› Fora › ASTRO-FORUM › FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG › Er der overhovedet liv i udviklingen endnu?
Tagget: ban-liste, blacklistet, forum phpBB hvad hvornÄr, password
- Dette emne har 119 svar og 22 stemmer, og blev senest opdateret for 6 Är siden af BjÞrn SandÄker. This post has been viewed 5823 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
18. december 2017 kl. 13:11 #314989
NicolajDeltager- Giant
Det er nu nĂŠsten 3 mĂ„neder siden flytning af dette forum blev pĂ„begyndt og ca. 1Âœ mĂ„ned siden det blev gennemfĂžrt. Selvom der gik megen tid med flytningen sĂ„ anerkender jeg indsatsen med at flytte de mange indlĂŠg. Det er sĂ„dan set ret godt gĂ„et.
Hvad der derimod ikke virker overbevisende er den efterfÞlgende aktivitet. Den nye forum har rigtig mange skavanker, hvoraf nogle er smÄ og andre helt grundlÊggende og store. Det er frustrerende at der ikke ser ud til at ske noget som helst. Som bruger fÄr vi blot at vide at det jo koster penge og der vil blive set pÄ det. Men hvad vil der blive set pÄ og hvornÄr vil der blive set pÄ det?
Jeg synes det ville have vÊret naturligt at informere brugerne om status og egentlig ogsÄ informere og opfordre til at lave en TO-DO liste. Det ville have givet brugerne en fornemmelse af at der rent faktisk sker noget. I stedet for mÞdes vi af tavshed og desvÊrre ogsÄ en manglende forstÄelse for nogle af vores synspunkter (herunder bl.a. layout).
Jeg har mistet troen pÄ at denne side vil blive til det jeg tror mange Þnsker sig og det skyldes primÊrt a) den manglende information og b) den manglende aktivitet.
Det er med nogen undren jeg ser pĂ„ for det er jo ret tydeligt at det faktisk er ret nemt at etablere et fedt forum nĂ„r man ser pĂ„ http://astronet.dk. Jeg mĂ„ erkende at jeg bruger mere tid pĂ„ “David” end “Goliat” og det var jo ikke meningen. DesvĂŠrre ser vi ikke kun et svigtende antal brugere men ogsĂ„ utilfredse sponsorer og i den anden nogen (hvem er det egentlig ?) som tilsyneladende er ligeglade.
Jeg vil virkelig opfordre ledelsen af dette forum til at melde ud HVAD man vil gÞre og HVORNà R det bliver gjort. Det vil ligeledes vÊre en fantastisk idé at involvere brugere i denne process som faktisk vil og kan fÄ lov til at pÄvirke processen. Jeg melder mig gerne sÄfremt vi fÄr rÄderum. Men lige nu tror jeg faktisk at den bedste lÞsning ville vÊre at overtage astronet.dk eller selv implementere phpBB og sÄ bide i det sure Êble og konvertere indlÊgene igen.
Dette indlĂŠg hĂ„bede jeg faktisk pĂ„ at jeg ikke ville skrive men den lange tid uden synlige spor af handling var bare for frustrerende. Ăv
Frustreret men vel ment
Nicolaj
Fordi lyset bevÊger sig hurtigere end lyden sÄ fremtrÊder mange mennesker kloge nÄr du ser dem indtil du hÞrer dem tale.
18. december 2017 kl. 16:13 #314992
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Nicolaj
Der er stadig liv i udviklingen. Der bliver lavet en opsamling af ĂŠndringsĂžnsker, og der skal laves en liste over de ting, som brugerne vil have ĂŠndret.
De vedtagne Êndringer bliver sÄ indfÞrt, nÄr vi har rundet Ärsskiftet, sÄ hav lidt tÄlmodighed endnu.Jeg har startet denne trÄd, som du ogsÄ har skrevet kommentarer i. Jeg har selv nÊvnt et par af de ting, som flere har Þnsker Êndret.
http://forum.local/forums/topic/grafisk-layout-forslag/
Der bliver lavet en opsamling, og sÄ kan vi tage en snak om, hvordan tingene skal se ud i fremtiden.
mvh
TorbenPS! Jeg er noget rystet over de reaktioner, som det nye forum har afstedkommet. Den store utilfredshed og manglen pÄ tÄlmodighed har virkelig gjort stort indtryk pÄ mig, og jeg kan ikke lade vÊre med at tÊnke pÄ, om der i virkeligheden er tale om manglende omstillingsparathed, og en meget lav tolerancetÊrskel.
