› Fora › ASTRO-FORUM › FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG › Er der overhovedet liv i udviklingen endnu?
Tagget: ban-liste, blacklistet, forum phpBB hvad hvornår, password
- Dette emne har 119 svar og 22 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 5824 times
-
ForfatterIndlæg
-
20. december 2017 kl. 16:12 #315056
nightskyDeltager- Neutron star
Bjarne, hvad hulen har bredden af indhold noget som helst med netsikkerhed at gøre? Totalt forvirret?
20. december 2017 kl. 16:18 #315057
BjarneModerator- Super Nova
Det er den anden del, W3C
20. december 2017 kl. 17:07 #315059
CSS er et sprog, som beskriver gengivelsen af struturerede dokumenter (som HTML og XML) på skærm, på papir eller i tale.
CSS er en integreret del af det moderne Web, som afløser Tim Berners-Lee’s 25 år gamle første WWW.
20. december 2017 kl. 18:53 #315061
Anonym- Nova
Kan i ikke lave en afstemning på siden blandt brugerne om i skal fortsætte med dette system eller skifte til det Rudi bruger?
Nu har folk prøvet/set begge dele og kan tage en velovervejet beslutning.
20. december 2017 kl. 19:08 #315062
Jeg bør måske gøre min status helt krystalklar. Jeg er blevet anmodet om at forklare bestyrelsens valg af platform. Da jeg på ingen måde er valgt til bestyrelse, ville det være højst upassende og udemokratisk, hvis jeg begyndte at omstøde bestyrelsens beslutning.
Når jeg blev så begejstret over valget, skyldes det, at platformen er baseret på W3C og CSS, som vil sikre, at de fremtidige opdateringer er gratis. Dette er mindst lige så vigtig som sikkerheden. Jeg ved ikke, om der er findes alternativer, som også er baseret på open source udvikling af W3C, da jeg ikke på nogen måde har været involveret i valget. Jeg læste først om det, da alle andre fik besked.
Jeg har siden fået at vide, at bbPress blev valgt på grund af den meget store brugerskare, som vil sikre en hurtig bug-fixing cyklus.
Jeg er altid villig til at besvare spørgsmå om mulige forbedringer af det nye astro-forum og om ‘Oumuamua, for den sags skyld.
20. december 2017 kl. 19:29 #315065
nightskyDeltager- Neutron star
Jeg tror altså der blandes pærer, æbler og appelsiner. Ud fra mit professionelle virke, lyder ovenstående som en total sammenblanding af begreberne. F.eks.database sikkerhed og opgraderinger af denne har intet med W3C gøre?
Dynamisk udnyttelse af skærmbredden har intet med sikkerhed at gøre.
Hvad med fejlen på forside opdateringen. Bliver den rettet eller skal man så vælge mellem astronet og en generalforsamling? Det lader jo ikke til der lige findes en gratis opdatering fra W3C, eller noget CSS der løser dette.
20. december 2017 kl. 21:23 #315068
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hejsa.
Jeg har egentligt “fulgt med” på sidelinjen, og i mit stille sind håbet på at man ville indse at forummet i sin nuværende inkarnation, ikke rigtigt opfylder de basale krav der er til et “forum”.
Det første og fornemste krav til et forum må da være at det bruges og kan bruges.
Jeg har i den forbindelse holdt nøje øje med trafikken, og kan blot konstatere at den er styrtdykket efter omlægningen. Desværre.
Dette må jo skyldes et eller andet, og det er sikkert ikke fordi dette “forum” er blevet meget bedre at bruge eller at det er blevet overøst med nye, brugbare faciliteter.
Et af de helt basale krav der er til et forum for astronomi, er at det skal være muligt at dele ens billeder, så man kan få ris eller ros af de medsammensvorne. Muligheden for dette er blevet i den grad ringere end det var i det gamle forum, og er uhyre meget bedre i den funktionalitet der præsenteres i f.eks Astronet. Så der er et stort minus, og sikkert en væsentlig faktor til at folk vælger dette forum fra.
Derudover var det gamle forum et godt og brugbart sted at koordinere f.eks observationer, samkørsel til mørke steder, eller i det hele taget hvad der nu var at observere. Dette kan man i princippet stadig godt gøre, men det er meget svært at se hvad der sker i en sådan tråd, eller blot se hvem der er online! Så set fra mine ønsker, også her en væsentlig nedgang i brugbarhed..
Det var også et godt sted at sætte brugt grej til salg eller spørge forhandlere om tilbud på udstyr. Dette kørte fint og privat via netop PM, altså det mailsystem der var bygget ind i forummet. Den brugte jeg selv ofte, og med stor fornøjelse. Men dette, som var en ganske væsentlig ting ved brugbarheden, har man fuldstændigt valgt at se bort fra. Desværre, med eftertryk.
Det gamle forum var også en ganske fornuftig kommunikationsplatform for sektionerne i Selskabet. Især sektionen for variable stjerner, som jeg er aktiv inden for, brugte forum ganske meget. Denne del var jeg specielt glad for, og føler at udviklerne burde have fremhævet mere. Disse sektioner er ganske vist tilføjet, men nærmest som en eftertanke.
