Er der overhovedet liv i udviklingen endnu?

Fora ASTRO-FORUM FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG Er der overhovedet liv i udviklingen endnu?

• Dette emne har 119 svar og 22 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 5835 times
Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 120 i alt)
  • Forfatter

Torben Taustrup
    Admin
      • Neutron star

Hej Jens

Tak for input til listen – jeg er enig 🙂

mvh Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

<< jeg har slettet dette indlæg igen >>

/Rudi

/Rudi B. Rasmussen

Torben Taustrup
        Admin
          • Neutron star

Hej Rudi

Jeg skulle ellers lige til at svare dig 🙂

Beslutningen om, hvorfor dette program skulle anvendes kan jeg ikke svare på, da jeg ikke har været involveret i beslutningen, og det har også været i orden, da min viden på dette område er ret begrænset. Jeg har haft tillid til, at man nok skulle finde noget brugbart, sikkert og tidssvarende.

Nu er vi ikke færdige med at tilrette dette program, så jeg synes, at det er for tidligt at sige, om beslutningen har været forkert.
          Set i bagklogskabens ulideligt klare lys, så burde man nok have taget diskussionen om, hvilket program der skulle afløse på Astro-Forum. Der er flere, som har en stor viden på området, og dem skulle man have spurgt til råds.

Hvis der efter div. tilretninger af dette forum stadig er en stor utilfredshed, så har vi en anden situation. Om man så vil igennem hele møllen med at konvertere alle de gamle indlæg, for at få dem med over er lige spørgsmålet, for at det er en rigtig god ting, at vi har fået de gamle indlæg med, så kontinuiteten er intakt.

Vi beder om lidt tålmodighed – vent og se, hvad der kommer.

Til slut vil jeg godt opfordre bestyrelsen til at være mere synlig på dette forum – vi har hørt alt for lidt til jer.

mvh
          Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

Mange tak for svaret Torben, jeg venter i spænding 😉

Og enig, bestyrelsen eller hvem der ellers har besluttet sig for BBPress må gerne deltage i debatten.

Glædelig Jul…

PS: havde der bare været noget mere klart vejr havde vi forhåbentligt fundet noget bedre at skrive om…

/Rudi B. Rasmussen

gosky
            Deltager
              • Moon

Jeg tilslutter mig koret vedr. Det nye forum. Det virker på mig som om man ønsker at gå over åen efter vand.

det er fint med alle de åbne standarder, som Bjarne fremfører, men jeg kan ikke hitte hoved eller hale i det nye forum.

Jeg arbejder til dagligt med store CMS systemer og driver nogle fora i forbindelse med mine hobbies. Dette her er virkeligt ikke svært, se blot på Rudi’s forum. Jeg tror at det grundlæggende drejer sig om at udviklerne af det nye forum ikke har taget brugerne i ed om hvad de ønsker. Det er den sikker vej til fiasko.

blot mit indspark. Jeg tænker at rudi’s forum opfylder alle mine behov – jeg kan se at hovedeparten af de gamle/aktive bruger er oprettet der.

held og lykke med projektet.

johnny/gosky

Torben Taustrup
              Admin
                • Neutron star

Hej folkens

Som vi har informeret om, så har Frank været i gang med at ændre design på forum. Ændringen er lavet for at imødekomme dem, som vil bruge forum i forbindelse med en observationssession. Derfor er det vigtigt, at nattesynet ikke ødelægges af en for kontrastrig skærm.
                Jeg har tilladt mig at fifle lidt med Franks design, så der ligger to eksempler.

I må meget gerne kommentere disse designs.

http://tocobs.org/Astro-Forum/front_page_layout_orig.jpg

http://tocobs.org/Astro-Forum/front_page_layout2.jpg

mvh
                Torben

jens.jacobsen
                Deltager
                  • Neutron star

Hmmm.

Syntes ikke der er meget forskel ud over lidt tekstfarve??

Iøvrigt er begge to et stort løft!

jens.jacobsen
                  Deltager
                    • Neutron star

Et yderligere forslag til listen:

På Rudi’s forum, som iøvrigt er rigtig godt at få ideer og inspiration af, tales der om en chatbox. Hvis man ville bruge forum mere aktivt i f.eks observationssituationer, det kunne være samkøring af observationer, eller blot hvis man vil alarmere/informere om f.eks lysende natskyer eller nordlys, kunne en sådan funktion være yderst brugbar. Hvordan den lige helt præcist skulle udmøntes ved jeg ikke, men en chat-funktion ville givetvis være brugbar.

Torben Taustrup
                    Admin
                      • Neutron star

Hej Jens

Det kan godt være, at en chatfunktion er en god ide. Indtil nu er der jo blot poppet et indlæg op, hvis der var noget interessant på himlen.