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
18. december 2017 kl. 16:27 #314993
nightskyDeltager- Neutron star
Nicolaj, prĂŠcist formuleret.
Jeg tror eneste mulighed er ar vÊre medlem af Astromisk Selskab og mÞde op pÄ generalforsamlingen og fÄ gennemfÞrt Êndringer, eller som Nicolaj skriver, glem alt om dette forum og hjÊlp til med at fÄ astronet til en succes.
Torben, man kan kalde det hvad man vil, fakta er stadig, at en stor del af dem man vil servicere med forum ikke syntes det er godt nok. NÄr du skriver at det kan vÊre lav tolerance, sÄ er det vist noget i selv er skyld i. Man kunne have spurgt brugere INDEN man gik i gang.
18. december 2017 kl. 17:35 #314996
BjarneModerator- Super Nova
Jeg mener dog, at jeg har en udmÊrket opfattelse af Þnskernes retning. Jeg har andet sted anmodet om hjÊlp til at lave screenshot af nogle fÄ eksempler, som vi kan vÊlge mellem. Torben har fortalt mig, at der fÞrst er afsat penge til tilpasninger i det nye Är. Enhver form for hjÊlp er velkommen.
18. december 2017 kl. 18:04 #314999
NicolajDeltager- Giant
Torben, det er altid dig der svarer pĂ„ brugernes kritik og forslag men er det dit projekt eller er der andre i “udviklingsgruppen” som bare ikke melder sig? Jeg er ikke ude efter dig men nĂ„r det nu kun er dig der melder sig sĂ„ stĂ„r du for skud…
Jeg spurgte til hvem der egentlig er med i projekt “Nyt forum”? Der mĂ„ da vĂŠre andre end dig?
Du er rystet over “brugernes manglende omstillingsparathed, og en meget lav tolerancetĂŠrskel”. Som Lars lige har nĂŠvnt sĂ„ mener jeg sĂ„dan set at du/I ligger som I har redt for jeg er af den overbevisning at kilden til “brugernes manglende omstillingsparathed, og en meget lav tolerancetĂŠrskel” skyldes den megt lave informationstrĂžm – isĂŠr nĂ„r der ingen handling er at spore.
Havde der vÊret bare én af delene sÄ kunne man forholde sig til det men det er ikke muligt nÄr der ikke sker noget (synligt).
Personligt ville jeg sÊtte pris pÄ at blive informeret om fÞlgende:
1) Hvad skal ĂŠndres?
2) HvornÄr pÄbegyndes arbejdet?
3) HvornÄr forventes det klart?
4) Hvem skal teste det?
5) Hvem er med i beslutningsprocessen?
6) Hvad er forventningerne til sponsorerne?Der er jo flere ting jeg kunne Ăžnske mig at vide noget om men det er blot fordi jeg er nysgerrig – f.eks. hvad er Ă„rsagen til valg af teknologi og hvorfor holder man fast i det? Men jeg ved godt at det kan jeg ikke tillade mig at blande mig I for jeg kunne jo bare have lavet det selv – ligesom Rudi. SĂ„ derfor spĂžrger jeg ikke …
Hvis man som forening pĂ„tager sig opgaven at vĂŠre forum for alle – ogsĂ„ dem som ikke er medlem af Astronomisk Selskab, sĂ„ mĂ„ man vĂŠre klar til at yde en helhjertet indsats og ikke bare stoppe midt i det hele. Jeg ville gerne have bidraget men blev aldrig spurgt. Jeg vil stadig gerne bidrage men kun hvis det Ăžnskes og hvis der er handling bag. Risikoen ved ikke at fuldfĂžre er at der gĂždes for alternativerne og sĂ„ mĂ„ man acceptere at et lille frĂž spirer og vokser sig stor.
mvh
Nicolaj
Fordi lyset bevÊger sig hurtigere end lyden sÄ fremtrÊder mange mennesker kloge nÄr du ser dem indtil du hÞrer dem tale.
