› Fora › ASTRO-FORUM › FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG › Er der overhovedet liv i udviklingen endnu?
Tagget: ban-liste, blacklistet, forum phpBB hvad hvornÄr, password
- Dette emne har 119 svar og 22 stemmer, og blev senest opdateret for 6 Är siden af BjÞrn SandÄker. This post has been viewed 5833 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
20. december 2017 kl. 23:13 #315077
BjarneModerator- Super Nova
Jeg ved ikke noget om visning pÄ mobiltelefon, jeg noterer problemet.
20. december 2017 kl. 23:22 #315078
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Bjarne.
Hvad kommer den overbevisning af?
I det tidligere forum fungerede bÄde diskussioner og sektionernes behov helt fint sammen. Men jeg vil medgive at sektionerne ogsÄ kunne have et behov for at kunne annoncere mÞder, begivenheder etc, som ofte havde en tendens til at drukne i netop diskussioner. Men jeg tror at behovet kunne lÞses med f.eks en pin-funktion.
GrundlÊggende tror jeg ikke at danske og skandinaviske (kan man driste sig til at skrive det skandinavisk-sprogede rum) amatÞrastronomer har behov der er ret meget forskellige fra f.eks hvad vi ser blive brugt f.eks pÄ Cloudynights eller Astronomie.de, og den struktur der er pÄ de fora er velgennemprÞvet og lever tilsyneladende godt op til hvad der forventes af et brugbart forum.
SĂ„ hvorfor i alverden prĂžve at trĂŠkke noget andet ned over dette stakkels forum?
Men jeg frygter bare (og jeg Þnsker virkeligt at astroforum skal fÄ succes, tag ikke fejl af det) at man vil bÞvle videre med dette fejlskud og stille og roligt se brugerne forsvinde.
Jeg er bange for at et par smÄtilretninger ikke hjÊlper, men at skaden allerede er sket..
Jeg husker for et par Är siden hvor Cloudynights skiftede til nyt layout. Det nye layout var frygteligt, hvilket prompte medfÞrte en masse indlÊg hvor folk beklagede sig, og et stort fald i antal brugere. Der lyttede man til brugerne, og lagde hurtigt det gamle forum op igen, og gav sig tid til at tage folks respons i betragtning. Det ny Cloudynights kÞrer upÄklageligt. Jeg er selv ganske tilfreds bruger, skriver af og til, og lÊser en god del..
Tag nu ved lÊre og se pÄ hvad der virker.
21. december 2017 kl. 00:28 #315079
jonas.cDeltager- Super Giant
Jag Ă€r inte medlem i Astronomisk Selskab utan bara en simpel svensk som varit med i A-F mĂ„nga Ă„r – med goda erfarenheter.
Kanske inte mina kommentarer Àr sÄ viktiga eftersom jag, pÄ ett sÀtt, stÄr utanför men jag kan inte annat Àn hÄlla med Jens Jacobsen i de kloka ord han ger uttryck för. Jag Àr inte heller nöjd med dagens forum!
Jag Àr sjÀlv en av moderatorerna pÄ http://www.astronet.se och upplever dÄ och dÄ problem med spammers. Vi tar dock bort dem ganska fort. Ibland utsÀtts vi dock för en attack men Robert Wahlström (Àgaren av forumet) Àr ganska vaken och löser alltid detta.
Ta gÀrna ett snack med Robert om för- och nackdelar med den typ av forum som Àr störst i Sverige. Han kan sina saker.
/Jonas
21. december 2017 kl. 00:34 #315080
jjosefsenDeltager- Moon
Hej,
Ikke for at puste til ilden.. Men som IT professionel (programmÞr) og mangeÄrig bruger af diverse online communities, mÄ jeg bare sige at hvad angÄr features, responsiveness og design, sÄ har man ramt forbi her, det virker Êrligtalt en smule gammeldags.
Selv min sĂžlle wordpress blog har fuldt responsivt design uden jeg overhovedet har pillet ved opsĂŠtningen, den har kommentar muligheder, gallerier, integrationer til sociale medier, etc. Og den koster ikke en klejne.. Jeg er klar over at det ikke er det samme som et community, men pointen er at de ting er standard features i dag.
Der er masser af community platforme pĂ„ markedet som kan 90% af hvad folk har brug for og forventer i dag, som basis features – lige ud af pakken og til mange forskellige priser.
Det er drĂžn ĂŠrgeligt at det der bliver snakket mest om herinde er teknikken og ikke astronomien – og det kunne efter min mening nemt vĂŠre undgĂ„et.
