikke et dedikeret forum-system, da det jo er et plugin i et WordPress-framework. Men det der i fÞrste omgang kan synes som et begrÊnset system til lidt diskussion pÄ en blog, er et ganske modent system, der bevidst er holdt nede i omfang for netop at kunne performe side om side med WordPress, der i dag servicerer ca. 28% af internettets websider. Der er mig bekendt ikke noget websystem, der har udviklet sig sÄ voldsomt og stÊrkt de sidste 10 Är som WordPress, og det har med sin nye API-struktur en unik strategisk position. Og da bbPress nyder en sÊrlig position hos WordPress udviklere Automattic, sÄ er det for mig at se, den bedste garanti for ikke at blive sat af.
SÄ vores tilgang er, at vi tror pÄ, at vi med dette valg ogsÄ kan videreudvikle og forbedre sitets brugeroplevelse og sikkerhed et godt stykke frem i tiden. Der er stort set ikke den funktionalitet, som vi ikke kan bringe ind i forummet, hvis vi virkelig Þnsker det. Og i mange tilfÊlde med et eksisterende plugin.
Og derfor er jeg ogsÄ Êrligt og oprigtigt interesseret i, hvad det helt prÊcist er der gÞr, at I bliver ved med at skrive, at det er et forkert valg. Jeg vil virkelig gerne vide, hvilken funktionalitet, hvilken performance, hvilke fordele, som vi mister i det valg, som er taget.
Og det mÄ meget gerne vÊre helt konkrete og dokumenterede eksempler. Jeg siger ikke, at der ikke er nogen bagsider, men jeg tror pÄ, at de der evt. er, vil kunne udlignes enten her og nu med konkrete kode, eller vil fordufte i den rivende udvikling, der pt finder sted.
Hvis vi kan fĂ„ konkretiseret disse ‘huller’, sĂ„ har vi noget at arbejde hen imod. Og det vil vĂŠre langt bedre den lidt diffuse religionskrig, det har tenderet mod.
(Vi kan evt. starte et nyt topic. til dette formÄl.)
Dette er min nye signatur. xx
31. december 2017 kl. 13:22 #315338
nightskyDeltager- Neutron star
Hej biberadm
Jeg kan ikke gennemskue din argumentation. Ingen tvivl om at WordPress-frameworket er et meget modent system, men det betyder jo ikke at det er specielt velegnet til at drive denne type forum.
Argumentet med at 28% af internettes webside er drevet af WP kan efter min bedste mening ej heller bruges, nÊsten tvÊrtimod. Vi ser uendelige mange hjemmesider som er lavet i WP-frameworket og resultatet har vÊret at der nÊsten er kommet en funktions- og design WP standard, som drÊber forskellighed og nytÊnkning. Det ser sÄ flot ud pÄ en prÊsentation overfor beslutningstagerne, men i praksis er det drÊbende da bruger ikke lÊngere har forskellige oplevelser pÄ de forskellige sites.
At man vĂŠlger forum software ud fra de argumenter du er kommet med, viser med alt tydelighed at man ikke har vĂŠgtet brugernes krav til et forum sĂŠrligt hĂžjt. Det blev mĂ„ske teknik og Biberkopf’s ekspertise der Ă„benbart blev afgĂžrende, ikke om det kan bruges. Det kan godt vĂŠre at brugernes Ăžnsker og det tekniske alligevel ender med en WP-framework lĂžsning, men det er lidt svĂŠrt at argumentere for pĂ„ bagkant.
Minder lidt om den gamle traver: Bare man kÞber blÄ (IBM) sÄ kan ikke komme galt afsted eller fyres.
NĂ„r du skriver, “Der er stort set ikke den funktionalitet, som vi ikke kan bringe ind i forummet, hvis vi virkelig Ăžnsker det“, sĂ„ slĂ„r det mig at det ikke er tilfĂŠldet, man startede jo ikke engang med at spĂžrge om brugernes Ăžnsker. TĂŠnk sig, ikke engang en helt banal forsides nyheder kan hĂ„ndteres.
Betyder “hvis vi virkelig Ăžnsker det“, brug mange penge pĂ„ programmering.