18. december 2017 kl. 19:02 #315001
outlookDeltager- Super Nova
Jeg var slet ikke klar over, at der er noget, der hedder Astronet.dk. Tak for tippet. De kan da finde ud af det med layout, men jeg forstÄr ikke hvorfor vi i lille Danmark har brug for endnu et forum til den forholdsvise lille skare af amatÞrer, der glor pÄ himlen. Bevares, de har det i Tyskland, men de har sÄ sandelig da ogsÄ mange flere amatÞrer. Det virker bare lidt redundant med et ekstra forum og man skal sÄ beslutte om man vil figurere dér eller her eller begge steder.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting18. december 2017 kl. 22:32 #315011
RudiDeltager- Neutron star
Leif, det behÞver jo ikke at vÊre enten/eller. To fora kan vel godt supplere hinanden, ogsÄ i lille Danmark.
/Rudi B. Rasmussen
20. december 2017 kl. 11:12 #315038
WWW med HTML (ogsĂ„ omtalt som The Web) blev udviklet af Tim Berners-Lee for 25 Ă„r siden, mens han arbejde hos CERN som programmĂžr. CERN stĂ„r for “Conseil EuropĂ©en pour la Recherche NuclĂ©aire”, og blev oprettet i 1952 med det formĂ„l at udfĂžre verdensklasse forskning inden for fundamental fysik. Man kan her lĂŠse mere om CERN:
Det var Berners-Lees opgave at udvikle et vÊrktÞj, som kunne anvende det nyligt frigivne militÊre internet til at visualisere og dele de enorme mÊngder af data rundt omkring i verden. WWW blev hurtigt sÄ populÊrt, at dets anvendelse breder sig til det Þvrige samfund, herunder private personer, internet og banker. En videreudvikling af the Web bliver derfor en nÞdvendighed bÄde med hensyn til sikkerhed og gengivelse af strukturerede dokumenter. Der blev derfor oprettet et World Wide Web consortium (W3C):
The World Wide Web consortium (W3C) er et internationalt samfund, hvor medlemsorganisationer, fuldtidsansatte og private personer arbejder sammen om at udvikle Web-standarder. W3C ledes af Tim Berners-Lee, opfinderen af WWW, med det formĂ„l at fĂžre âthe Webâ mod dets fulde potentiale.
The World Wide Web konsortiet arbejder mod dette fÊlles mÄl ved at bringe forskellige aktÞrer sammen for at udvikle nye standarder af hÞj kvalitet i en klar og effektiv konsensus-process baseret pÄ bidrag fra medlemsorganisationer, fuldtidsansatte og private personer.
CSS er et sprog, som beskriver gengivelsen af struturerede dokumenter (som HTML og XML) pÄ skÊrm, pÄ papir eller i tale.
CSS er en integreret del af det moderne Web, som aflĂžser Tim Berners-Leeâs 25 Ă„r gamle fĂžrste WWW.
BEMĂRK: http://www.w3.org er selvfĂžlgelig krypteret.
SSL Report: w3.org (128.30.52.45)
20. december 2017 kl. 11:27 #315039
Jeg har i det gamle astro-forum under TEKNIK forklaret, at det gamle forum var en sikkerhedsmÊssig katastrofe. Det nye forum mÄ nÞdvendigvis basere sig de nye Äbne standarder udviklet af W3C. Alt andet ville rent ud sagt vÊre tÄbeligt. Jeg blev derfor glÊdeligt overrasket, da jeg lÊste, at Astronomisk Selskab ville basere det nye forum pÄ en platform, som fÞlger de nye standarder, som W3C har udviklet. Det er mig absolut ligegyldigt, hvem der har taget beslutningen, blot det er den rigtige beslutning. Det er den rigtige beslutning. Tilbage er kun at finde frem til de nÞdvendige konkrete Þnsker om Êndringer. Jeg ser frem til, at se konkrete forslag til forbedringer.