Selv er jeg meget aktiv pĂ„ http://www.stargazerslounge.com som er et fantastisk community – man kunne have skĂŠvet til dette eller andre communities inden man tog en beslutning.
NÄr det er sagt sÄ er det stadig flot at der er folk der gider bruge tid og penge pÄ at drive sÄdan et site som dette her, og det skal i have tak for.
21. december 2017 kl. 08:04 #315086
biberadmAdmin- Main Sequence
Denne trÄd er ved at udvikle sig til en af de generelle monstertrÄde, som vi tidligere har haft. Selv om det kan vÊre rart at fÄ luft her, sÄ prÞv husk, at vi har en bedre chance for at finde emnet igen og rette evt. fejl, hvis fejlen er beskrevet i et selvstÊndigt afgrÊnset emne med en god beskrivende overskrift. SÄledes kan andre med lignende erfaringer sÄ bidrage til en bedre afdÊkning af problemet. Og meget gerne med skÊrmbilleder og links, nÄr det drejer sig om noget visuelt.
Dette er min nye signatur. xx
21. december 2017 kl. 08:22 #315088
RudiDeltager- Neutron star
Jeg har foreslÄet det fÞr, nu prÞver jeg igen, nÄr der nu kommer sÄ overvÊldende mange gode foreslag og fejlrapporter ind, hvad sÄ med at bruge et tracking system, BugZilla, BugTracker, eller lignende. Det findes et hav af muligheder. SÄ kan bruger indrappotere fejl eller foreslag og administratorene kan i ro og man prioritere listen. Det giver ogsÄ et dejligt overblik sÄ man slipper for flere posts om samme issue.
/Rudi B. Rasmussen
21. december 2017 kl. 08:26 #315090
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Det svenske site ser ganske nydeligt ud, men ligesom pÄ dette site udnytter man ikke hele skÊrmbredden. Det er der nogen som ikke bryder sig om. Desuden vises indlÊggene med sort tekst pÄ en hvid baggrund. Det vil man heller ikke have.
Det andet forum, Stargazers Lounge har den traditionelle sorte baggrund med en lys tekst. Dette generer mine Ăžjne, da kontrasten er for stor â og jeg var lige ved at sige, at det er sĂ„dan et design en 16-Ă„rig computernĂžrd kunne finde pĂ„ at anvende i sin naive uvidenhed om hensigtsmĂŠssigt grafisk design.
mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
21. december 2017 kl. 08:46 #315097
jjosefsenDeltager- Moon
OK.. Det her lĂžb er vist kĂžrt hvis det er tilgangen til det.
God vind.
21. december 2017 kl. 09:46 #315105
Det bliver du altsÄ nÞdt til at uddybe Josefsen, for jeg er ikke med pÄ, hvad du hentyder til.
mvh Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
21. december 2017 kl. 09:59 #315107
Opdatering af listen:
1. PM-funktion
Der bÞr vÊre et PM-system tilknyttet forum, sÄ medlemmer kan skrive beskeder til hinanden.2. Det grafiske udseende
Tilpasning af farvefelter som gÞr siden mere overskuelig, og nemmere at finde rundt pÄ. Der bÞr vÊre en behagelig kontrast mellem baggrund og tekst, sÄ brugeren kan lÊse pÄ skÊrmen uden at ÞdelÊgge evt. opbygget nattesyn. Der er sikkert mange meninger om, hvad et behageligt udseende er, men vi satser pÄ at komme frem til et acceptabelt kompromis, som hovedparten kan bruge.3. Hit counter
Vi skal kunne se, hvor mange der har vĂŠret inde og lĂŠse et emne.4. Real time display for indlĂŠg
Visning af den korrekte tid selvom man ikke er logget pÄ.5. Generelle typografiske tilretninger
MĂ„ske kan man gĂžre de seneste emner mere overskuelige, fx ved at skrive emneoverskriften fĂžrst â mĂ„ske i en fed skrift og navnet pĂ„ personen efter. Skal stĂžrrelsen af avatars ĂŠndres? Skal beskrivelsen under hovedemnerne afkortes for at fĂ„ plads til flere emner? Andet?6. Tilpasning af billedstĂžrrelse til mobilvisning
Billeder skal kunne vises i hele deres udstrÊkning pÄ en mobil.mvh
TorbenVi ser frem til at hĂžre jeres kommentarer.
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
21. december 2017 kl. 10:06 #315110
NicolajDeltager- Giant
Jeg kan godt forstĂ„ hvad jjosefsen mener nĂ„r du som besvarelse pĂ„ jjosefsen henvisning til et forum der efter hans mening virker sĂ„ blot betegner det som “sĂ„dan et design en 16-Ă„rig computernĂžrd kunne finde pĂ„ at anvende i sin naive uvidenhed om hensigtsmĂŠssigt grafisk design”.