31. december 2017 kl. 13:41 #315340
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Rudi
Jeg glemte at svare pĂ„ dit indlĂŠg – sorry:
Det er jo sĂžrgeligt. Hvor mange fra AS bruger forum dagligt? Torben, kan du ikke vĂŠre vores ambassadĂžr over for det, Ă„benbart alt-dominerende, AS.
Igen, jeg er ikke medlem ad AS, sÄ jeg er ikke glad for at skulle prikke til dem.
Og jeg savner stadig at hÞre fra AS hvilke argumenter og konklusioner der ledte til BBPress samt at os brugere, og der _er_ forummet, ikke blev taget med pÄ rÄd. Det havde f.eks vÊret en smal sag at lave 3-5 sandkasse formuer baseret pÄ forskellige platforme og sÄ hÞre hvilket der bedst udfyldte brugernes behov.Jeg er menigt medlem, og jeg har ikke vÊret med i beslutningsprocessen. Jeg er brugernes ambassadÞr, og vil gÞre mit bedste for at gÞre dette forum endnu bedre. Jeg vil opfordre jer til at have tÄlmodighed, for nu foreligger der en plan for, hvilke ting der skal Êndres.
mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
31. december 2017 kl. 14:42 #315343
RudiDeltager- Neutron star
Tak for svar Torben. Godt NytÄr !
/Rudi B. Rasmussen
31. december 2017 kl. 17:23 #315347
Tak, og i lige mĂ„de Rudi đ
mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
3. januar 2018 kl. 13:17 #315438
KĂŠre Lars:
Jeg nĂŠvner jo ikke WordPressâ store udbredelse som et argument i sig selv. Intet kunne vĂŠre mig fjernere. Men jeg fremhĂŠver bl.a. API’et og har tidligere argumenteret for at WP er en fornuftig platform at vĂŠre pĂ„. Ikke fordi den er »smart« og »fancy«, men fordi den lĂžbende bliver udviklet og forbedret med klĂžgt og indsigt af tusindvis af extremt kompetente core-, plugin- og theme-udviklere. BĂ„de WordPress og bbPress (som I virkeligheden er det interessante her), er spĂŠkket med hooks og filtre, som gĂžr dem fleksible og formbare.
Du har Äbenbart dÄrlige oplevelser med WordPress fra et eller andet sted, men det siger jo ikke i sig selv noget om, hvad man kan med systemet. Det modsatte argument, at man skulle vÊlge et system med en lille vÊrktÞjskasse og en dÞd udvikling, er jo meningslÞst. Og derfor vil jeg heller ikke tillÊgge dig denne holdning. (Selv om du effektivt tillÊgger mig motiver og argumenter, som ikke er mine.) Du mener vel som jeg, at man ideelt set bygger et system med det bedste og stÊrkeste mest tilpassede vÊrktÞj.
Jeg vil gerne give dig, at der kan vÊre funktioner, som vi ville kunne have fÄet ud af boxen med et eller flere andre forum-software. Men jeg mangler stadig at se det system, som vil kunne slÄ WP/bbPress pÄ strategisk styrke og fleksibilitet. Der findes hundredevis af bÄde open-source og kommercielle plugins til bbPress/BuddyPress, som kan implementeres sikkert, gratis eller meget billigt i fht at skulle udvikle funktioner fra bunden. Det er faktisk valideringen og testningen af disse, der ofte tager lÊngst tid. Men stÄr man normalt ogsÄ pÄ et godt fundament.
Og jeg tror ogsÄ, vi kunne vÊre blevet lykkelige i et andet system. Jeg tror bare ikke, at dette systemvalg i sig selv betyder nÊr sÄ meget som de strategiske og lidt mere langsigtede hensyn. Og vi valgte det, der lÄ lige for, og som gav os en konverteringsmulighed. Det var i fÞrste runde sikkerhed og konvertering af gammel data, der var i centrum. Brugerinterfacet er langt lettere at fÄ styr pÄ. Og det er vi godt i gang med. Det stÞrste problem her, er nok snarere at fÄ mange mennesker til at enes om, hvad der er godt, snarere end at tilpasse det.