Og til teamet som står bag designet af det nye forum, så vil jeg gerne have lov til at minde jer om, at et forum uden brugere er totalt værdiløst. Så kan det være nok så sikkert og W3C etc etc. Det er fint og godt. Men uden brugere, som helt evident rasler fra som æblerne på et træ i en efterårsstorm, så er det en tabt kamp.
Et forum skal være et forum, ikke en blog, et bulletin board (hvilket dette afgjort minder mest om!) eller alt muligt andet.
Selv planlægger jeg afgjort at bruge hovedparten af mine kræfter på at skrive ovre på Astronet, som er langt (langt langt!!) mere brugervenligt, og virker et årti mere moderne. Der er virkeligt de faciliteter man har brug for. Der har Rudi virkeligt formået at lytte til folks yderst rimelige ønsker.
Og jeg er helt sikker på at dette emne, som Bjarne siger, vil komme op på generalforsamlingen.
mvh
Jens
20. december 2017 kl. 21:32 #315069
Jeg har ikke sagt, at sikkerhed har noget at gøre med W3C. Jeg har intet sagt om, at skærmbredde har noget med sikkerhed at gøre. Jeg sætter ikke sikkerhed over alt andet. Jeg siger blot, at åbne standarder for den fremtidige udvikling af World Wide Web er vigtig. Forsideopdateringen kommer på listen.
20. december 2017 kl. 21:50 #315070
Ja, men det er jo helt klart, at forum skal forbedres. Ja, men Astronet er et bulletin board. Helt konkret: hvad er problemet med at dele billeder? PM er på listen over ændringer. PM er absolut en meget vigtig facilitet. Er der andet?
20. december 2017 kl. 21:54 #315071
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej folkens
Her er et udtræk af de ændringsønsker, som folk har givet udtryk for. Hvis du har flere, så føj dem til listen, så tager vi en snak om, hvor der skal sættes ind. Der er ingen garanti for, at alle ændringer er praktisk mulige at indføre, men nu ser vi, hvad der kan gøres.
1. PM-funktion
Der bør være et PM-system tilknyttet forum, så medlemmer kan skrive beskeder til hinanden.2. Det grafiske udseende
Tilpasning af farvefelter som gør siden mere overskuelig, og nemmere at finde rundt på. Der bør være en behagelig kontrast mellem baggrund og tekst, så brugeren kan læse på skærmen uden at ødelægge evt. opbygget nattesyn. Der er sikkert mange meninger om, hvad et behageligt udseende er, men vi satser på at komme frem til et acceptabelt kompromis, som hovedparten kan bruge.3. Hit counter
Vi skal kunne se, hvor mange der har været inde og læse et emne.4. Real time display for indlæg
Visning af den korrekte tid selvom man ikke er logget på.5. Generelle typografiske tilretninger
Måske kan man gøre de seneste emner mere overskuelige, fx ved at skrive emneoverskriften først – måske i en fed skrift og navnet på personen efter. Skal størrelsen af avatars ændres? Skal beskrivelsen under hovedemnerne afkortes for at få plads til flere emner? Andet?Vi ser frem til at høre jeres kommentarer.
mvh
Bjarne og TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
20. december 2017 kl. 21:55 #315072
Anonym- Nova
På min telefon (chrome) vises kun et udsnit af billederne.
20. december 2017 kl. 22:00 #315073
Anonym- Nova
Ingen knap til redigering og svar af indlæg i ‘portrait mode’ på min telefon.
Avataren og diverse overskrifter fylder alt for meget.
Ingen overskuelighed, der står næsten ingen ting på et enkelt skærmbillede (chrome, 5.5″ skærm).
20. december 2017 kl. 22:03 #315074
Hvorfor er der en opdeling i FORUM og ASTRO-FORUM. Det havde jeg overset. Bogstaverne for sektionerne er alt for små. Man burde vel sørge for, at sektionerne får en mere fremtrædende plads. Måske øverst.
20. december 2017 kl. 22:19 #315075
ØysteinDeltager- Giant
Bjarne skrev:
”Helt konkret: hvad er problemet med at dele billeder?”
Jeg har i flere innlegg nevnt at bilder vises feil både på min mobil og mitt nettbrett. Hvorfor har jeg aldri fått noen tilbakemelding på dette? Det føles som vi er svært få tilbake i Astrofoto rommet nå. Synd.
Mvh Øystein
20. december 2017 kl. 23:09 #315076
Jeg er efterhånden blevet overbevist om, at et Astro-Forum beregnet på diskutioner af forskellige emner er helt forskellig fra sektionernes behov. Jeg kan ikke se, hvorfor det absolut skal være den samme platform. Det kan meget vel være, at sektionernes behov bedre dækkes af et BBS som Astronet. Mine betragtninger med hensyn til W3C or CSS gælder kun Forum-funktionen. Jeg ved ikke, hvad jeg kan gøre ved det.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Er der overhovedet liv i udviklingen endnu?' er lukket for nye svar.