Jeg er alvorligt bange for at vi ikke nogenside kommer til enighed om hvad god grafik er sÄ lÊnge du har din fasttÞmrede holdning baseret Êldre teknologi.
Jens skrev i gÄr et godt og sagligt indlÊg. Jeg kan tilslutte mig samtlige synespunkter. Jeg er sÄ bare bange for at fÄ ret i min pÄstand om at der er for langt fra det nuvÊrende forum til det der Þnskes til at det vi ske inden lÞbet er kÞrt. Jeg ved du og holdet bag ikke har overvejet muligheden men jeg vil igen opfordre til at tÊnke tanken om at skifte til noget der virker out-of-the-box som f.x. phpBB og sÄ i stedet for investere i at konvertere alle indlÊg igen.
NĂ„, men det sidste afsnit her var bare en tanke – jeg skrev engeltig kun for at sige hvad jeg tror jjosefsen mener med sit sidste indlĂŠg.
Nicolaj
Fordi lyset bevÊger sig hurtigere end lyden sÄ fremtrÊder mange mennesker kloge nÄr du ser dem indtil du hÞrer dem tale.
21. december 2017 kl. 10:20 #315112
Hej Nicolaj
“og jeg var lige ved at sige” – startede min bemĂŠrkning med, men den stĂ„r der selvfĂžlgelig, og det drejer sig blot om, at man ikke kan forvente, at en 16-Ă„rig nĂždvendigvis er fuldt uddannet udi grafisk opsĂŠtning. Mere er der ikke i det, og det er skuffende, at nogen bliver fornĂŠrmede over den bemĂŠrkning.
Det er jo ikke uden grund, at der arrangeres kurser i grafisk opsÊtning. Der er jo ikke tale om, at et grafisk design kan vÊre gammeldags. De synspunkter man havde om grundlÊggende grafisk design, altsÄ prÊsentation af tekst er stadig gÊldende.
Se fx. her:
https://www.nemprogrammering.dk/wp/grafisk-design-kursus/
Jeg bemĂŠrker i Ăžvrigt, at man heller ikke her fylder hele skĂŠrmen ud.Mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
21. december 2017 kl. 11:05 #315115
Det er sÊrdeles uheldigt, at der ikke bliver skrevet om astronomi, men kun om teknik. Jeg har selv opsat en standard WordPress som en blog om astronomi, men det er jo ikke helt det samme som et forum. Jeg Þnsker kraftigt at fÄ al snakken vÊk fra teknik og over mod en bredere formidling af alle aspekter af astronomien. FormÄlet er med begejstring at nÄ ud til et bredere publikum. Jeg vil i denne forbindelse stÊrkt opfordre sektionen for variable stjerner til at formidle resultaterne til et bredere publikum. Der er jo mange interessante resultater. Formidling af resultater bÄde fra egne rÊkker og fra videnskabens verden er meget vigtig. Formidling af resultater krÊver et vist minimum af grafisk fremstilling, men det hele skal ikke udvikle sig til et kursus i grafisk design. Motivet for min involvering har vÊret at fÄ aktiviteten vÊk fra teknik over mod astronomisk formidling.
21. december 2017 kl. 11:23 #315116
nightskyDeltager- Neutron star
Hej Bjarne
I/Du helt misforstÄr hvad et forum er. Helt grundlÊggende endda. Det er ikke et medie til at nÄ ud til bredere publikum for brugerne. FormÄlet for brugerne er at have et sted hvor man diskutere sin hobby, astronomi, og vise sine resultater frem.
Det er bedÞvende  ligegyldig om det overholder en eller grafisk konvention, det vigtigste er og bliver brugervenlighed. Brugervenlighed opstÄr nÄr man tager brugerne med pÄ rÄd og er sjÊldent noget man kan fastlÊgge pÄ forhÄnd.
Noget tyder jo pÄ at en 16 Ärig kan lave et design der bruges og vil bruges. sÄ kan rende pÄ ligesÄ mange designkurser man vil. Jeg anerkender dog ogsÄ at der er nogle gode grundlÊggende rÄd om design. Problemet er bare at de ofte overskygges af at noget andet sÄ bliver irriterende.
formidling, brug en blog lige som din.
21. december 2017 kl. 12:01 #315120
Tak for det direkte svar. Det bliver en interessant generalforsamling.
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Er der overhovedet liv i udviklingen endnu?' er lukket for nye svar.