Og ja, det kommer til at tage lidt tid at tilpasse, og ja det vil ogsÄ koste lidt penge, men for mit eget vedkommende, kan jeg forvisse dig om, at jeg har forÊret flere timer til projektet, end jeg har fÄet betaling for. Bl.a. fordi jeg gerne vil bruge tid og energi pÄ at redegÞre for valget af og teknikken bag systemet her.
En forudgÄende dybere brugeranalyse havde vÊret ideel. Men jeg mangler stadig at se, hvilken funktionalitet vi har afskÄret os fra med dette valg. Jeg har mest hÞrt formmÊssige og interface-relaterede bekymringer og klager. Og dem mener jeg, vi kan og vil hÄndtere.
SĂ„ derfor vil jeg meget gerne gentage min besvĂŠrgelse ovenfor, da du ikke synes at have taget den ad notam:
[…] jeg [er] ĂŠrligt og oprigtigt interesseret i, hvad det helt prĂŠcist er der gĂžr, at I bliver ved med at skrive, at det er et forkert valg. Jeg vil virkelig gerne vide, hvilken funktionalitet, hvilken performance, hvilke fordele, som vi mister i det valg, som er taget.
Og det mĂ„ meget gerne vĂŠre helt konkrete og dokumenterede eksempler. Jeg siger ikke, at der ikke er nogen bagsider, men jeg tror pĂ„, at de der evt. er, vil kunne udlignes enten her og nu med konkrete kode, eller vil fordufte i den rivende udvikling, der pt finder sted.Â
Og hvis der findes flere end dem, der allerede er listet som selvstĂŠndige emner i “FORUMNYT”, sĂ„ er der stadig plads til flere. đ
I bedste mening,
/jesper
3. januar 2018 kl. 17:38 #315450
Hej Jesper
Mange tak for et fyldigt svar.
Jeg har ikke dÄrlige erfaringer med WP, men brugen af WP ender alt for ofte med ideforlagt design og funktionalitet fordi man ofte gÞr lige som alle andre brugere af WP. Der er forblÞffende ensartethed pÄ mange WP sider.
Omkring motiver og argumenter, sÄ mener jeg blot at de forudsÊtninger som ligger til grund for processen for at vÊlge platform er endt ud i at det er teknik og jeres ekspertise som har vÊret vigtigst. Det sidste kan jeg jo af gode grunde ikke klandre dig.
Det er sikkert korrekt at langsigtede og strategiske hensyn kan pege i retning af det valgte, og jeg har i hvert fald ikke viden nok til selv at kunne vurdere dette. Fakta er bar, at disse hensyn ikke mÄ vÊre vigtigere end brugernes forventning, da jo ikke er har nogen som helst vÊrdi hvis der ingen brugere er. Ikke nok kunder i butikken og det er spildt arbejde.
Det er muligvis ogsÄ korrekt at man ikke har afskÄret sig fra funktionalitet og design, men sÄ lÊnge de efterspurgte funktionaliteter ikke er implementeret har det ikke relevans. Det svarer lidt til at fÄ en bil uden hjul, den kan vÊre nok sÄ rar at side, men har ingen brugsvÊrdi fÞr der kommer hjul pÄ.
Som du selv skriver, ville en brugeranalyse have vÊret pÄ sin plads. Nu blev det opdatering for teknikkens og strategiens skyld, hvilket set ud fra et sikkerhedsmÊssigt synspunkt er fremragende.
Sidste men ikke mindst. Jeg hÄber virkelig at det kommer til at spille, da det er uhyre vigtigt at der findes god platform for danske amatÞr astronomer og astro interesserede, som kan holde i mange Är. Hatten af for Astronomisk Selskab for at de pÄtager sig den rolle.
3. januar 2018 kl. 19:26 #315455
Hej Lars
Du skrev:
Det er muligvis ogsÄ korrekt at man ikke har afskÄret sig fra funktionalitet og design, men sÄ lÊnge de efterspurgte funktionaliteter ikke er implementeret har det ikke relevans. Det svarer lidt til at fÄ en bil uden hjul, den kan vÊre nok sÄ rar at side, men har ingen brugsvÊrdi fÞr der kommer hjul pÄ.