Mht. grafikken, så mener jeg også, at den er behageligere at se på. Min eneste bekymring var, at når man gjorde baggrunden mørkere, så var man også nødt til at gøre bogstaverne lidt mørkere for at bibeholde kontrastforholdet.
                      I kolonnen, Seneste, har jeg fjernet ordet “af” efter emnebeskrivelsen, da jeg mener, at det er overflødigt.
                      Avatars er blevet lidt utydelige, så måske skal der en outline på dem. Jeg mener, at emneoverskriften godt kan være i en federe skrift. På den måde bliver de nemmere at adskille fra hinanden.

Mvh
                      Torben

Peter
                      Deltager
                        • Main Sequence

Kære alle,
                        Først og fremmest rigtig glædelig Jul! Efter vejret at dømme, må der være tale om rekordstore astro-gaver i år – sjældent har vejret været SÅ dårligt!

En stor anerkendelse til Torben og andre, der forsøger at optimere brugervenligheden af det ny forum. Al ære og respekt for indsatsen – det er en vanskelig opgave!

Og du har ret, Torben – man kunne med fordel have inddraget brugere og kyndige/erfarne i den indledende fase, særligt i valg af platform, som efter min mening er forkert.

Man kan optimere, ved at tilføre yderligere funktionalitet, ved at ændre farveopsætning og flytte rundt på tekstbokse. Er der et element af tilvænning i det? Måske. For mig at se er platformen forkert. Den er ikke ideel, og bliver det heller ikke – tilretninger eller ej.

Valg af nyt værktøj tager tid, kræver medinddragelse og måles på mange parametre, hvoraf sikkerhed naturligvis er et, men langtfra det eneste.

Ofte bliver det et teknisk motiveret valg, hvor brugervenlighed/User Xperience (ubevidst) underkendes, med et tiltagende antal brugerindvendinger og sidenhen afmatning i brugen af platformen, som den triste konsekvens.

Personligt mener jeg, at man bør overveje hvorvidt man ikke istedet vil bruge de mange gode kræfter, som de involverede ligger for dagen, i at identificere og teste et alternativ til den valgte platform.

Mange Julehilsner,

Peter

Torben Taustrup
                        Admin
                          • Neutron star

Hej Peter

Tak for dine kommentarer og tak for de anerkendende ord. Vi arbejde stadig, så jeg tror på, at der nok skal komme noget godt ud af det.

Den primære funktion med et forum er, at medlemmerne skal kunne meddele sig til hinanden. Endvidere skal man kunne dele billeder – så de to ting er på plads, men samtidigt arbejdes der på, at forbedre funktionaliteten. Der foreligger et par layoutforslag, som vi indtil nu kun har modtaget én konkret vurdering af – heldigvis en positiv af slagsen 🙂

Du skriver, at det måske er et spørgsmål om tilvænning. Det tror jeg, at du har ret i. Indtil nu har vi haft moderen, men nu er det altså datteren vi har snuppet – hun er yngre og smukkere, men endnu ikke så erfaren, og hun mangler stadig at lære de ting, som gør os glade 🙂

Det er nok ikke realistisk, at AS vil skifte hest i vadestedet – vi fortsætter over på den anden side, hvor græsset ser ud til at være grønnere og vejret bedre.

Med ønsket om et godt nytår i alle henseender

mvh
                          Torben

Rudi
                          Deltager
                            • Neutron star

Det er nok ikke realistisk, at AS vil skifte hest i vadestedet – vi fortsætter over på den anden side, hvor græsset ser ud til at være grønnere og vejret bedre.

Det er jo sørgeligt. Hvor mange fra AS bruger forum dagligt? Torben, kan du ikke være vores ambassadør over for det, åbenbart alt-dominerende, AS.
                            Igen, jeg er ikke medlem ad AS, så jeg er ikke glad for at skulle prikke til dem.
                            Og jeg savner stadig at høre fra AS hvilke argumenter og konklusioner der ledte til BBPress samt at os brugere, og der _er_ forummet, ikke blev taget med på råd. Det havde f.eks været en smal sag at lave 3-5 sandkasse formuer baseret på forskellige platforme og så høre hvilket der bedst udfyldte brugernes behov.

/Rudi B. Rasmussen

Anonym
                              • Nova

Nu er det måske lidt svært at vurdere med det dårlige vejr vi har, men der virker som om at dette forum ikke rigtig bliver brugt mere af de brugere det var på der gamle forum, måske lige bortset fra Bjarnes altid spændende indlæg. Men amatørastronomi er der ikke meget af mere 😥

Hvordan var aktivitetsniveauet på Rudis forum i december i forhold til dette? Er vi generelt i en sløv periode pga vejret?

Torben Taustrup
                              Admin
                                • Neutron star

Hej Søren

Jeg ved ikke, om det er julen der spiller ind, men antallet af hits har været støt faldende siden d. 21. December. Antallet er mere end halveret.

mvh Torben

Rudi
                                Deltager
                                  • Neutron star

Hej Madsen,

På astronet.dk er besøgstallet også faldet lidt hen over Julen, se statestikken her:

https://www.astronet.dk/forum/viewtopic.php?f=49&t=96

/Rudi B. Rasmussen

Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 120 i alt)
                                • Emnet 'Er der overhovedet liv i udviklingen endnu?' er lukket for nye svar.