20. december 2017 kl. 12:01 #315044
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Nicolaj
Du skriver bl.a.:
1) Hvad skal ĂŠndres?
2) HvornÄr pÄbegyndes arbejdet?
3) HvornÄr forventes det klart?
4) Hvem skal teste det?
5) Hvem er med i beslutningsprocessen?1. Det er planen, at der inden jul skal offentliggÞres en liste med de ting, som brugerne Þnsker Êndret.
2. Det er planlagt, at arbejdet pÄbegyndes, nÄr vi har rundet nytÄr.
3. Det vides endnu ikke
4. I fÞrste omgang bliver det den person, som laver Êndringerne. EfterfÞlgende bliver det sÄ brugerne af forum.
5. SĂžren fra bestyrelsen samt Bjarne og undertegnede.mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
20. december 2017 kl. 13:33 #315050
3) HvornÄr forventes det klar?
Jeg forventer (med SĂžrens) baggrund, at udviklingen bliver “agile” med lĂžbende feed-back fra brugerne af forum.
5) Hvem er med i beslutningsprocessen?
Jeg hÄber sandelig, at alle kan blive involveret med at formulere den Þnskede TO-DO liste.
1) Hvad skal ĂŠndres?
Jeg vil foreslÄ, at vi koncentrerer os om nogle fÄ konkrete forslag om mulige forbedringer inden for dette forums rammer. Det er ufrugtbart at skÊndes om det umulige. Fanatiske tilhÊngere af BBS-systemernes full screen vil jeg henvise Rudis forum eller Astronomisk Selskabs generalforsamling. Man har fortalt mig, at man faktisk kan gÞre ret meget med hensyn til tekst og baggrund inden for rammerne af bbPress. Jeg er helt med pÄ, at sort tekst pÄ en hvid baggrund er uheldig i den astronomiske verden. Tilbage stÄr at vÊlge mellem sorte bogstaver pÄ en lidt lysere baggrund eller lyse bogstaver pÄ en mÞrk baggrund. Her ville det sÄ vÊre godt med nogle konkrete eksempler med dertil hÞrende argumenter. Det er her, at jeg gerne ser brugernes deltagelse i beslutningsprocessen.
20. december 2017 kl. 14:22 #315051
nightskyDeltager- Neutron star
Fanatiske tilhĂŠngere af BBS-systemernes full screen vil jeg henvise Rudis forum eller Astronomisk Selskabs generalforsamling
Det var da noget af en kommentar? Det tyder pÄ det jeg har hÞrt omtalt i politiske miljÞer, selvblindhed eller ogsÄ var det egenblindhed.
20. december 2017 kl. 14:53 #315053
NicolajDeltager- Giant
Bjarne, pĂ„ en mĂ„de virker det fanatisk at smide folk pĂ„ porten fordi man er uenige. I bund og grund er det en ret afvisende holdning men det mĂ„ tiden vise om det bare er mig der tolker det sĂ„dan …
Men tak for info, Torben…
Nicolaj
20. december 2017 kl. 15:08 #315054
Hvad vil du have, at vi skal gĂžre? Jeg skrev “hvis man absolut ikke kan leve uden full-screen”. Jeg hĂ„ber, at man bliver. Vi kan altsĂ„ ikke blive ved med at skĂŠndes om valg af platform. Det er totalt uproduktivt. De bliver ikke smidt ud, fordi de er uenige. Jeg velkommer varmt uenighed. Jeg opfordrer blot til, at vi bliver enige om at vĂŠre uenige for at komme videre. Denne uenighed skal luftes pĂ„ generalforsamlingen.
20. december 2017 kl. 15:33 #315055
Jeg har forsÞgt pÄ alle mulige mÄder at forklare, at de Äbne standarder, som W3C har udviklet kombineret med netsikkerhed er absolut nÞdvendige for et moderne forum. At kalde dette for blindhed er den omvendte verden. Det ville vÊre en farlig blindhed at se bort fra disse standarder. Bestyrelsen har under alle omstÊndigheder vedtaget denne platform, og det skyldes altsÄ ikke, at man har vÊret uvidende.
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Er der overhovedet liv i udviklingen endnu?' er lukket for nye svar.