Det er mĂ„ske lige at stramme den at sammenligne forum med en bil uden hjul. Forum kĂžrer jo – vi kommer frem. I stedet kunne du skrive, at vinduesviskerne ikke kan kĂžre, eller at radioen ikke kan tĂŠndes đ
mvh
3. januar 2018 kl. 19:38 #315456
Du har ret Torben, uden hjul er nok pÄ den overdrevne side, mÄske mere en bus i de varme lande uden aircon.
OgsÄ hatten af for dig Torben, ingen tvivl om at du gÞr hvad du kan.
3. januar 2018 kl. 21:02 #315460
RudiDeltager- Neutron star
Hvad sĂ„ med hjul uden bil, de kan jo ogsĂ„ kĂžre 🤪
/Rudi B. Rasmussen
3. januar 2018 kl. 21:14 #315461
Hvor skal man sĂ„ sidde Rudi? đ
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
7. januar 2018 kl. 16:21 #315557
Tak for din forsonelige og forstĂ„ende tone, Lars. Det glĂŠder mig virkelig. Jeg fornemmer, at vi begynder at forstĂ„ hinanden. đ
Og sÄ er jeg ret vild med jeres bil-billeder. Hvis jeg skal komme med et bidrag, sÄ kunne det vÊre, at man som tilvirker af forummet kan fÞle sig lidt som mekanikeren, der hÊnger inde under bilen, mens den kÞrer, for at justere bremserne, mens en anden mekaniker hÊnger med benene ud fra motorrummet, mens han stiller pÄ ventilerne.
Fra de positioner, mĂ„ vi jo nok som mekanikere indrĂžmme, at vi ikke altid har det bedste udsyn til stjernehimlen over os. Og det er jo trods alt det, som det hele handler om i sidste ende, isĂŠr her pĂ„ astro-forum. đ
»Sub specie ĂŠternitatis« …
8. januar 2018 kl. 22:08 #315589
BjarneModerator- Super Nova
Med hensyn til stjernehimlen fra en bil var dette mÄske noget:
Elon Muskâs Tesla Roadster prepped for one-way trip to deep space
SpaceX has released photos of Elon Muskâs midnight cherry red Tesla Roadster, the dummy payload selected for the Falcon Heavy rocketâs maiden test flight, being readied for launch at Cape Canaveral.
The electric sports car will be launched on a trajectory to escape the grasp of Earthâs gravity aboard the first flight of SpaceXâs new heavy-lifter, a test launch currently scheduled for some time next month from pad 39A at NASAâs Kennedy Space Center in Florida.
Musk, SpaceXâs founder and CEO, announced in early December that his Tesla Roadster will be aboard the Falcon Heavy, bound for a heliocentric solar orbit that should take it was far as Marsâ distance from the sun.
The repurposed car âwill be in deep space for a billion years or so if it doesnât blow up on ascent,â he wrote on Twitter.
27. januar 2018 kl. 20:31 #316092
BjÞrn SandÄkerDeltager- Neutron star
Admins & udviklere – Kan I bruge denne diskutionstrĂ„d til at informere os om hvad nyt der er under udvikling og kommer senere? Eller mĂ„ske en egen trĂ„d, der ikke er muligt at poste for vanlige dĂždelige er et bedre valg, slik at informationen bliver oversiktlig og nem at finne.
Jeg tÊnker at kortfattede og punktvise beskeder er en god mÄde at gÞre det pÄ. Vikgtig information kan fort forsvinde i en lang udredning med meget prosatext.
Kun et forslag til vurdering.
Mvh,
BjĂžrn27. januar 2018 kl. 20:41 #316093
Hej folkens
Er der overhovedet liv i udviklingen endnu?
Ja, den er sĂŠrdeles levende – Frank og vores professionelle udvikler Jesper har lagt et stort arbejde i at fĂ„ tilrettet forum i henhold til de punkter, som blev opstillet, og nu er vi snart klar til at prĂŠsentere forum i en ny og forbedret udgave đ
Planen er, at forum bliver prÊsenteret via et nyt link, sÄledes at man kan sammenligne med det nuvÊrende.
De kommentarer som man har, skal skrives i det oprindelige forum, og I skal vÊre forberedte pÄ, at der vil vÊre en kort overgangsperiode, hvor ikke alle indlÊg kommer med over.mvh
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Er der overhovedet liv i udviklingen endnu?' er lukket for nye svar.